חיים שני: אנחנו עובדים עם קוביות לגו רובוטיות

מנכ״ל ומייסד יוניטרוניקס מספר על תכנון פעילות המחסנים הלוגיסטיים האוטומטיים ועל תחילת הדרך בפעילות החניונים האוטומטיים בארה״ב, וחושף טפח מהפוטנציאל הטמון בתכנון קוביות לגו נעות. ראיון מיוחד


13:12 ,27.12.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

יש אימרה מפורסמת שטוענת כי ״מזל זה מה שקורה כאשר מוכנות פוגשת הזדמנות״. לפי אימרה זו לחברת יוניטרוניקס היה הרבה מזל בשנת 2006, כשהגיעה ללקוח הראשון שלה בארה״ב, אי שם בניו ג׳רזי.

 

עד אותה שנה חברת יוניטרוניקס, שהוקמה בשנת 1989 על ידי חיים שני, היתה על מסלול צמיחה יציב ומרשים תוך שהיא מתמקדת בשני תחומי פעילות עיקריים: פיתוח מערכות בקרה למכונות המסייעות לאוטומציה בייצור התעשייתי, והקמת מרכזים לוגיסטיים אוטומטיים כגון מרכזי הפצה ומחסנים אוטומטיים. התחומים האלה התפתחו יפה, והחברה  הקימה מחסנים לוגיסטיים עבור חברות בולטות בארץ, בהם מחסנים לוגיסטיים עבור חברת טבע בשוהם ובהר חוצבים ואף פיתחה מרכזים מיוחדים המכונים WIP (ר״ת של Warehouse in Production ) קרי, הליך ייצור כמעט אוטומטי לחלוטין.

 

חיים שני, מייסד ומנכ״ל יוניטרוניקס, מסביר: ״מרכזים כאלה בסגנון WIP הקמנו בחברות כמו טבע או נייר חדרה וכרמל מיכלים כאשר המחסן האוטומטי אחראי גם על מכונות קרטון, הדפסה וקיפול ושלב הביניים וסנכרון המכונות. התוצאה היא שבמפעל כזה לא רואים את המלאי - הכל נמצא במחסן האוטומטי, אין מלגזות כי כל השינוע נעשה על ידי המחסן ולכן מצליחים להוריד את כמות המלאים והכל מתנהל ביעילות הרבה יותר גדולה. זה מה שחשוב ללקוח שמצליח להתעסק בעיקר. פעילות המחסן האוטומטי מתוכננת עם הלקוח ואנחנו תופרים לו את הפתרון שמתאים לו ביותר. המערכות שלנו נמצאות גם בחברות מזון כמו תנובה ושטראוס והן מתאימות לכל סוגי הסגמנטים. בסופו של יום יש לנו קוביות לגו רובוטיות ואנחנו בונים עם הלקוח את הפתרון שמתאים לו. בתחום הזה מרבית הפעילות שלנו היא בישראל״.

 

יחד עם זאת, משנת 2006 יוניטרוניקס הצליחה למצב את עצמה כשחקן המרכזי והבולט בשוק הקמת ותפעול החניונים האוטומטיים בארה״ב כאשר עד היום חתמה החברה במצטבר על הסכמים להקמת כ-4,000 מקומות חנייה אוטומטיים, מתוכם כ-1500 פעילים. הצמיחה עצומה בפעילות החניונים האוטומטיים - רק לאחרונה החברה הודיעה כי זכתה במכרז להקים חניון אוטונומי בבוסטון תמורת כ-36 מיליון שקל - הובילה את קברניטיה להחליט על פיצול התחום לחברה אחות חדשה שתיקרא ״יוטרון״.

 

עד שנת 2016 יוניטרוניקס בנתה מערכות חניון אוטומטיות בגדלים שונים - חלק מהן מתפקדות יפה בכמה בניינים בתל אביב - אולם מאז כניסתה של קרן פימי לחברה התקבלה החלטה אסטרטגית להתמקד בהקמת מערכות חניונים אוטומטיים גדולות שכמעט אין להן ביקוש בישראל אלא בעיקר בארה״ב.

 

״זה לא רק שיקול כלכלי״, אומר חיים שני. ״המוצר שלנו מתאים יותר למערכות גדולות ומתפקד בהן היטב. היום יש לנו סדרות שונות שמתאימות לפלחים שונים אבל המיקוד הוא בעיקר במערכות היותר משמעותיות. המערכות העיקריות שאנחנו מציעים כיום אלו מערכות בינוניות וגדולות, כאשר הבינוניות מתחילות מכ-50 מקומות חנייה בתפוקה גבוהה והמערכות הגדולות מציעות 300 עד 1,000 מקומות חנייה שזו מערכת שעשויה להתאים לבנייני משרדים ומגורים או מרכזים מסחריים. בנוסף יש לנו פתרונות מאסיביים לכמה אלפים שנועדו בעיקר לאחסון מכוניות לטווח ארוך עבור סוכנויות רכב״.

 

- אתם יכולים לפתור את בעיית אחסון המכוניות בנמלים ישראל?

 

חיים שני: ״אני חושב שיש לנו מערכות שמתאימות לנישה הזאת. הפתרון שאנחנו מציעים נותן מענה לאלפי מכוניות והוא משתלם כלכלית כי ניצולת השטח עומדת על כ-88%. בבניין בגובה ארבע קומות אנחנו מצליחים להכניס שישה מפלסים לאחסון מכוניות. כרגע המערכת הזו מיועדת בעיקר לסוכנויות גדולות ויבואני רכב שמעוניינים לאחסן מספר גדול של מכוניות לטווח ארוך. זה פתרון שהוא Out-door והוא יכול לתת מענה גם בסביבה קשה כלומר גשם, שלג ורוחות. בנוסף, בנינו פיצ׳ר נחמד שברגע שמוציאים רכב מאחסון המערכת מעבירה אותו דרך מתקן שטיפה, כלומר הרכב יוצא נקי, היישר לנסיעת מבחן ללקוח״.

 

- האם אתם מתכננים לבנות פתרונות חכמים אוטומטיים עבור אחסון מכולות?

 

חיים שני: ״אני יכול להגיד שכיום אנחנו מקימים פרויקט ביוסטון, טקסס, עבור מרכז קניות ומגורים שמשלב בין חנייה ואחסון, מה שנקרא Self-Storage, ויש בו כמה מאות יחידות אחסון מכל סוג. אנחנו משנעים קונטיינרים של אחסון באורך של 14 רגל. הקונטיינר תופס מקום חנייה, וכאשר לקוח של סטורג׳ מגיע לחדר שמיועד לכך נפתחת דלת והוא רואה את המחסן שלו כאילו הוא היה שם תמיד וזה המחסן הפרטי שלו. אגב, במתחם הספציפי הזה יש גם כמה קונטיינרים מקוררים שנותנים מענה למסעדות שנמצאות במתחם. ויש גם כמה קונטיינרים שנותנים פתרון לחנייה של אופניים. זה נכון שמחוץ לעיר יש הרבה שטחים פנויים בשביל מחסנים רגילים, אבל הפתרון שלנו נותן מענה לאנשים שגרים בתוך העיר ורוצים את המחסן קרוב וזמין. אף אחד לא מוכן שמקום החנייה שלו יהיה במרחק של קילומטר הליכה״.

 

לקריאת הכתבה המלאה בגיליון דצמבר של מגזין PORT2PORT לחצו כאן.