מנכ״ל משיק: ״לכל סחורה שבמחסור אפשר למצוא שוק בינלאומי חלופי״

לדברי אריה בן שמואלי, מנכ״ל חברת הייעוץ משיק, משבר חומרי הגלם לתעשייה הישראלית החריף בגלל המלחמה באירופה. טוען: ביקושים גבוהים לפתרונות סורסינג כתוצאה מהמחסור בחומרי גלם לתעשייה ומעליית המחירים


09:23 ,24.03.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

המלחמה על אדמת אירופה משבשת באופן ניכר את פעילותה של התעשייה הישראלית: מחסור בציוד וחומרי גלם, עליות מחירים שחושפות את התעשייה להפסדים כספיים כבדים, וצורך לאתר ספקים חדשים - הם מקצת מהאתגרים העומדים בפתחה של התעשייה המקומית שטרם התאוששה גם מהשלכות מגפת הקורונה.

 

אריה בן-שמואלי, מומחה בתחום רכש ושרשראות אספקה ומנכ״ל חברת הייעוץ משיק: ״שוק הסחורות הבינלאומי מתאפיין בתקופה זו בכאוס של ממש עם תנודות יומיות במחירים. הסיבות לכך כוללות בין השאר ביטול חוזי ספקים גדולים בטענות של ׳כוח עליון׳, ועצירת ייצוא עבור שמירת מלאי לצריכה עצמית. כתוצאה מכך, התעשיינים בארץ נאלצים לפנות לאלטרנטיבות יקרות הפוגעת ברווחיות שלהם. החוסרים מורגשים כמעט בכל ענף ומשפיעים במיוחד על מפעלים קטנים שמתקשים לגייס אשראי למימון מחירי הסחורות המאמירים, קורסים תחת הנטל ונמצאים בסכנת סגירה״.

 

מצוקת התעשיינים לא מסתכמת בכך, מציין איתמר זומר, המשנה למנכ״ל משיק, ומוסיף כי ״מחירי הנפט המאמירים גוררים בתורם גם עליית מחירים ניכרת בתחום האנרגיה, ומשפיעים על מחירי ההובלה הימית והאווירית. נסיקת מחירי התובלה באוויר, בים וביבשה שנובעת גם משילוב נסיבות כמו מיזוג חברות ספנות, הורדת קווי הפלגה, עלייה במחיר ביטוח הסחורות ומחסור במקום על האניות והמטוסים הפעילים, רק מעמיקה את המשבר עוד יותר. בעקבות החרם על רוסיה, מסתמן בישראל גם מחסור באוריאה: תוסף להפחתת זיהום ממשאיות, שעלול להביא לפגיעה גם בתובלה היבשתית ברחבי הארץ״.

 

על מנת להתמודד עם עליות המחירים המטאוריות ועם החוסרים, מדווחים במשיק על פניות רבות של חברות המחפשות מענה בתחום הסורסינג – איתור מקורות אספקה חלופיים. לדברי זומר, ״מטרתו העיקרית של ענף ה-Sourcing הוא לאתר מקורות הספקה חדשים או חלופיים, ולסייע לתעשייה בניהול וביזור הסיכונים. התעשייה המקומית הבינה שמשבר שרשרת האספקה העולמי מחייב אותה להיערכות מיוחדת, להתמודדות עם תנודתיות המחירים ועם המחסור המתעצם. מסיבה זו, מומחים בתחום הרכש הבינלאומי תרים אחר פתרונות עוקפים לשמירה על זרימת חומרי הגלם והאריזה ועל אפשרויות השילוח הבינלאומי. ארגז הכלים בתחום הסורסינג, כולל פתרונות כמו הרחבת מעגל הספקים ומציאת ספקים חלופיים, איתור שווקים רלוונטיים חדשים, כמו תורכיה, הודו, מדינות המפרץ וכיו״ב וגם בחינת שימוש בחומרים תחליפיים מבלי לפגוע באיכות המוצר הסופי, למשל – מעבר משימוש בפלסטיק לפלסטיק ממוחזר. איתור מקורות ההספקה החלופיים מתבצעת במקביל לתנודות השוק. כך, לדוגמה, כתחליף לשוק שנסגר באוקראינה ורוסיה, איתרנו בדרום אמריקה מקורות הספקה חלופיים לחומרי גלם המשמשים את התעשייה הכימית. בפולין איתרנו חומרי אריזה לתעשיית הטואלטיקה, כתחליף לשוק התורכי. כמו כן איתרנו שווקים חדשים לחומרי אריזה לתעשיית המזון בהודו, וחומרי גלם ממוחזרים לתעשיית הפלסטיק בתורכיה. במקרים אחרים, טכנולוגיה חדשנית מספקת פתרון חלופי לחומר הגלם החסר, כמו כבל מאלומיניום שמחליף את הנחושת החסרה מהמזרח הרחוק. ולבסוף, תהליך הסורסינג כולל גם התייחסות לאופטימיזציה של התובלה בתוך ישראל. בהקשר זה, התעשייה המקומית מחפשת פתרונות שינוע חסכוניים כמו שימוש ברכבים חשמליים חסכוניים וירוקים״.

 

משיק הינה בין חברות הייעוץ והטכנולוגיות המובילות בתחומי רכש, לוגיסטיקה ושרשרת אספקה. לחברה פריסה בינלאומית עם משרדים בישראל, בארה"ב ובאירופה והיא עובדת בשיתוף פעולה עם חברת הייעוץ הבינלאומי Kearny. החברה מפתחת מערכות טכנולוגיות על ידי בית התוכנה Mashik-tech שבבעלותה. באמצעות הזרוע ההנדסית שלה, מתכננת מפעלים, מחסנים ומערכי ייצור מתקדמים.