מדד יולי של מנהלי הרכש שוב חצה את קו ה-50%

לאחר חודש אחד בלבד של התרחבות, כל הרכיבים החשובים והמרכזיים של המדד נמצאים ביולי בהתכווצות


11:03 ,19.08.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

במדד מנהלי הרכש בישראל לחודש יולי חל שינוי כיוון. לאחר חודש אחד בלבד של התרחבות, שב המדד וחצה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות וחזר להתכווצות.

 

הערך שנמדד החודש עומד על 47.2% לעומת ערך של 51.0% שנמדד בחודש הקודם  (סדרת נתונים מנוכה עונתיות), ירידה של 3.8% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. החודש כל הרכיבים החשובים והמרכזיים של המדד נמצאים בהתכווצות. גם רכיבי המלאי ורכיב המחירים נמצאים החודש בהתכווצות.

 

ברכיב  תפוקות הייצור חל החודש שינוי כיוון. לאחר שישה חודשים ברציפות במגמת התרחבות, חצה רכיב זה את קו 50% ועבר להתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 46.4% לעומת ערך של 56.2% שנמדד בחודש הקודם, ירידה דרסטית של 9.8% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון והמעבר להתכווצות ברכיב זה בעיקר לרמת הביקושים הנמוכה.

 

ברכיב ההזמנות המקומיות חל החודש שוב שינוי כיוון. לאחר חודש אחד בלבד בהתרחבות, שב רכיב זה וחצה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות ועבר להתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 45.3% לעומת ערך של 52.2% שנמדד בחודש הקודם, ירידה משמעותית של 6.9% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון ברכיב זה ומעבר להתכווצות לרמת הביקושים ולעונתיות.

 

רכיב כמות הרכישות למלאי ממשיך, זה החודש הרביעי ברציפות, להימצא במגמת התכווצות, אם כי החודש נצפתה התמתנות נוספת בעוצמת המגמה. הערך שנמדד החודש עומד על 49.9% לעומת ערך של 47.4% שנמדד בחודש שעבר, עלייה של 2.5% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים.

 

רכיב המחירים ממשיך, זה החודש הרביעי ברציפות, להימצא במגמת התכווצות, והחודש אף נצפתה התעצמות קלה בעוצמה של ההתכווצות.  הערך שנמדד החודש עומד על 45.0% לעומת ערך של 48.4% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 3.4% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשמעות של רכיב המחירים נמצא בהתכווצות הינו כי נצפתה הוזלה במחירי חומרי הגלם. מתוך ניתוח התשובות לסקר ניתן ללמוד כי הסיבות העיקריות להתכווצות ברכיב זה הינה השינוי בשע"ח וירידות מחירים.

 

רכיב זמני האספקה בשוק המקומי ממשיך, זה החודש השני ברציפות, להימצא בהתכווצות. החודש אף נצפתה התעצמות, אמנם מזערית, בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 48.0% לעומת ערך של 48.1% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.1% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. משמעות הנתון ברכיב זה היא שישנה התקצרות בזמני האספקה של מוצרים מקומיים.

 

רכיב זמני האספקה מחו"ל ממשיך, זה החודש ה-14 ברציפות, להימצא במגמת התכווצות, אם כי החודש נצפתה התמתנות קלה בעוצמה של המגמה. הערך שנמדד החודש עומד על 43.0% לעומת ערך של 40.3% שנמדד בחודש הקודם, עלייה של 2.7% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. משמעות הנתון  ברכיב  זה  היא  שישנה התקצרות בזמני האספקה של מוצרי חומרי הגלם מחו"ל.

 

רכיב רמות המלאי של חומרי גלם ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתכווצות, אם כי החודש נצפתה התמתנות דרסטית בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד ברכיב זה החודש עומד על 49.4% לעומת ערך של 36.2% שנמדד בחודש הקודם, עלייה של 13.2% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה למדיניות מלאי מכוונת על יד הפירמות ולעונתיות.

 

גם רכיב מלאי מוצר מוגמר ממשיך, זה החודש השני ברציפות, להימצא בהתכווצות, אם כי החודש נצפתה התמתנות בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד ברכיב זה החודש עומד על 49.7% לעומת ערך של 47.1% שנמדד בחודש הקודם, עלייה של 2.6% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה למדיניות מלאי מכוונת ולרמת הביקושים.

 

ברכיב התעסוקה שוב חל החודש שינוי כיוון. לאחר חודש אחד בלבד בההתרחבות, שב רכיב זה את קו 50% ועבר להתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 49.9% לעומת ערך של 54.5% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 4.6% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. מתוך ניתוח התשובות לסקר ניתן ללמוד כי המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון והמעבר להתכווצות ברכיב זה  לתהליכי התייעלות ולעונתיות.

 

רכיב הביקושים ליצוא ממשיך, זה החודש השישי ברציפות, להימצא במגמת התכווצות, אם כי החודש נצפתה התמתנות, אמנם מזערית, בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 48.6% לעומת ערך של 48.5% שנמדד בחודש הקודם, עלייה של 0.1% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך  ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים מהפירמות בחו"ל.