7 רשויות מקומיות חזקות שאינן בתהליכי הבראה הגישו בקשות לאישורים חריגים

אוריאל לין: "אם תתקבל הבקשה של אותן הרשויות, יגדל שיעור הארנונה הממוצע שהן גובות מעסקים בכ- 6% והכנסותיהן יגדלו בלא פחות מ- 20 מיליון ₪"; לין דורש לחייב את הרשויות לפרסם את הבקשות לאישורים החריגים לידיעת הציבור לפני מתן אישור, ולכלול בסופו של תהליך מתן הא


00:00 ,23.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אוריאל לין: "אם תתקבל הבקשה של אותן הרשויות, יגדל שיעור הארנונה הממוצע שהן גובות מעסקים בכ- 6% והכנסותיהן יגדלו בלא פחות מ- 20 מיליון ₪"; לין דורש לחייב את הרשויות לפרסם את הבקשות לאישורים החריגים לידיעת הציבור לפני מתן אישור, ולכלול בסופו של תהליך מתן האישורים החריגים גם את אישור ועדת הכספים

לאיגוד לשכות המסחר הגיעה רשימה של כ- 22 רשויות מקומיות שהודיעו לתושבים העסקיים בעירם כי פנו למשרדי האוצר והפנים לקבלת אישור להעלאת שיעור הארנונה. כ- 7 מהרשויות שביקשו אישורים חריגים, נמנות על הרשויות החזקות יותר בארץ, שאינן בתהליכי הבראה, בהן רעננה, כוכב יאיר, עומר, פתח תקוה ועוד.
 
מנתוני משרד הפנים עולה כי בשנת 2005 הוגשו לשרי הפנים והאוצר כ- 80 בקשות של רשויות מקומיות לאישורים חריגים, שחלקן כתוצאה מהסדרי תוכניות ההבראה. כזכור, מחשיפת איגוד לשכות המסחר עלה כי בשנת 2004 הוגשו לשרי הפנים והאוצר 92 בקשות של רשויות מקומיות לאישורים חריגים, מתוכן אושרו 79.
 
מניתוח הנתונים עולה כי אם תתקבל הבקשה של אותן הרשויות, יגדל שיעור הארנונה הממוצע שהן גובות מעסקים בכ- 6% והכנסותיהן יגדלו בלא פחות מ- 20 מיליון ₪ .
ברשויות אלה שיעור הגביה הממוצע עומד על כ- 73% זאת בהשוואה ארצית של 51%. כמו כן, שיעור הגרעון הממוצע ברשויות אלה דומה לשיעור הגירעון הממוצע בכלל הרשויות המקומיות כ- 7%.
 
לין ציין כי נתונים שהגיעו לאיגוד לפני האישור הינם תוצאה של מאבק ארוך להגדיל את שקיפות הבקשות מול הצרכנים. "מנגנון האישורים החריגים שנועד לפתור בעיות נקודתיות בלבד, שימש בשנים האחרונות, וממשיך לשמש גם היום, אמצעי נח לרשויות המקומיות לממן את גירעונותיהן. "יש לזכור שאישורים חריגים אלו הינם תוספת לאישורים החריגים של שנים קודמות ותוספת לעליה השנתית בשיעור הארנונה הכללית באותן שנים".
 
לין חוזר ודורש לכלול בסוף תהליך מתן האישורים גם את אישורה של ועדת הכספים. בנוסף, מדגיש לין כי יש לחייב את הרשויות לפרסם את הבקשות לאישורים החריגים לידיעת הציבור לפני מתן אישור. "דומני שלציבור בכללו ולמגזר העסקי יש את הזכות להביע את דעתם קודם שמטילים עליהם עול נוסף".