אשדוד בונדד חותמת 40 שנות פעילות עסקית על טהרת כחול לבן. הקבוצה, שנבנתה בעשר אצבעותיו של המייסד שמואל שלזינגר, ומנוהלת על ידי בנו רועי, מפעילה כיום מסוף מטענים ימי באשדוד ומסוף אווירי בנתב"ג. לרשותה עומדים מחסני ערובה ומחסנים חופשיים, תוך התמחות בניהול מרכזים לוגיסטיים, ניהול מערכי תובלה והפצה וניהול שירותי ערך מוסף וטיפול במוצר. הקבוצה מדורגת כאחת המובילות בתחום במדינת ישראל, ומספקת שירותים לוגיסטיים מלאים בעבור מותגי האופנה הגדולים ביותר הפועלים בישראל, לרבות MH, GAP, מנגו, אדידס ולמותגים הגדולים מתחום מוצרי האלקטרוניקה הבידורית לרבות יורוקום, פיוניר והמילטון.
אז איך קרה שפליט, ניצול שואה, עולה לישראל בן עשר בשנת 1948, עושה את צעדיו הראשונים בתחום כעמיל מכס, כשהוא רק בן עשרים, ומקים עסק משפחתי קטן, עד שבראשית שנות השבעים מקים מחסן מטענים בעורף נמל אשדוד שלימים הופך לקבוצה משגשגת, המפעילה מסופי מטענים בים ובאוויר ומספקת מגוון רחב של שירותים לוגיסטיים? רועי שלזינגר, מנכ"ל אשדוד בונדד ודור שני לעסק המשפחתי המכונס תחת השם "קבוצת שלזינגר" זוכר את השלבים שעברה החברה בה גדל ומתכנן להמשיך ולהרחיב את פעילות החברה בעשור הקרוב. ראיון לרגל 40 שנות לוגיסטיקה ישראלית.
"משהו שלא לכולם יש"
אשדוד בונדד הוקמה לפני 40 שנה והיא נשענת כיום על מסורת ארוכת שנים של התמחות בתחום, שהרי "אין חכם כבעל נסיון". יחד עם זאת, רועי שלזינגר, בנו של מייסד הקבוצה, מדגיש לא אחת עד כמה התחום בנוי על פתרונות טכנולוגיים התפורים לצרכיו של כל לקוח. הוא לא חוסך מלהדגיש עד כמה חשוב להבין את ליבת העסק של הלקוח בכדי לתת את הפתרון הטכנלוגי המתאים. הכל, לדבריו, בכדי להצליח לעמוד בקצבים המהירים של ניהול שרשרת האספקה וההפצה עבור כל לקוח ולקוח. אח"כ, בראיון נפרד עם המייסד שמואל שלזינגר חזר האחרון על דברי בנו והדגיש את מה שהוא מאמין ביתרון שלהם על פני האחרים: 40 שנה של נסיון פלוס תשתיות לוגיסטיות רחבות פלוס טכנולוגיה. "כשאתה מחבר את זה יחדיו, אתה מקבל משהו שלא לכולם יש", הוא אומר.
על הדרך הארוכה שעברה הקבוצה אומר רועי: "מחברה שהייתה עם סל מוצרים יחסית פשוט ומוגבל שסיפקה רק אחסנה במחסן בגודל 3,000 מ"ר, היום אנחנו נותנים שירותים לוגיסטיים דינמיים מאוד ותחרותיים, בשני אתרים, באשדוד ובנתב"ג, בשטח של למעלה מ-100 אלף מ"ר, מהם כ-45 אלף מ"ר מקורים".
