75% מהיצואנים : המחסור בהזמנות ליצוא הוא הגורם הראשי לבלימת צמיחת היצוא ברבעון השלישי

מהיצואנים סבורים כי הגורם הראשי שבלם את צמיחת היצוא ברבע השלישי של השנה היה המחסור בהזמנות ליצוא. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא, על סמך בדיקה בקרב 130 מפעלים יצואנים


00:00 ,12.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
שרגא ברוש: 75% מהיצואנים סבורים כי הגורם הראשי שבלם את צמיחת היצוא ברבע השלישי של השנה- היה המחסור בהזמנות ליצוא; 44% סבורים כי המחירים הבינ"ל במט"ח – מגבילים את הגידול היצוא ו- 29% טוענים כי הגורם של ריווחיות היצוא - הגביל את צמיחת היצוא; קורא- להגדיל את קרן השיווק לחו"ל ל- 50 מיליוני דולרים ובכך להביא לגידול של 2 מיליארד דולר ביצוא

75% מהיצואנים סבורים כי הגורם הראשי שבלם את צמיחת היצוא ברבע השלישי של השנה היה המחסור בהזמנות ליצוא. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא, על סמך בדיקה בקרב 130 מפעלים יצואנים.

ברוש מציין כי בתוך כך 44% מהיצואנים נתנו לסיבה זו את הציון הגבוה ביותר – 5 (בסולם 1 –5 ) ואילו 30% נתנו לסיבה זו את הציון – 4, (בסולם 1 – 5 , כאשר 5 הוא הגבוה ביותר).

עוד עולה מהבדיקה כי 44% מהיצואנים סבורים כי המחירים הבינלאומיים במטבע-חוץ מגבילים את הגידול ביצוא. בתוך כך, 15% מהיצואנים נתנו לגורם זה את הציון הגבוה ביותר 5 (בסולם 1 – 5 ) , ואילו 29% מהם נתנו לגורם זה את הציון 4 (בסולם 1 – 5 ).

ברוש מציין כי מהבדיקה מתברר גם כי 29% מהיצואנים טענו שהגורם של ריווחיות היצוא הגביל את צמיחת היצוא ברבע השלישי של 2002. בתוך כך 7% מהיצואנים נתנו לכך את הציון הגבוה ביותר 5, ו – 22% נתנו לסיבה זו את הציון – 4.

עוד עולה מהבדיקה כי יתר הגורמים כמו – אשראי; הגבלות סחר בינלאומיות; גודל המפעל; שוק מקומי וכוח אדם – לא דורגו ע"י המפעלים כגורמים שבלמו באופן משמעותי את צמיחת היצוא ברבע השלישי של השנה. גורמים אלו דורגו ע"י היצואנים בציון ממוצע שנע בין 1.5 – ל –2 , (בסולם 1 – 5).

שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא טוען כי זה הזמן שהממשלה תגדיל את תקציב קרן השיווק לחו"ל מכ- 30 מיליון דולרים ל – 50 מיליון דולרים, כאשר היצואנים מצידם יוסיפו 150 מיליוני דולרים. ע"י כך, ניתן יהיה להגדיל את היצוא ב- 2 מיליארד דולר, דבר שיביא לקליטתם של 30 אלף עובדים חדשים באופן ישיר ועוד כ – 60 אלף עובדים בצורה בלתי ישירה.

עוד עולה כי 10% מהיצואנים מדווחים על עלייה במחירי היצוא במונחי מט"ח ברבע השלישי של השנה ו - 19% מהיצואנים מדווחים על ירידה במחירי היצוא.

עוד עולה מהבדיקה כי ברבע האחרון של השנה צפויה ירידה נוספת במחירי היצוא. 4% מהיצואנים מעריכים כי תהיה עלייה במחירי היצוא ואילו 16% מהיצואנים סבורים כי תהיה ירידה במחירי היצוא במונחי מט"ח.

ברוש מציין כי דיווחים אלו מתיישבים עם התפתחות שער החליפין של השקל מול מטבעות הסחר בתקופה זו.


הנתונים נמסרו ע"י אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים