מדד מנהלי הרכש ליולי: המשק היצרני עבר להתכווצות

הערך שנמדד החודש עומד על 47.4% לעומת ערך של 52.1% שנמדד בחודש הקודם. רכיב הביקושים לייצוא ממשיך זה החודש השלישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות


13:46 ,22.08.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

במדד מנהלי הרכש בישראל חל החודש שינוי כיוון ולאחר ארבעה חודשים ברציפות במגמת התרחבות שב המדד וחצה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות וחזר להתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 47.4% לעומת ערך של 52.1% שנמדד בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות), ירידה משמעותית של 4.7% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. החודש הרכיבים ביקושים מקומיים ותעסוקה נמצאים בהתרחבות ומנגד רכיב הביקושים ליצוא ורכיב תפוקות הייצור נמצאים בהתכווצות. החודש רכיב מחירי חומרי הגלם ממשיך להימצא במגמת התרחבות בעוד רכיבי זמני האספקה ממשיכים החודש להימצא בהתכווצות. החודש גם כל רכיבי המלאים נמצאים בהתכווצות. יש לציין כי בארה"ב המדד ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להימצא במגמת התכווצות בעוד שהמדד באנגליה ממשיך זה החודש השלישי להימצא במגמת התרחבות.  

 

ברכיב תפוקות הייצור חל החודש שינוי כיוון ולאחר ארבעה עשר חודשים ברציפות במגמת התרחבות, חצה רכיב זה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות ועבר להתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 49.0% לעומת ערך של 57.3% שנמדד בחודש הקודם, ירידה דרסטית של 8.3% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון והמעבר להתכווצות ברכיב זה לעונתיות, לבעיות בייצור ובחוסר בחומרי גלם. 

 

רכיב ההזמנות המקומיות ממשיך זה החודש התשיעי ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות נוספת ודרסטית בעוצמה של המגמה. הערך שנמדד החודש עומד על 54.0% לעומת ערך של 60.0% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 6.0% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למספר סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולמהלכי התייעלות.

 

רכיב כמות הרכישות למלאי ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות קלה בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 45.5% לעומת ערך של 46.3% שנמדד בחודש שעבר, ירידה של 0.8% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לעונתיות, לרמת הביקושים ושיקולי מחיר.

 

רכיב המחירים של חומרי הגלם ממשיך זה החודש הארבעים ושמונה ברציפות להימצא במגמת התרחבות והחודש לא נצפה כל שינוי בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 59.1% לעומת ערך של 59.1% שנמדד בחודש הקודם, ללא כל שינוי לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשמעות של רכיב המחירים הממשיך להימצא במגמת התרחבות הינה כי נצפתה המשך ההתייקרות במחירי חומרי הגלם. הסיבות העיקריות להמשך ההתרחבות ברכיב זה מיוחסת ע״י המשיבים לסקר להמשך העלייה במחירי חומרי הגלם, לשינויים בשערי החליפין ולמחסור בחומרי גלם. 

 

רכיב זמני האספקה בשוק המקומי ממשיך זה החודש השלשה עשר ברציפות להימצא במגמת התכווצות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות בעוצמה של המגמה. הערך שנמדד החודש עומד על 38.7% לעומת ערך של 35.9% שנמדד בחודש הקודם, עליה של 2.8% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשמעות של רכיב זמני אספקה הנמצא בהתכווצות הינה כי קיימת ההתארכות בזמני האספקה.

 

רכיב זמני האספקה מחו״ל ממשיך זה החודש השישים ואחת ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 27.9% לעומת ערך של 31.8% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 3.9% לעומת החודש הקודם. המשמעות של רכיב זמני אספקה מחו"ל הממשיך להימצא בהתכווצות הינה כי נמשכת ההתארכות בזמני האספקה מחו״ל. 

 

רכיב רמות המלאי של חומרי גלם ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להימצא במגמת התכווצות אם כי החודש נצפתה התמתנות  בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד ברכיב זה עומד החודש על 43.8% לעומת ערך של 43.0% שנמדד בחודש הקודם, עליה של 0.8% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים ולעונתיות.

 

רכיב מלאי מוצר מוגמר ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתכווצות אם כי החודש נצפתה התמתנות משמעותית בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד ברכיב זה החודש עומד על 49.8% לעומת ערך של 46.5% שנמדד בחודש הקודם, עליה של 3.3% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך  ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים, לעונתיות ולמדיניות מלאי של הפירמות.

 

רכיב התעסוקה ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה התמתנות קלה בעוצמת ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 51.4% לעומת ערך של 54.0% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 2.6% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה לעליה בכושר הייצור של הפירמות, לעונתיות  ולרמת הביקושים.

 

רכיב הביקושים לייצוא ממשיך זה החודש השלישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נרשמה התעצמות משמעותית בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 45.7% לעומת ערך של 50.0% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 4.3% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים מחו״ל.

 

פרסום זה מבוסס על מידע שנאסף ועובד על ידי ארגון מנהלי הרכש בישראל ומכיל נתונים אשר נאספים ממנהלי רכש בסקטור היצרני בישראל. במפעלים יצרניים נע ערך פעולות הרכש והלוגיסטיקה בין 50% ל-70% מעלות תשומות הייצור ומכאן השפעתם הרבה על מחיר המוצר והתנהגות השוק. היקף הרכישות  בישראל מסתכם במיליארדי שקלים מדי שנה.