מדד מנהלי הרכש לאוקטובר: המשק היצרני המקומי ממשיך במגמת ההתכווצות

הערך שנמדד החודש עומד על 47.6% לעומת ערך של 49.2% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 1.6%. החודש רכיב הביקושים המקומיים שינה כיוון ועבר להתכווצות ומצטרף לרכיבי התעסוקה והביקושים ליצוא הממשיכים להימצא בהתכווצות


10:11 ,23.11.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד מנהלי הרכש בישראל ממשיך זה החודש החמישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה התעצמות בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 47.6% לעומת ערך של 49.2% שנמדד בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות), ירידה של 1.6%. 

 

החודש רכיב הביקושים המקומיים שינה כיוון ועבר להתכווצות ומצטרף לרכיבי התעסוקה והביקושים ליצוא הממשיכים להימצא בהתכווצות, וזאת בעוד רכיב תפוקות הייצור ממשיך גם החודש להימצא בהתרחבות. גם החודש רכיב מחירי חומרי הגלם ממשיך להימצא במגמת התרחבות. החודש שוב חל שינוי כיוון וחזרה להתרחבות ברכיב רמות מלאי של מוצרים מוגמרים. רכיבי זמני האספקה ממשיכים להימצא החודש במגמת התכווצות. יש לציין כי גם במדינות אחרות ובמיוחד בארה״ב ואנגליה המשקים נמצאים מזה מס׳ חודשים במגמת התכווצות. יש לציין שאנו עדים לתחילת ההשפעה של מלחמת ״חרבות ברזל״ ונראה בחודשים הבאים ביתר שאת.

 

רכיב תפוקות הייצור ממשיך זה החודש החמישי ברציפות להימצא בהתרחבות אם כי החודש נצפתה התמתנות בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 52.2% לעומת ערך של 52.7% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.5% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למגוון סיבות ובעיקר לעונתיות, לרמת הביקושים ומהלכי התייעלות. 

 

ברכיב ההזמנות המקומיות חל החודש שינוי כיוון ולאחר שמונה עשר חודשים ברציפות במגמת התרחבות חצה רכיב זה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות ועבר והתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 47.9% לעומת ערך של 52.7% שנמדד בחודש הקודם, ירידה משמעותית של 4.8% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון והמעבר להתכווצות ברכיב זה למספר סיבות ובעיקר לעונתיות ולרמות ההיצע בשוק.

 

רכיב כמות הרכישות למלאי ממשיך זה החודש השביעי ברציפות להימצא במגמת התכווצות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 43.9% לעומת ערך של 42.3% שנמדד בחודש שעבר, עליה קלה של 1.6% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך מגמת ההתכווצות ברכיב זה לעונתיות ולשינויים ברמת המחירים.

 

רכיב המחירים של חומרי הגלם ממשיך זה החודש השלושים ותשעה ברציפות להימצא במגמת התרחבות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 66.4% לעומת ערך של 58.2% שנמדד בחודש הקודם, עליה דרסטית של 8.2% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשמעות של רכיב המחירים הממשיך להימצא במגמת התרחבות הינו כי נצפתה המשך ההתייקרות במחירי חומרי הגלם. הסיבות העיקריות להמשך ההתרחבות ברכיב זה מיוחסת ע״י המשיבים לסקר בהמשך העלייה במחירי חומרי הגלם , לשינויים בשערי החליפין ולמחסור בחומרי גלם. 

 

רכיב זמני האספקה בשוק המקומי ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב התעצמות במגמת ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 44.8% לעומת ערך של 48.6% שנמדד בחודש הקודם, עליה  משמעותית של 3.8% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשמעות של רכיב זמני אספקה הנמצא בהתכווצות הינה כי נצפתה התארכות בזמני האספקה המקומי.

 

רכיב זמני האספקה מחו״ל ממשיך זה החודש החמישים ושתיים ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות, אמנם מזערית, בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 41.8% לעומת ערך של 41.9% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.1% לעומת החודש הקודם. המשמעות של רכיב זמני אספקה הממשיך להימצא בהתכווצות הינה כי נמשכת ההתארכות בזמני האספקה מחו״ל.

 

רכיב רמות המלאי של חומרי גלם ממשיך זה החודש השישי ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות נוספת בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד ברכיב זה עומד החודש על 53.1% לעומת ערך של 54.0% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.9% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למספר סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולמדיניות מלאי מכוונת של הפירמות.

 

ברכיב מלאי מוצר מוגמר חל החודש שוב שינוי כיוון ולאחר חודש אחד בלבד בהתכווצות שב רכיב זה וחצה את קו 50% המפריד בין התרחבות להתכווצות ועבר להתרחבות. הערך שנמדד ברכיב זה החודש עומד על 55.6% לעומת ערך של 49.8% שנמדד בחודש הקודם, עליה דרסטית של 5.8% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון והחזרה להתרחבות ברכיב זה לרמת הביקושים ולמדיניות מלאי של הפירמות.

 

רכיב התעסוקה ממשיך זה החודש התשיעי ברציפות להימצא במגמת התכווצות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 46.5% לעומת ערך של 44.6% שנמדד בחודש הקודם, עליה קלה של 1.9% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים. 

 

גם רכיב הביקושים ממשיך זה החודש התשיעי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 46.6% לעומת ערך של 49.2% שנמדד בחודש הקודם, ירידה קלה של 2.6% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך התכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים מחו״ל ולעונתיות.