בקבוצה, על כל החברות הבנות, מועסקים כ-250 עובדים בשני המרכזים – באשדוד ובנתב"ג. בנוסף להם, מעסיקה החברה עוד 250 עובדי קבלן. לדברי שלזינגר, משאבי האנוש הם קריטיים - החל מהעובד הזוטר ועד ההנהלה הבכירה. "אנחנו משקיעים בכוח האדם הרבה מאוד, בהכשרות מקצועיות ובפיתוח אישי והמגמה תימשך. את החשיבות של העובדים רואים בכל צומת שאנחנו נמצאים בו, באיכות שלו ובמוטיבציה שלו. זהו מרכיב קריטי ואני שמח על כך שלרשותנו צוות מנוסה, חכם ואחראי. וכאן אני מצטט את הלקוחות שלי שטוענים שמיד רואים ומרגישים את זה".
"אנחנו חיים את העסק. זה לא משהו שאנחנו מנהלים אותו מרחוק בלי קשר למה שקורה בשטח, אלא משהו שמנהלים אותו עם הרבה ניסיון ואחריות".
הרבה יותר מבונדד והרבה יותר מאשדוד
"אשדוד בונדד זה שם גנרי שמכיל הרבה יותר מבונדד והרבה יותר מאשדוד", אומר המנכ"ל. לדבריו, מאחורי השם יש הרבה יותר, כי סל המוצרים מכיל את כל שרשרת האספקה והנוכחות שלנו היא בפריסה הרבה מעבר לאשדוד, בכל הארץ", הוא אומר. ומציין כי תהליך השינוי בחברה החל משנת 1996, אז עברה החברה תהליך של הובלה והרחבת סל השרות. לדבריו, השאיפה בארגון הייתה להפוך את אשדוד בונדד לאחד ממסופי המטען המובילים בישראל, בעל תשתיות רחבות ושירותים מגוונים. "בשנים בהן אני בחברה, הבנתי מהר מאוד שזה הכיוון שאנחנו צריכים ללכת אליו והאמת שזה לא היה מסובך. הבנתי שכדאי לבחון את המגמות העולמיות ולהקשיב ללקוחות ולרצונות שלהם".
לאורך השנים צמח העסק המשפחתי בצורה עקבית. לדעת שלזינגר ישנם יתרונות במשפחתיות. "הצלחנו להפוך את הארגון המשפחתי לארגון מאד מקצועי. לקחנו את הדברים הטובים מהמשפחתיות ואת אלו הטובים מהפעילות העסקית ושילבנו אותם יחדיו. אבא שלי מכהן כיו"ר, אני מכהן כמנכ"ל. יש סדר בהיררכיה. בסופו של דבר זה עסק של אנשים עם מחוייבות מאד רצינית, שמקורה במשפחתיות ובחיבור שלנו אל הארגון. החיבור הזה הוא טוטאלי".
"באופן טבעי", מציין שלזינגר, "אנו מסתכלים מעבר לכתף גם על המתחרים. אני שמח להגיד שבסך הכל אנחנו במקום טוב בטופ. אני לא אוהב להגיד שאנחנו הכי טובים - יש לנו עוד מה ללמוד, גם ממתחרים, גם מהלקוחות וגם מפרויקטים ואנשים בארגון". לדבריו, היד כל הזמן על הדופק. "הארגון כל הזמן לומד ומשתפר"
"זה עסק למקצוענים"
"אספקת שירותים לוגיסטיים למשלוחי יבוא לחברות גדולות ומרובות סניפים, ישראליות ובינלאומיות, היא משימה מורכבת", אומר שלזינגר. הוא מציין שהעבודה מחייבת קשר אינטנסיבי של שיתוף פעולה עם כל לקוח. "הרבה מאוד ניסו להיכנס לתחום זה ומסיבות של מורכבות שחייבו קשב ונחישות וגם הרבה השקעות בעניין, רבים מהם גם יצאו", ציין.
"האפשרויות הטכנולוגיות שעומדות לרשות אשדוד בונדד היום", אומר שלזינגר, "לא מביישות את היכולת שלה בתור חברה ישראלית לוקלית לצד החברות הבינלאומיות בתחומה. המוצרים מגיעים לבית הלקוח, או סניפי החברות תוך 24 שעות ובמקרים דחופים גם באותו היום (same day delivery) לכל נקודה בארץ אחרי שחרור מכס. הטיפול שלנו בהפצה הוא כירורגי - אנחנו מספקים למעלה מ-1000 הזמנות ביום לבתי לקוח, לנקודות מסחריות ולרשתות הגדולות לרבות שופרסל, הום סנטר, אייס וא.ל.מ. בחברות הגדולות סטנדרט הכניסה הרבה יותר קשוח. זה עסק למקצוענים".
