גידול בחלקן של חברות השילוח ביבוא מכולות לארה"ב

כך עולה מדו"ח שפורסם לאחרונה על ידי PIERS, לפיו אמנם חלה ירידה בחמש השנים האחרונות בהיקף יבוא המכולות לארה"ב בשיעור ממוצע של 2.8%, אולם באותה תקופה גדל מספר המכולות אשר הובלו בכפוף לשטרי מטען של חברות שילוח בשיעור שנתי ממוצע של 4.2%


00:00 ,20.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

דו"ח אשר פורסם לאחרונה על ידי חברת PIERS האמריקאית השייכת לקבוצת ה - Journal of Commerce מראה כי חלקן של חברות השילוח Non-Vessel Operators’(NVO) ביבוא מכולות לארה"ב, נמצא בעלייה.

על פי נתונים שהציגה החברה נראה כי בין השנים 2006 ועד 2010 ירד אומנם היקף יבוא המכולות לארה"ב בשיעור ממוצע של 2.8%, אולם באותה תקופה גדל מספר המכולות אשר הובלו בכפוף לשטרי מטען של חברות שילוח בשיעור שנתי ממוצע של 4.2%.

בדו"ח מציינת חברת PIERS כי סך המכולות שטופלו על ידי חברות השילוח גדל מ- 4.85 מליון TEU (28% מסך מכולות היבוא) עד לכדי 5.7 מליוני TEU המהווים כמעט 33% מסך המכולות שנכנסו לארה"ב.

הדו"ח מציע מספר הבהרות לגידול הרב בחלקן של חברות השילוח, בהשוואה לפעילותן של חברות הספנות אולם נראה כי המתאימה ביותר היא יכולתן של חברות השילוח לתמרן מול חברות הספנות ולהשיג מקום מובטח להפלגות במועדים שונים.

סברה נוספת היא בכך שמערכת היחסים ההולכת ומתהדקת בין חברות השילוח לבין היבואנים, מצביעה על מעמדן ההולך ומשתפר של חברות השילוח בקרב קהיליית היבואנים וההכרה ביכולתן להעניק שרות ברמת אמינות גבוהה, שרות מתוחכם הכולל שירותי הובלה משולבת, התרה ממכס, לרבות מגוון שירותים לוגיסטיים. שירותים אלו, הכוללים ערך מוסף רב מאפשרים ליבואנים האמריקאים לגלות יותר ויותר תלות בחברות השילוח בכלל וביכולתן להשיג עבור היבואנים שירותי מיקור חוץ בעלות סבירה כמו גם שירותי הובלה אווירית.

ולכן, לטענת כותבי הדו"ח, אם בעבר נהגו בעלי המטענים לנהל מו"מ עם חברות הספנות, הרי שהיום בעלי המטענים נוהגים להעביר חלק מהמטענים לידי חברות השילוח ובכך תורמות להגדלת הנתח הנשלט על ידי מגזר השילוח.

הדו"ח מציין עוד כי בעוד לא כל חברות הספנות מעודדות ומשלימות עם העובדה שחברות השילוח נוגסות חלק מעסקיהן, קיימות חברות כמו Mediterranean Shipping הנוקטות בפילוסופיה עסקית שונה, הרואות בחברות השילוח כשותפות ורואות בהן כחלק בלתי נפרד מפעילותן.

לטענת מחברי הדו"ח חברות ספנות החיות בידידות עם חברות השילוח - NVO-friendly carriers, כמו MSC, CMA CGM הינן בין חברות הספנות אשר קצב הגידול בפעילותן נמצא בעלייה.

הדו"ח מציין עוד כי ככל שהאוניות תהיינה גדולות יותר, על חברות הספנות יהיה לדאוג לניצולת גבוהה, כדי להפיק רווח . דבר זה ניתן להשגה בקלות יחסית על ידי שיתופי פעולה הדוקים עם חברות השילוח הבינלאומי וניהול פחות מלחמות מול החברות לגבי השליטה במטען.