מדד מנהלי הרכש לחודש מרץ: המשק היצרני ממשיך בהתרחבות

הערך שנמדד החודש עומד על 51.5% לעומת ערך של 52.3% שנמדד בחודש הקודם. נרשמה עלייה משמעותית של 5.2% ברכיב מלאי מוצר מוגמר. רכיב התעסוקה רשם התכווצות של 3.2%


08:26 ,19.04.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד מנהלי הרכש בישראל ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה התמתנות נוספת בעוצמת ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 51.5% לעומת ערך של 52.3% שנמדד בחודש הקודם - ירידה של 0.8%. 

 

החודש רכיב התעסוקה ורכיב הביקושים מחו״ל ממשיכים בהתכווצות בעוד יתר הרכיבים החשובים והמרכזיים ממשיכים להימצא בהתרחבות. גם החודש רכיב מחירי חומרי הגלם ממשיך להימצא במגמת התרחבות. גם רכיבי המלאים ממשיכים החודש להימצא  בהתרחבות בעוד רכיבי זמני האספקה ממשיכים להימצא במגמת ההתכווצות. יש לציין כי הנתונים בישראל אינם דומים לנתונים כפי שנצפים במדינות אחרות ובמיוחד בארה״ב ואנגליה שם המשקים עדיין נמצאים בהתכווצות.  

 

מנהלי הרכש מדווחים בסקר על חומרי גלם ושירותים שמחיריהם עלו בהם מתכות, אלומיניום, ברזל, חוטי נחושת וכן למינציות, גומי ומוצריו, ניילון, דלק , סיליקון, פלסטיק ומוצריו, בדים אלסטיים, חוטים, הובלה, חומרי אטימה, שמן. לא דווחו חומרי גלם שמחיריהם ירדו. 

 

רכיב תפוקות הייצור ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות נוספת בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 54.2% לעומת ערך של 54.9% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.7%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למגוון סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולהתייעלות. 

 

רכיב ההזמנות המקומיות ממשיך זה החודש ה-12 ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה גם ברכיב זה התמתנות נוספת בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 56% לעומת ערך של 56.1% שנמדד בחודש הקודם, ירידה, אמנם מזערית, של 0.1%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למגוון רחב של סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולהתייעלות.

 

רכיב כמות הרכישות למלאי ממשיך זה החודש ה-20 ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 54.1% לעומת ערך של 56.1% שנמדד בחודש שעבר, ירידה קלה של 2%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות גם ברכיב זה למגוון רחב של סיבות ובעיקר לרמת הביקושים הגבוהה, למדיניות של חידוש מלאים של הפירמות ולעונתיות.

 

רכיב המחירים של חומרי הגלם ממשיך זה החודש השלושים ושתיים ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה גם ברכיב זה התמתנות בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 69.3% לעומת ערך של 71.1% שנמדד בחודש הקודם, ירידה קלה של 1.8%. המשמעות של רכיב המחירים הנמצא בהתרחבות הינו כי נצפתה המשך ההתייקרות במחירי חומרי הגלם. הסיבות העיקריות להמשך ההתרחבות ברכיב זה מיוחסת ע״י המשיבים לסקר בהמשך העלייה במחירי חומרי הגלם, למחסור בחלק מחומרי הגלם ולשינויי שער חליפין. 

 

רכיב זמני האספקה בשוק המקומי ממשיך זה החודש ה-39 ברציפות להימצא במגמת התכווצות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 40.8% לעומת ערך של 39.3% שנמדד בחודש הקודם, עלייה קלה של 1.5%. המשמעות של רכיב זמני אספקה הנמצא בהתכווצות הינה כי נמשכת ההתארכות בזמני האספקה.

 

רכיב זמני האספקה מחו״ל ממשיך זה החודש ה-45 ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות בעוצמת ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 40.6% לעומת ערך של 43.2% שנמדד בחודש הקודם, ירידה קלה של 2.6%. המשמעות של רכיב זמני אספקה הממשיך להימצא בהתכווצות הינה כי נצפתה התארכות בזמני האספקה מחו״ל.

 

רכיב רמות המלאי של חומרי גלם ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להימצא במגמת התרחבות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמת ההתרחבות. הערך שנמדד ברכיב זה עומד החודש על 54.6% לעומת ערך של 51.8% שנמדד בחודש הקודם, עלייה של 2.8%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למספר סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לשינוי שער חליפין ולמדיניות מלאי.

 

רכיב מלאי מוצר מוגמר ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמת ההתרחבות. הערך שנמדד ברכיב זה החודש עומד על 59.4% לעומת ערך של 54.2% שנמדד בחודש הקודם, עלייה משמעותית של 5.2%. המשיבים לסקר מייחסים את ההתרחבות ברכיב זה לרמת הביקושים, עונתיות ולמדיניות מלאי של הפירמות.

 

רכיב התעסוקה ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 45.3% לעומת ערך של 48.5% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 3.2%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים. 

 

רכיב הביקושים ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות, אמנם מזערית, בעוצמת ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 48.5% לעומת ערך של 48.7% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.1%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך התכווצות ברכיב זה לרמת ביקושים מחו״ל.