שאלה: עד כמה הפתרונות שאתם מספקים דינאמיים? מה רמת המורכבות?
תשובה: נושא התכנון, הירידה לפרטים, הטכנולוגיה - כל אלה חשובים מאוד ודרישות השירות רק הולכות ומשתדרגות. גם אם נתנו פתרון טוב מבחינת זמן האספקה (lead time) שהיה מתאים ונכון עד לפני שנתיים, הלקוח רוצה שיפור בכל הפרמטרים והמשימות שהוא מבקש, תוך כדי שירות שוטף. פתאום יש לו מבצע מכירות חדש, תקלה, צרכי שוק משתנים ומיד אנחנו חייבים להגיב לזה. השירותים הלוגיסטיים שמספקת אשדוד בונדד הם דינמיים ומשתדרגים כל הזמן. השירות שלנו זה לא "מוצר מוגמר", או "תוכנת מדף", הוא משנה כל הזמן את הגבולות העסקיים, התפעוליים והכלכליים.
שאלה: מהם השלבים שאותם עוברים עם הלקוח?
תשובה: בשלב הראשון יש למידה קפדנית של ליבת העסק של הלקוח. השלב השני הוא תכנון הפתרונות והיישום שלנו. כאן אנו מביאים הרבה ניסיון וידע ובמידת הצורך משתפים פעולה עם גופים מקצועיים בתחום המחשוב. אנחנו עובדים צמוד עם המקורות הפנימיים שלנו ועם ספקי טכנולוגיה חיצוניים וכל פתרון לוגיסטי אותו נותנת אשדוד בונדד, מותאם ללקוח הספציפי, בהתאם לצרכיו ודרישותיו וכאן בעצם היתרון של החברה. אנחנו באים עם הרבה מאוד נסיון, עם היכולות שלנו, תשתיות וכוח אדם מעולה שנמצא כאן הרבה שנים. כל ה"תורה" מבוססת על 70% ידע מוכר ו-30% שינויים והתאמות. כל לקוח זה "סיפור חדש".
שאלה: למה פתרון של מיקור חוץ? מה היתרונות?
תשובה: באופן כללי אני יכול לומר שמיקור החוץ הוא פתרון מקצועי ומאד מקובל במדינות העולם המערבי ובשווקים מתפתחים וזו מגמה שתופסת תאוצה בשנים האחרונות גם בישראל. גוף כמו אשדוד בונדד מספק פתרון מקצועי ואיכותי מאד שמאפשר לחברות להוריד מעל גבם משאבים רבים הכרוכים בניהול המלאי ומערך ההפצה ולהתמקד בליבת העסק, בפיתוח, במכירות ובשיווק. כל זאת תוך ידיעה שמאחוריהן ניצב עורף לוגיסטי חזק, אמין וגמיש. זה נותן ללקוח את השקט הנדרש ואת היכולת להתרחב בצורה אדירה תוך הפניית המשאבים והשקעות לפעילויות אחרות.
שאלה: אשדוד בונדד נתפשת כמובילה בתחום הטכסטיל. נא פרט.
תשובה: אנחנו יודעים לטפל במוצרים עצמם, באריזה שלהם, בשינוע שלהם, כמו גם בהכנה של תוויות ובחלוקה המהירה לסניפי החנויות בפחות מ-24 שעות מהרגע שהמכולה הגיעה לישראל. הכל בהסתמך על מערכות מידע שפיתחנו. הכל ממוחשב ונתמך טכנולוגית. על כך קיבלנו מחמאות מגופים כמו M&H ו- GAP. הם מכירים את השירות שלנו - את העובדה שיש להם כיסוי 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. אנחנו כבר "מכירים את השפה" והדרך בה חברות אלו פועלות, בין אם מדובר בחילופי העונות או מבצעי החגים. מצד שני, אנו מכירים את ההתנהגות של התעשייה והרגישויות שלה: השקת קולקציות, עונות, פיקים של ערבי חג, רגישויות הכניסה לקניונים ועוד ועוד.
