650 טון תפוחי אדמה למאכל שיוצאו לרוסיה, נפסלו בנמל נובוסיבירסק עקב נגיעות בזחלי עש הבולבוסין

המשלוח נדחה והאנייה על תכולתה הוחזרה לנמל אשדוד, התוצרת נמכרה בשוק המקומי בישראל לאחר מיון מחדש.


00:00 ,22.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
משלוח של 650 טון תפוחי אדמה יוצאו מנמל אשדוד ב- 1.6.04 אל נמל נובורסיסק ברוסיה. בבדיקה שנערכה ע"י שלטונות הגנת הצומח של רוסיה נתגלתה במשלוח נגיעות נמוכה בעש הבולבוסין המכונה בפי מגדלי תפו"א עש הפקעות ( Phthorimaea operculella (Zeller)). המשלוח נדחה והאנייה על תכולתה הוחזרה לנמל אשדוד, התוצרת נמכרה בשוק המקומי בישראל לאחר מיון מחדש.

הודעה שהתקבלה לאחרונה משלטונות הגנת הצומח ברוסיה הזהירה כי משלוחים נגועים שיגיעו למדינה יוחזרו לארץ המקור או יושמדו. משלוח תפו"א למאכל שהגיע לרוסיה לפני כשבועיים נמצא נגוע בעש הפקעות והשלטונות הרוסיים אכן מימשו את אזהרתם בנושא. מזיק זה נחשב ברוסיה כמזיק הסגר המסווג כנגע מדרגה A2, המידע על כך מפורסם בפרסומי הארגון האירופי להגנת הצומח (EPPO), על כן הסבילות לנגע זה ברוסיה, היא אפס אחוזי נגיעות. עם זאת מפרט ארגון EPPO את הטיפולים שניתן לנקוט במשלוחים שנמצאו נגועים, כגון ביצוע טיפולי איוד בגז מתיל ברומייד בכדי להשמיד את הזחלים החיים ובכך "להכשיר" את המשלוח.

עש הפקעות הינו מזיק מוכר בקרב מגדלי תפו"א בישראל ונפוץ כמעט בכל הארץ, אולם המגדלים למדו היטב להתמודד עמו ונוקטים בפעולות הדברה בכדי למנוע נזק משמעותי (כלכלי) בתוצרת. הפונדקאים של המזיק הם בעיקר תפו"א אך גם חצילים, עגבנייה, פלפל, טבק וצמחי נוי ממשפחת הסולניים. באזור החוף מקים העש בתוצרת המאוחסנת 8-9 דורות בשנה. התפתחות דור אורכת 3-4 שבועות בקיץ ומגיעה עד ל-3 חודשים בעונת החורף. הזחלים הבוקעים ממהרים לחדור לתוך הפקעת, בדרך כלל באזור ה"עיניים". ניתן להבחין בנגיעות לפי סימני הנבירות עצמן המתגלות מבחוץ או בחיתוך הפקעת החשודה וכן לפי הגללים הקטנים שהם משליכים.