אגף המכס החל ביישומו של תהליך נסיוני שייקל על העברת טובין בין אתרי המכס

להליך החדש ישנה חשיבות רבה לאור העובדה שישראל החלה לשמש כארץ מעבר לטובין המועברים מאירופה או ארצות הברית לירדן ולמדינות נוספות באיזור; תהליך זה יביא לייעול תהליך המעבר בין אתרי המכס


00:00 ,16.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
להליך החדש ישנה חשיבות רבה לאור העובדה שישראל החלה לשמש כארץ מעבר לטובין המועברים מאירופה או ארצות הברית לירדן ולמדינות נוספות באיזור; תהליך זה יביא לייעול תהליך המעבר בין אתרי המכס והפחתת הבירוקרטיה

אגף המכס החל אתמול ביישומו של תהליך ניסיוני לפיו, בעת מעבר הטובין בארץ, בין אתרי המכס השונים, לא תידרשנה ערבויות בנקאיות מכבידות על הגורם המעביר, אלא יומצאו על ידו כתב התחייבות לשיפוי עבור המיסים ופוליסת ביטוח. התהליך לא כולל טובין עתירי מס (סיגריות ומשקאות אלכוהוליים), לגביהם עדיין תידרש ערבות בנקאית.

אגף המכס החל ביישומו של תהליך נסיוני שייקל על העברת טובין בין אתרי המכסהמהנדס דוד חורי (בתמונה) - מנהל תחום יצוא/ כללי מקור באגף המכס, שלקח חלק מרכזי בניסוחה של ההוראה החדשה, ציין כי אגף המכס החליט על יישומו של התהליך מתוך רצון לסייע ולהפחית את עלויות מעבר המטענים בארץ מחד, והצורך באבטחת מיסי יבוא במידה והטובין לא יגיעו ליעדם אלא יישארו בארץ מאידך, כמו גם העובדה שבעליהם הקנייני של הטובין במעבר אינו נמצא בארץ, בין אם זה הספק בארץ המקור ובין אם זה היבואן בארץ היעד.

עו"ד איריס וינברגר, מנהלת מחלקה בכירה באגף המכס, שסייעה רבות לדוד חורי בניסוחו של התהליך, ציינה כי תהליך זה יביא לייעול תהליך המעבר והפחתת הבירוקרטיה הקשורה בו. לדבריה, מדינת ישראל החלה לשמש כארץ מעבר לטובין המועברים מאירופה או ארצות הברית לירדן, לעירק ולמדינות נוספות, ולכן חשיבותו של ענף העברת המטענים ברורה. "להפיכתה של מדינת ישראל לצומת חשובה במעבר המטענים באזור ישנן השלכות רבות משמעות, הן כלכליות והן פוליטיות", הוסיפה.

כאמור, הוראה זו נכנסה לתוקף באופן נסיוני החל מאתמול, 15 אוגוסט, ותחול תחילה רק על מעבר טובין שבפיקוח המכס אשר לא יוגש בגינם רשימון יבוא לצריכה מקומית (שטעונים). דוד חורי ציין כי בדעת אגף המכס והמע"מ להחיל הוראה זו על כלל מעברי המטען שבפיקוח המכס וזאת לאחר תקופת נסיון.

עפ"י ההוראה החדשה, על הגורם המעביר לספק לאגף המכס כתב התחייבות בהתאם, שבמסגרתו הגורם המעביר, היינו, סוכן המכס, המשלח הבינלאומי או סוכן האוניה, יתחייבו כלפי אגף המכס ומע"מ, בהתחייבות אוטונומית, לשלם את המיסים היה ותהיה צריכה בארץ של הטובין במעבר.

בנוסף, הגורם המעביר את הטובין יציג בפני המכס פוליסת ביטוח המשפה את אגף המכס על המיסים במקרה של גניבה או שוד של הטובין.

דוד חורי ציין כי המטרה היא ליצור פוליסה משותפת לכלל סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים העוסקים בהעברה ובכך תוזל עלות הפוליסה לגורמים המעבירים. לדבריו, אין מניעה כי הסדר דומה יעשה בעתיד עם סוכני אניות.

התהליך מתואם עם ארגון התאגידים והמשלחים הבינלאומיים וקיבל את ברכתו.