מדד מנהלי הרכש: המשק היצרני עבר להתכווצות בפברואר

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש ירד בחודש ינואר ב-4.8 נקודות לרמה של 45.3 נקודות, ועבר להצביע על התכווצות בפעילות התעשייתית. החודש נרשמה ירידה בכל סעיפי המדד


13:06 ,18.03.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש ירד בחודש ינואר ב-4.8 נקודות לרמה של 45.3 נקודות, ועבר להצביע על התכווצות בפעילות התעשייתית. החודש נרשמה ירידה בכל סעיפי המדד.

 

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, ירד בחודש פברואר ב-3.2 נקודות לרמה של 47.2 נקודות, המצביעה על התכווצות בפעילות התעשייתית. רמת המדד היא הנמוכה ביותר מאז חודש מאי 2009. התעשייה העולמית התכווצה בחדות במהלך חודש פברואר, כאשר התפשטות וירוס הקורונה עצרה את פעילות הייצור בסין, מה שהביא לשיבוש בשרשרת האספקה הגלובלית. ​מדד מנהלי הרכש בסין ירד בשיעור החד ביותר לרמה של 40.3 נקודות מרמה של 51.1 נקודות בחודש ינואר 2020. זו הרמה הנמוכה ביותר מאז שהחל הסקר בחודש אפריל 2004. בארה״ב מתפרסמים שני מדדי מנהלי רכש ושניהם עדיין מצביעים על התרחבות בפעילות אם כי רמת המדד מתקרבת לגבול המפריד בין התכווצות להתרחבות בפעילות. מדד מנהלי הרכש בגוש האירו נותר יציב ברמה של 49.2 נקודות, ומצביע מזה שלושה-עשר חודשים על התכווצות בפעילות התעשייתית.

 

כלכלני בנק הפועלים: מצב החירום בעולם ובישראל מביא להתכווצות חדה של הפעילות הכלכלית בכלל, ושל הייצור התעשייתי בפרט. הנתון של חודש פברואר הוא כמובן טרם ההנחיות של הממשלה שהביאו להשבתה כוללת, ואנו מעריכים שבחודש מרץ נראה ירידה חדה נוספת במדד מנהלי הרכש. אפשר להתעודד אולי בזה שהמפעלים בסין חוזרים לייצר בהדרגה. אנו מקווים שהמיתון הוא קצר טווח, ובמקרה זה כושר הייצור של המפעלים לא יפגע. כלל שתקופת הסגר מתארכת קיים חשש שמפעלים יקלעו לקשיים ויתקשו לחזור לאחר מכן לפעילות סדירה.

 

במדד מנהלי הרכש בישראל חל החודש שינוי כיוון ולאחר חמישה חודשים ברציפות במגמת התרחבות שב המדד וחצה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות ועבר להתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 45.3% לעומת ערך של 50.1% שנמדד בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות), ירידה משמעותית של 4.8% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. קו המגמה מעיד כי גם בחודשים הקרובים צפוי המדד להימצא בהתכווצות. החודש כל המרכיבים של המדד נמצאים בהתכווצות. לפי המשיבים לסקר הנתונים של חודש פברואר יש בהם תחילת ההשפעה של וירוס הקורונה על המשק היצרני.