18 יבואני מזון תובעים את המדינה על נזקים

לדברי היבואנים, עם הגשת כתבי האישום כנגד עובדי משרד הבריאות ב"פרשת רמדיה" החלו המפקחים בבדיקות בלתי מידתיות של כ-100% מהמשלוחים המיובאים לישראל וגרמו לעיכוב של שבועות בשחרור מוצרי מזון ותרופות. אוריאל לין: "לתביעה חשיבות עקרונית עליונה". גובה התביעה: 1.8


00:00 ,12.03.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

לדברי היבואנים, עם הגשת כתבי האישום כנגד עובדי משרד הבריאות ב"פרשת רמדיה" החלו המפקחים בבדיקות בלתי מידתיות של כ-100% מהמשלוחים המיובאים לישראל וגרמו לעיכוב של שבועות בשחרור מוצרי מזון ותרופות. אוריאל לין: "לתביעה חשיבות עקרונית עליונה". גובה התביעה: 1.8 מליון ₪ 
 
יבואני מזון באיגוד לשכות המסחר הגישו תביעה ע"ס כ-1.8 מיליון ₪ נגד המדינה, בגין נזקים כספיים שנגרמו להם בעקבות עיכובים משמעותיים ולאורך זמן בשחרור משלוחי מזון מתחנות ההסגר שבנמלים.
 
מאז הגשת כתבי האישום בחודש מאי 2008 ובמשך חודשים ארוכים דרשו יבואני המזון, המאוגדים באיגוד לשכות המסחר, ממשרדי הממשלה השונים, ובראשם משרד הבריאות ומשרד המשפטים, לפתור את המשבר וללא  הואיל.
 
ענף המזון באיגוד לשכות המסחר יזם את התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד גיל נדל, המתמחה ביבוא, יצוא וסחר בינלאומי. לטענת יבואני המזון, מיד לאחר החלטת הפרקליטות להגיש כתבי אישום נגד עובדי משרד הבריאות ב"פרשת רמדיה", שינו עובדי המשרד את התנהלותם בכל הנוגע לשחרור משלוחי מזון מיובא. בתחילה, נטען, הם כלל לא חתמו על אישורים לשחרור משלוחי מזון, ובהמשך חתמו על אישורים רק לאחר תקופה ארוכה ובדיקות מקיפות, מבלי להפעיל שיקול דעת מקצועי.
 
לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "לתביעה חשיבות עקרונית עליונה. הגיע הזמן שהמדינה תבין שבנוסף לגביית מסים מהמגזר העסקי, מוטלת עליה החובה הבסיסית לספק שירותים נאותים למגזר העסקי ולא לחבל בעבודתו בדרך של מתן שירותים נחותים וברמה ירודה. התביעה מוגשת לאחר שכלו כל הקיצין, ולאחר שעל אף החלטות הממשלה והידברות נמשכת עם הנהלת משרד הבריאות לא הצליח משרד הבריאות לספק שירותים בסיסיים ברמה סבירה."
 
יבואני המזון טוענים בתביעתם, כי בין אם היה מדובר בהתנהגות שנבעה מהחשש של הפקחים לאישומים פליליים, כמו חבריהם, או בין אם היה מדובר ב"שביתה איטלקית" כהזדהות עם חבריהם, הרי שהתנהגותם פגעה קשות בעסקיהם והסבה להם נזקים. עוד נטען, כי כתוצאה מאי שביעות רצונם של אנשי משרד הבריאות מהחלטת הפרקליטות, החלו המפקחים בבדיקות מעבדה של כ-100% ממשלוחי המזון המיובאים לישראל, ללא כל אבחנה בין מוצרי מזון רגילים לבין מוצרי מזון רגישים. לטענת עו"ד נדל, מדובר בחריגה בוטה מן הנהלים שנקבעו ע"י שירות המזון עצמו והמדיניות שננקטה על ידו בפועל, טרם הגשת כתב האישום.
בהמשך לכך טוענים היבואנים, כי הגיע הזמן שהמדינה תכיר באחריותה לנזקים הנגרמים לעסקים ולמשק בעקבות מחדליה.
 
עוד טוענים היבואנים, כי בכירי המשרדים השונים היו מודעים עוד קודם להגשת כתבי האישום בפרשת רמדיה, להשלכות הצפויות בגין העמדתם לדין פלילי של בכירי המשרד, ולמרות זאת נותרו אדישים לנזקים של ציבור יבואני המזון. כתוצאה מכך, מבלי שעשו כל ניסיון למנוע את אותה תוצאה צפויה, למשל באמצעות הסדר בחקיקה של הגנה מפני העמדה לדין פלילי לעובדי ציבור שפעלו בתום לב וללא זדון במסגרת מילוי תפקידם. מחדלים אלה של בכירי המדינה, נטען, מנעו מהיבואנים לשחרר את הסחורה מהמכס במשך תקופה ממושכת.
 
בתביעה מצטט עו"ד נדל ממכתבו של פרקליט המדינה עו"ד משה לדור, לנשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, בו נאמר: "משהוגש כתב האישום, ננקטה גישה שעל פיה, לפי מה שנמסר לנו, פחות או יותר נחסמו משלוחי המזון והתרופות בנמלים – כביכול בשל נקיטת הליכי פיקוח ובקרה הנגזרים ממשמעויות הגשת כתב האישום. בגין פעולות אלו, נגרמו כנראה, וממשיכים להיגרם, נזקים רבים.... עוד ביקשנו לשכנעם כי עליהם לגרום להפסקת מה שנראה כהאטה מופרזת (היו מי שהעריכו – מכוונת) של עבודת המפקחים בנמלים (בדומה לשביתה איטלקית)".
 
התובעים טוענים, כי התוצאה המיידית והברורה של מדיניות המדינה בפרשה גרמה לעיכוב ממושך של מוצרי מזון וחומרי גלם, השחתת מזון שהתקלקל בזמן ההמתנה, הצטברות מכולות בנמלים עד סתימתם, הטלת עלויות בדיקות מעבדה מיותרות על היבואנים, צבירת דמי השהיה ודמי אחסנה עודפים, תשלומי ריבית למימון האשראי עקב העיכוב בביצוע המכירות, השמדה של מוצרים שהתקלקלו בעת ההמתנה, פגיעה במוניטין של היבואנים וחשיפתם לתביעות מצד לקוחותיהם.
 
 
טרם נמסרה תגובה משרד הבריאות בנושא.