עלייה בסיכוני תעשיית הרכב ליצואנים ישראליים

בסס"ח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, מזהירה כי 2016 תהיה שנה מעורבת בשווקים הבינלאומיים של ענף הרכב, עם ירידה צפויה בסין, הודו ורוסיה


11:12 ,22.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

 

 

 

תעשיית הרכב העולמית מהווה יעד יצוא בולט עבור יצואנים ישראליים רבים. דוח חדש של בסס"ח – החברה הישראלית לביטוח אשראי - צופה כי בשנתיים הקרובות תהיה  ירידה במכירות ובמחירי הרכב המיוצרים בסין ומנגד המשך הצמיחה במכירות הרכב בארצות הברית וחזרה לשיעורי צמיחה גבוהים ביפן. המיתון העמוק ברוסיה ובברזיל צפוי לתת את אותותיו גם בתעשיית הרכב במדינות אלה.

 

באופן כללי, בבסס"ח מצביעים על סיכון גובר של היצואנים לתעשיית הרכב בתקופה הקרובה  בשל ארבע סיבות עיקריות: תקנות איכות סביבה מחמירות לגבי פליטת גזים; פיתוח מכוניות אוטונומיות כמו GOOGLE CAR ועוד; שינויים בהרגלי הצריכה כגון CAR SHARING; שינויים חדים במפת הייצור העולמית של כלי רכב שבצידם סיכונים.

 

בשנים 2007-2014 נרשם מעבר של חלק משמעותי מהתעשייה למדינות המתפתחות. בסין צמחה תעשיית הרכב בשנים אלו ב-140% ובהודו ב-70%. באירופה הועבר חלק מהייצור למדינות בעלות כוח עבודה זול כמו סלובקיה, צ'כיה ופולין, על חשבון הייצור בצרפת ובאיטליה, שהצטמצם במעל 40%.  

 

החל משנת 2015 החל מהפך במפת ייצור תעשיית הרכב בעולם. בבסס"ח צופים כי שנת 2016 תהיה שנה מעורבת בשווקים הבינלאומיים של ענף הרכב.

 

סין: לאחר צמיחה אדירה של תעשיית הרכב בשנים 2008-2014, ירד קצב הצמיחה לכ-3% ב-2015, מגמת ירידה שצפויה גם בשנה הבאה. סימנים ראשונים של עודף כושר ייצור וגידול במלאים דוחפים את המחירים כלפי מטה, מגמה שתימשך גם בשנה הבאה. השוק בסין נשלט על ידי פירמות אירופאיות, כאשר סין מתמקדת בנישות מסוימות (כמו ג'יפים עירוניים) במחירים זולים. בבסס"ח מדגישים כי האתגר הגדול ביותר של סין הוא התאמת הטכנולוגיה לתקנות איכות הסביבה, תוך שמירה על מחירים נמוכים.

 

ארצות הברית: תעשיית הרכב בדרך הבטוחה לשחזר את שיא המכירות העומד על 17.5 מיליון מכוניות בשנה. התעשייה צומחת זו השנה השישית ברציפות הודות לצמיחה הכללית במשק, ירידת מחירי הנפט וריבית נמוכה.

 

יפן: התעשייה ידעה בשנים האחרונות עליות ומורדות בעקבות המשבר הפיננסי ואסון הצונאמי. בשנתיים האחרונות עולה תעשיית הרכב ביפן על פסי צמיחה חיוביים בצד החיובי, המדינה משקיעה רבות בטכנולוגיה ירוקה, התואמת את המגמה העולמית. בצד השלילי סובלת יפן מביקוש פנימי מוגבל עקב הזדקנות האוכלוסייה.

 

אירופה: צמיחה של 4% ו-6% בשנים 2015 ו-2016 בהתאמה. עדיין קיימים עודפי כושר ייצור שגורמים לתחרותיות רבה בשוק, במקביל להשקעה הגדולה בהפחתת פליטת הפחמן.

 

המדינות החדשות בתעשייה: ברזיל ורוסיה, שסומנו כיעדי הייצור החדשים, סובלות מהמיתון עמוק. המיתון משפיע גם על ירידה חדה בייצור (14%- בברזיל ו-32%- ברוסיה). הודו ותורכיה, מנגד, מסומנות ככוכבות הבאות של הענף. הודו, בשל פוטנציאל השוק המקומי; ותורכיה, בשל הקרבה לאירופה ומפעלי רכב של חברות מאירופה ויפן, שכבר קיימים במדינה.

 

מדינות נוספות בהן ייצור הרכב במגמת צמיחה הן: אינדונזיה, תאילנד, ארגנטינה וונצואלה. אליהן יש להוסיף את התעשיות בערב הסעודית, איראן, מרוקו וניגריה.