מדד מנהלי הרכש: המשק היצרני שב להתרחבות ביוני

החודש רכיב זמני האספקה המקומי עבר לאחר 41 חודשים רצופים במגמת התכווצות להתרחבות. רכיב התעסוקה ממשיך זה החודש החמישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות


14:31 ,24.07.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

במדד מנהלי הרכש בישראל חל החודש שוב שינוי כיוון ולאחר חודש בלבד בהתרחבות שב המדד וחצה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות ושב להתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 48.2% לעומת ערך של 50.2% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 2.0% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. החודש רוב הרכיבים המרכזיים והחשובים של המדד נמצאים בהתכווצות מלבד רכיב הביקושים המקומיים הממשיך להימצא בהתרחבות. החודש רכיב מחירי חומרי הגלם ממשיך להימצא במגמת התרחבות. החודש רכיב זמני האספקה המקומי עבר לאחר 41 חודשים רצופים במגמת התכווצות להתרחבות. יש לציין כי הנתונים בישראל החודש דומים למגמת הנתונים כפי שנצפים במדינות אחרות ובמיוחד בארה״ב ואנגליה שם המשקים נמצאים מזה כמה חודשים במגמת התכווצות. 

 

ברכיב תפוקות הייצור חל החודש שוב שינוי כיוון ולאחר חודש אחד בלבד בהתכווצות חצה רכיב זה את קו 50% המפריד בין התרחבות להתכווצות ועבר להתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 51.6% לעומת ערך של 47.8% שנמדד בחודש הקודם, עליה של 3.8% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון ברכיב זה והחזרה להתכווצות למגוון סיבות ובעיקר לעונתיות ולרמת הביקושים.

 

רכיב ההזמנות המקומיות ממשיך זה החודש החמישה עשר ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות דרסטית בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 52.1% לעומת ערך של 59.3% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 7.2% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למגוון רחב של סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולהתייעלות.

 

רכיב כמות הרכישות למלאי ממשיך זה החודש השלישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות אם כי החודש נצפתה התעצמות דרסטית בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 41.4% לעומת ערך של 48.6% שנמדד בחודש שעבר, ירידה של 7.2% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לעונתיות.

 

רכיב המחירים של חומרי הגלם ממשיך זה החודש השלושים וחמישה ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות משמעותית בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 63.6% לעומת ערך של 67.8% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 4.2% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשמעות של רכיב המחירים הנמצא בהתרחבות הינו כי נצפתה המשך ההתייקרות במחירי חומרי הגלם. הסיבות העיקריות להמשך ההתרחבות ברכיב זה מיוחסת על ידי המשיבים לסקר בהמשך העליה במחירי חומרי הגלם ולשינויים בשערי החליפין.

 

ברכיב זמני האספקה בשוק המקומי חל החודש שינוי כיוון ולאחר ארבעים ואחת חודשים ברציפות במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 50.7% לעומת ערך של 44.9% שנמדד בחודש הקודם, עלייה משמעותית של 5.8% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשמעות של רכיב זמני אספקה הנמצא בהתרחבות הינה כי נצפתה התקצרות בזמני האספקה.

 

רכיב זמני האספקה מחו״ל ממשיך זה החודש הארבעים ושמונה ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 46.6% לעומת ערך של 49.5% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 2.9% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשמעות של רכיב זמני אספקה הממשיך להימצא בהתכווצות הינה כי נצפתה התארכות בזמני האספקה מחו״ל.

 

רכיב התעסוקה ממשיך זה החודש החמישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 43.8% לעומת ערך של 49.4% שנמדד בחודש הקודם, ירידה משמעותית של 5.6% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים.

 

גם רכיב הזמנות חדשות לקוחות בעולם ממשיך זה החודש החמישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 45.8% לעומת ערך של 46.3% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.5% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך התכווצות ברכיב זה לרמת ביקושים מחו״ל.

 

ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה בישראל הוא ארגון מקצועי וולונטרי המאגד בתוכו כ-600 חברים המשמשים בתפקידים בכירים בתחום ניהול הרכש והלוגיסטיקה בישראל. במסגרת  מלוי תפקידם הם מאתרים מקורות אספקה ושירותים לפי צרכי הארגון אותו הם משרתים ושולטים על הביצועים והמחירים של אותם מקורות אספקה בצורה שתבטיח זרימה של טובין ושירותים. חברי הארגון מבצעים רכש בסכום כולל של כמה מאות מיליוני שקלים בשנה בישראל. הארגון חבר בפדרציה הבינלאומית של מנהלי רכש והספקה IFPSM, האיגוד האירופאי לרכש (ECPS) וכן במועצה האירופית ללוגיסטיקה (ELA).