יורוקום: סיפור הצלחה
לאורך הראיון המלא, איזכר לא אחת שלזינגר את שיתוף הפעולה עם חברת יורוקום. מבחינתו מדובר באחד משיתופי הפעולה המוצלחים ביותר ומקור גאוותו. "יורוקום תקשורת דיגיטלית היא היבואנית הרשמית של המותג פנסוניק ומוצרים נוספים בתחום המיכון המשרדי, תקשורת ואלקטרוניקה בידורית לבית ולמשרד. זו דוגמה טובה לחברה משפחתית, שנוסדה לפני 25 שנה ושצמחה וגדלה למימדים עצומים שחייבו אותם לקבל החלטות".
לדברי שלזינגר שיתוף הפעולה נפרש על פני עשרים שנה ובשיאו, יורוקום קיבלה החלטה לצאת לפתרון של מיקור חוץ מלא באשדוד בונדד. "העברנו אותם מאתר של 5,000 מ"ר בראש העין, שהעסיק קרוב ל- 40 עובדים, לפתרון מלא של מיקור חוץ. הם נשארו עם צוות מצומצם ואיכותי מאוד, בראשותו של המנהל הלוגיסטי שלהם טל ליבר, שפועל מכאן - מהאתר שלנו באשדוד ומקשר בין ניהול המלאי של אשדוד בונדד לצרכים של יורוקום".
"אנחנו מספקים את מוצרי יורוקום, בכל יום, לכל ערוצי המכירה החל ממשאיות שלמות עמוסות סחורה אל הרשתות הגדולות והדילרים ועד לרמת הפריט הבודד בבית הלקוח. הפתרון שסיפקנו נתן ליורוקום גמישות אדירה ויעילות גבוהה מאד, מה שאפשר להם גם לחסוך הרבה מאד עלויות".
"הם העדיפו אותנו על פני הרבה מאד מתחרים. שיתוף הפעולה שלנו עימם כל כך הצליח שזה כבר הרבה מעבר לחיבור עסקי. יש פה חיבור לאנשים", הוא אומר.
מטענים אוויריים
בשנת 2004 זכתה אשדוד בונדד בזכיון להפעלת מסוף המטענים החקלאי שבנתב"ג, במסגרתו מספקת אשדוד בונדד שירותים ליצואנים החקלאיים, למשלחים שלהם ולחברות התעופה, עבור מטעני יבוא וייצוא מווסתי טמפרטורה. "הנה היום, בשנה השביעית לפעילות אנו מספקים שירות ללמעלה ממאה יצואנים חקלאיים, מקטנים ועד גופים גדולים כמו אגרקסקו ונותנים שירות גם לחברות כמו תנובה ושטראוס בייצוא של מוצרי מזון מתכלים. חברות אלו עובדות איתנו כבר כמה שנים. כיום אנו בסיטואציה של יחסי שכנות טובה גם עם ממן וגם עם סוויספורט ואנחנו ביחסים מצוינים עם אגרקסקו והיצואנים החקלאיים האחרים. העובדה שאגרקסקו העבירה פעילות אלינו ואל בתי האריזה האחרים מתוך שיקולים של כדאיות כלכלית ומהירות תגובה וגמישות. נראה שבסך הכל הצלחנו להגיע ליחסים שהובילו ליצירת תנאים לפעילות עסקית שהיא נטולת אמוציות ונטולת יומרות או 'ניסיונות חיסול' ".
