מדד מנהלי הרכש לחודש אפריל: המשק היצרני ממשיך בהתרחבות

החודש רכיבי התעסוקה והביקושים ליצוא עברו להתרחבות לאחר חודשים רבים בו היו במגמת התכווצות ומצטרפים לרכיב הביקושים המקומיים ורכיב תפוקות הייצור הממשיכים גם החודש להימצא במגמת התרחבות


10:42 ,23.05.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד מנהלי הרכש בישראל ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתרחבות אם כי החודש חלה התמתנות, אמנם מזערית, בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 50.9% לעומת ערך של 51% שנמדד בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות), ירידה של 0.1% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. החודש רכיבי התעסוקה והביקושים ליצוא עברו להתרחבות לאחר חודשים רבים בו היו במגמת התכווצות ומצטרפים לרכיב הביקושים המקומיים ורכיב תפוקות הייצור הממשיכים גם החודש להימצא במגמת התרחבות. גם החודש רכיב מחירי חומרי הגלם ממשיך להימצא במגמת התרחבות. החודש שלושת רכיבי המלאי נמצאים בהתכווצות, כמו גם רכיבי זמני האספקה. יש לציין כי במדינות אחרות ובמיוחד בארה״ב ואנגליה המשקים היצרניים חזרו החודש להתכווצות.  

 

תפוקות הייצור

                                                              

רכיב תפוקות הייצור ממשיך זה החודש האחד עשר ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה התמתנות קלה בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 56.5% לעומת ערך של 58.5% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 2%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למגוון סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולמהלכי התייעלות. 

 

הזמנות חדשות לקוחות בארץ

 

רכיב ההזמנות המקומיות ממשיך זה החודש השישי ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות קלה בעוצמה של המגמה. הערך שנמדד החודש עומד על 55.1% לעומת ערך של 57.5% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 2.4%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למספר סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולמהלכי התייעלות.

 

רכישות למלאי

 

רכיב כמות הרכישות למלאי ממשיך זה החודש השלושה עשר ברציפות להימצא במגמת התכווצות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 46.0% לעומת ערך של 42.5% שנמדד בחודש שעבר, עליה קלה של 3.5%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך מגמת ההתכווצות ברכיב זה ובאופן מובהק לעונתיות ושיקולי ניהול מלאי של הפירמות.

 

מחירים

         

רכיב המחירים של חומרי הגלם ממשיך זה החודש הארבעים וחמישה ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות נוספת בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 54.8% לעומת ערך של 56.4% שנמדד בחודש הקודם, ירידה קלה של 1.6%. המשמעות של רכיב המחירים הממשיך להימצא במגמת התרחבות הינה כי נצפתה המשך ההתייקרות במחירי חומרי הגלם. הסיבות העיקריות להמשך ההתרחבות ברכיב זה מיוחסת על ידי המשיבים לסקר להמשך העלייה במחירי חומרי הגלם, לשינויים בשערי החליפין ולמחסור בחומרי גלם. 

 

רכישות בארץ - זמני אספקה

 

רכיב זמני האספקה בשוק המקומי ממשיך זה החודש העשירי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות בעוצמה של המגמה. הערך שנמדד החודש עומד על 37.3% לעומת ערך של 39.2% שנמדד בחודש הקודם, ירידה קלה של 1.9%. המשמעות של רכיב זמני אספקה הנמצא בהתכווצות הינה כי קיימת ההתארכות בזמני האספקה.

 

יבוא חומרי גלם – זמני אספקה 

 

רכיב זמני האספקה מחו״ל ממשיך זה החודש החמישים ושמונה ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות משמעותית בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 35.6% לעומת ערך של 40.5% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 4.9%. המשמעות של רכיב זמני אספקה מחו״ל הממשיך להימצא בהתכווצות הינה כי נמשכת ההתארכות בזמני האספקה מחו״ל.

 

חומרי גלם רמות מלאי

 

ברכיב רמות המלאי של חומרי גלם חל החודש שוב שינוי כיוון ולאחר חודש אחד בלבד בהתרחבות שב רכיב זה וחצה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות ושב להתכווצות. הערך שנמדד ברכיב זה עומד החודש על 48.2% לעומת ערך של 51.9% שנמדד בחודש הקודם, ירידה קלה של 3.7%. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון ברכיב זה והחזרה להתכווצות בעיקר לרמת הביקושים ולעונתיות.

 

מלאי מוצר מוגמר

 

רכיב מלאי מוצר מוגמר ממשיך זה החודש השלישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד ברכיב זה החודש עומד על 48.4% לעומת ערך של 46.6% שנמדד בחודש הקודם, עלייה קלה של 1.8%. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים, לעונתיות ולמדיניות מלאי של הפירמות.

 

רמת התעסוקה

    

ברכיב התעסוקה חל החודש שינוי כיוון ולאחר ארבעה עשר חודשים ברציפות במגמת התכווצות שב רכיב זה וחצה את קו 50% ועבר להתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 50.8% לעומת ערך של 49.2% שנמדד בחודש הקודם, עלייה נוספת של 1.2%. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון ברכיב זה והמעבר מההתכווצות להתרחבות לעלייה בכושר הייצור של הפירמות, לרמת הביקושים ולעונתיות.

 

הזמנות חדשות לקוחות בעולם

 

גם ברכיב הביקושים לייצוא נצפה החודש שינוי כיוון ולאחר ארבעה עשר חודשים במגמת התכווצות שב רכיב זה וחצה את קו 50% המפריד בין התרחבות להתכווצות ועבר להתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 50.1% לעומת ערך של 47.2% שנמדד בחודש הקודם, עלייה קלה של 2.9%. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון והמעבר להתרחבות ברכיב זה המשך התכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים מחו״ל ולעונתיות.