מדד מנהלי הרכש לחודש יוני: המשק היצרני ממשיך במגמת התרחבות

בחודש יוני הרכיבים המרכזיים והחשובים של המדד נמצאים בהתרחבות מלבד רכיב הביקושים ליצוא אשר ממשיך בהתכווצות. רכיב מחירי חומרי הגלם ממשיך להימצא במגמת התרחבות אם כי נצפתה בו התמתנות קלה בעוצמת המגמה


09:48 ,25.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד מנהלי הרכש בישראל ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה התמתנות בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 52.1% לעומת ערך של 52.9% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.8%. החודש הרכיבים המרכזיים והחשובים של המדד נמצאים בהתרחבות מלבד רכיב הביקושים ליצוא אשר ממשיך בהתכווצות. גם החודש רכיב מחירי חומרי הגלם ממשיך להימצא במגמת התרחבות אם כי נצפתה בו התמתנות קלה בעוצמת המגמה. רכיבי זמני האספקה ממשיכים גם החודש להימצא בהתכווצות. החודש גם כל רכיבי המלאים נמצאים בהתכווצות. יש לציין כי בארה״ב המדד ממשיך זה החודש השלישי להימצא במגמת התכווצות בעוד שהמדד באנגליה ממשיך זה החודש השני להימצא בהתרחבות.  

 

רכיב תפוקות הייצור ממשיך זה החודש ה-13 ברציפות להימצא במגמת התרחבות והחודש אף נצפתה התעצמות קלה בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 57.3% לעומת ערך של 55.2% שנמדד בחודש הקודם, עליה של 2.1%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למגוון סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולמהלכי התייעלות. 

 

רכיב ההזמנות המקומיות ממשיך זה החודש השמיני ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות קלה בעוצמה של המגמה. הערך שנמדד החודש עומד על 60% לעומת ערך של 62.2% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 2.2%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למספר סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולמהלכי התייעלות.

 

ברכיב כמות הרכישות למלאי שוב חל החודש שינוי כיוון ולאחר חודש אחד בלבד בהתרחבות שב רכיב זה וחצה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות ושב להתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 46.3% לעומת ערך של 52% שנמדד בחודש שעבר, ירידה דרסטית של 5.7%. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון והמעבר להתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים, לעונתיות ושיקולי ניהול מלאי של הפירמות.

        

רכיב המחירים של חומרי הגלם ממשיך זה החודש ה-47 ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 59.1% לעומת ערך של 61.8% שנמדד בחודש הקודם, ירידה קלה של 2.7%. המשמעות של רכיב המחירים הממשיך להימצא במגמת התרחבות הינה כי נצפתה המשך ההתייקרות במחירי חומרי הגלם. הסיבות העיקריות להמשך ההתרחבות ברכיב זה מיוחסת על ידי המשיבים לסקר להמשך העלייה במחירי חומרי הגלם, לשינויים בשערי החליפין ולמחסור בחומרי גלם. 

 

רכיב זמני האספקה בשוק המקומי ממשיך זה החודש ה-12 ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמה של המגמה. הערך שנמדד החודש עומד על 35.9% לעומת ערך של 36.3% שנמדד בחודש הקודם, ירידה נוספת של 0.4%. המשמעות של רכיב זמני אספקה הנמצא בהתכווצות הינה כי קיימת ההתארכות בזמני האספקה.

 

רכיב זמני האספקה מחו״ל ממשיך זה החודש ה-60 ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 31.8% לעומת ערך של 32.4% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.6%. המשמעות של רכיב זמני אספקה מחו״ל הממשיך להימצא בהתכווצות הינה כי נמשכת ההתארכות בזמני האספקה מחו״ל.

 

רכיב רמות המלאי של חומרי גלם ממשיך זה החודש השלישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה התעצמות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד ברכיב זה עומד החודש על 43% לעומת ערך של 48% שנמדד בחודש הקודם, ירידה דרסטית של 5%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים ולעונתיות.

 

ברכיב מלאי מוצר מוגמר חל החודש שוב שינוי כיוון ולאחר חודש בלבד בהתרחבות שב רכיב זה וחצה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות ושב להתכווצות. הערך שנמדד ברכיב זה החודש עומד על 46.5% לעומת ערך של 51.8% שנמדד בחודש הקודם, ירידה דרסטית של 5.3%. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון והמעבר להתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים, לעונתיות ולמדיניות מלאי של הפירמות.

                                                                             

רכיב התעסוקה ממשיך זה החודש השלישי ברציפות להימצא במגמת התרחבות והחודש אף נצפתה התעצמות נוספת בעוצמת ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 54% לעומת ערך של 53.6% שנמדד בחודש הקודם, עליה של 0.4%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה לעליה בכושר הייצור של הפירמות ולרמת הביקושים.

 

רכיב הביקושים לייצוא ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתכווצות והחודש נרשמה התמתנות בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 50% לעומת ערך של 49.6% שנמדד בחודש הקודם, עלייה של 0.4%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים מחו״ל.