שלזינגר לא מאמין שבמסופי המטענים האוויריים יהיה שינוי מהותי בשנים הקרובות. "נראה שהמטענים המסחריים יחולקו בין סוויספורט לממן. אני חושב שהכניסה של אל על לתוך ממן די מחלקת את השוק בצורה ברורה. כלומר, הרבה משחק לא נשאר. אני לא רואה שיש מקום לשחקן שלישי במטען המסחרי. אני חושב שאנחנו חזקים בהתמחות שלנו ואני ביחסים טובים גם עם סיגל מנהיים קצוביץ' מנכ"לית סוויספורט והצוות שלה, וגם עם עופר לינצ'בסקי מנכ"ל ממן וצוותו".
מרחיבים אופקים
שנת 2010 חייכה גם לחברת אשדוד בונדד. המשבר הכלכלי חלף וכמי שאחראי על ניהול המלאים של המותגים הגדולים בתחומי צריכה רבים, באשדוד בונדד הרגישו את זה היטב. "באופן טבעי בשנת המשבר הייתה ירידה. אבל מהר מאוד חזרנו לצמיחה. 2010 הייתה מבחינתנו שנה מצוינת. בשנה הזאת סגרנו הרבה מאוד פרויקטים גם עם המגדלים החקלאיים במסוף בנתב"ג וגם את החוזים עם M&H ויורוקום. התייעלנו, צמחנו ,הורדנו הוצאות והכנסנו לקוחות נוספים. השילוב הזה עשה לנו טוב" מציין שלזינגר.
גם את שנת 2011 פתחה החברה בהצלחה. "פנינו קדימה, אבל עם היד על הדופק. אנחנו חיים באזור רב תהפוכות ,אנחנו מנוסים ויודעים כי אין פה מקום לשאננות. הנחת העבודה שלנו היא שמשהו תמיד יקרה. עם זאת, אנחנו לא מקדישים לזה יותר מדי אמוציות או אנרגיות. צריכים לבנות, להתפתח, להתקדם". ואכן, אשדוד בונדד עושה תוכניות ובונה. בשטח החברה באשדוד החלו עבודת פיתוח. על כך אומר שלזינגר: "התחלנו לבנות מפעל לערך מוסף והפצה, לטיפול במוצרים שונים. המפעל יהיה מהגדולים בארץ, אם לא הגדול מכולם, על שטח של 5,000 מ"ר שיתמוך בהתמחויות שלנו בטקסטיל. בנוסף, בימים אלה התחלנו בבנייתו של מרכז לוגיסטי מודרני, עם סטנדרטים גבוהים, בגודל 19,000 מ"ר בשטחים הצפוניים במתחם באשדוד", אומר שלזינגר.
לשאלתנו, האם מתכוונת אשדוד בונדד להיכנס לתחום עמילות המכס והשילוח, מחייך שלזינגר ואומר "זה לא סוד שהשוק הולך לאינטגרציה גם של שירותי השילוח והלוגיסטיקה. הלקוח רוצה לקבל את כל האינטגרציה. אנחנו כל הזמן בוחנים כיצד להרחיב את סל השירותים ובהחלט לא מתעלמים מהמגמות".
לדברי שלזינגר, ישנן תוכניות להקים מסוף מטענים נוסף ליד נמל חיפה וכן להרחיב את סל השירותים גם במתחמים באשדוד ובנתב"ג. "אלו דברים שיקרו בתקופה הקרובה".
ומה לגבי פעילות מתמחה בחו"ל? אנחנו שואלים. על כך משיב רועי שלזינגר: " אנו בהחלט מקבלים פניות להקמת מסופים ומרלו"גים בעולם. יחד עם זאת, אשדוד בונדד עסקה עד כה בעיקר בייעוץ והדרכות, אך בעתיד מעונינת החברה להרחיב את הפעילות הלוגיסטית גם לשווקים זרים. בימים אלה אנו בוחנים יוזמה מסויימת לתת פתרון לאחד מהמותגים הבינ"ל, בדומה לפתרון שאנו מספקים להם כאן בישראל. אני מניח שזה עשוי להיות הקטליזטור לפעילות שלנו בשווקים אחרים בעולם ונשמח מאד שזה יצא אל הפועל".