מדד מנהלי הרכש: המשק היצרני ממשיך להימצא בהתרחבות

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש ירד ביולי ב-0.5 נקודות לרמה של 52.2 נקודות. רכיבי ההזמנות המקומיות והזמנות ליצוא ירדו החודש ב-3.9 נקודות וב-3.5 נקודות בהתאמה


10:52 ,18.08.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד מנהלי הרכש בישראל לחודש יולי ממשיך זה החודש החמישי ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה התמתנות בעוצמת ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על %52.2 לעומת ערך של 52.7% שנמדד בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות), ירידה של 0.5% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. החודש, רכיב הביקושים המקומיים, רכיב תפוקות הייצור והתעסוקה ממשיכים להימצא בהתרחבות בעוד רכיב  הביקושים ליצוא ממשיך גם החודש להיות בהתכווצות. רכיב מחירי חומרי הגלם חזר החודש להימצא בהתכווצות.

 

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש ירד בחודש יולי ב-0.5 נקודות לרמה של 52.2 נקודות, רמה שעדיין מצביעה על התרחבות בפעילות. רכיבי ההזמנות המקומיות והזמנות ליצוא ירדו החודש ב-3.9 נקודות וב-3.5 נקודות בהתאמה. רכיב הזמנות ליצוא מצביע זה החודש החמישי ברציפות על התכווצות בפעילות. רכיב מחירי חומרי הגלם ירד ב-8.8 נקודות אל מתחת לרמת ה-50 נקודות. 

 

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan מצביע מזה שלושה חודשים על התכווצות בפעילות התעשייתית. המדד הגיע בחודש יולי 2019 לרמה של 49.3 נקודות, הרמה הנמוכה ביותר מאז חודש אוקטובר 2012. בארה"ב המדד ירד ב-0.5 נקודות לרמה של 51.2 נקודות, לעומת רמה של 60.8 נקודות באוגוסט אשתקד. בגוש האירו, המדד מצביע מזה חצי שנה על התכווצות בפעילות התעשייתית, רמת המדד הגיעה ל-46.5 נקודות. בסין המדד נמצא בחצי השנה האחרונה סביב רמת ה-50 נקודות, הגבול המפריד בין התרחבות להתכווצות בפעילות התעשייתית.

 

כלכלני בנק הפועלים: מדד מנהלי הרכש אמנם ירד החודש, אך רמתו בולטת לחיוב לעומת המדדים המקבילים בעולם. ההזמנות המקומיות עדיין במגמת התרחבות, וזה גורם המסייע לענף התעשייה המקומי. רכיב ההזמנות ליצוא מצביע על התכווצות בפעילות והוא הושפע כנראה מהאטה בסחר העולמי. נתוני היצוא התעשייתי לחודש יולי מצביעים על התייצבות בחודשים האחרונים, לאחר מגמת עלייה ברבעון הראשון של השנה. ההאטה ביצוא נובעת ברובה מירידה חדה ביצוא תעשיית התרופות.