מדד הביצוע הלוגיסטי של הבנק העולמי מדרג את ישראל במקום ה-31

גרמניה נמצאת בראש רשימת 155 הכלכלות המדורגות ברשימת מדד הביצוע הלוגיסטי העולמי LPI. ישראל קיבלה ניקוד של 3.41 מתוך 5 - השווה ל-77.7% מהניקוד הגבוה ביותר שהושג על ידי גרמניה. מתוך קטגוריות המדד ישראל הצטיינה בתחום התשתיות עם המקום ה-24


00:00 ,21.01.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

גרמניה נמצאת בראש רשימת 155 הכלכלות המדורגות ברשימת מדד הביצוע הלוגיסטי העולמי LPI. ישראל קיבלה ניקוד של 3.41 מתוך 5 השווה ל-77.7% מהניקוד הגבוה ביותר שהושג על ידי גרמניה. מתוך קטגוריות המדד ישראל הצטיינה בתחום התשתיות עם המקום ה-24
 
על פי מחקר שערך לאחרונה הבנק העולמי, היכולת של מדינות להתייעל בשינוע סחורה ובקשר שבין היצרנים והצרכנים בשוק הגלובלי הולך ומשתפר בכל רחבי העולם, אך יחד עם זאת טוען הבנק העולמי כי נדרש שיפור נוסף על מנת לעודד צמיחת כלכלה ולעזור לחברות להרוויח מהתאוששות הסחר.
 
מחקרו של הבנק העולמי גילה כי גרמניה נמצאת בראש רשימת 155 הכלכלות המדורגות ברשימת מדד הביצוע הלוגיסטי העולמי LPI (Logistics Performance Indicators) הכלול אף הוא בדו"ח הבנק העולמי אשר שמו המלא הינו 'Connecting to Compete 2010: Trade Logistics in the Global Economy'. המחקר מבוסס על בדיקה מקיפה ביותר של חברות בינלאומיות לשילוח וכן חברות משלוחי אקספרס.
 
כאמור, במקום הראשון ברשימת מדד הביצוע הלוגיסטי העולמית נמצאת גרמניה עם ניקוד של 4.11 (מתוך 5). במקום השני נמצאת סינגפור (עם ניקוד של 4.09), שבדיה (4.08), הולנד (4.07), לוקסמבורג (3.98), שוויץ (3.97), יפן (3.97), בריטניה (3.95), בלגיה (3.94) ונורבגיה חותמת את העשירייה הראשונה עם ניקוד של 3.93 מתוך 5 האפשרי.
 
מדינת ישראל הגיעה למקום ה-31 במדד הביצוע הלוגיסטי העולמי LPIעם ניקוד של 3.41 השווה ל-77.7% מהניקוד הגבוה ביותר שהושג, כאמור, על ידי גרמניה עם ניקוד של 4.11. במקום ה-30 נמצאת פולין עם 3.44 נקודות,  אחרי ישראל בדירוג, במקום ה-32, נמצאת נסיכות בחריין עם 3.37 נקודות. במקום ה-33 נמצאת לבנון עם ניקוד של 3.34.
 
הניקוד של כל מדינה התקבל משקלול התוצאות שהתקבלו בשש קטגוריות מרכזיות בהן מכס (Customs), תשתיות (Infrastructure), שילוח בינלאומי (International Shipments), איכות הלוגיסטיקה והתחרות (Logistics Quality and Competence), איתור ומעקב (Tracking and Tracing) ודייקנות (Timeliness).
 
תוצאותיה של ישראל בכל קטגוריה היו כדלקמן: מקום 35 בתחום המכס עם ניקוד של 3.12, מקום 24 בתחום התשתיות (המיקום הגבוה ביותר אליו הצליחה להגיע ישראל במדד) עם ניקוד של 3.60, מקום 42 בתחום השילוח הבינלאומי עם ניקוד של 3.17, מקום 27 בתחום איכות הלוגיסטיקה והתחרות עם ניקוד של 3.50, מקום 38 בתחום איתור ומעקב עם ניקוד של 3.39 ומקום 46 בתחום הדייקנות עם ניקוד של 3.77.
 
על פי מדד LPI, כלכלות בעלות הכנסות גבוהות נמצאות בראש הרשימה ולרבות מהן דריסת רגל במקומות חשובים בשרשרות אספקה מקומיות ובינלאומיות. לעומת זאת, המדינות הסוגרות את העשירייה האחרונה בדירוג LPI ממוקמות כמעט כולם בחברות בעלות הכנסה נמוכה.
 
למרות שהמחקר מצביע על "פער לוגיסטי" משמעותי בין מדינות עשירות ומדינות מתפתחות הוא מצביע על מגמות חיוביות במספר אזורים החיוניים לתפקוד לוגיסטי ומסחר. כמה מהם כוללות תהליך של מודרניזציה שעבר על המכס, השימוש בטכנולוגיית מידע והפיתוח של שירותים לוגיסטיים פרטיים.
 
על פי המחקר, למוסדות הסקטור הציבורי השפעה מהותית על הביצוע הלוגיסטי וכן ליעילות התפקוד והקשר בין הליכי שחרור בגבולות בקרב גופים הקשורים לניהול בגבול. בנושא זה גילה המחקר כי המכס מתפקד בצורה טובה בהרבה לעומת גופים אחרים, וציין כי יש צורך ברפורמות רבות בניהול סוכנויות הפועלות בגבולות.
 
מנהל מחלקת המחקר בבנק העולמי, מר ברנרד הוקמן (Hoekman), ציין עם פרסום הדו"ח כי "מדינות בעלות תפקוד לוגיסטי טוב יותר מסוגלות לגדול מהר יותר, מסוגלות להיהפך ליותר תחרותיות ולהגדיל את רמת ההשקעות שלהן". מר הוקמן הוסיף כי המחקר שלנו מראה כי ממד תפקוד לוגיסטי טוב יותר במדינות בעלות ההכנסה הנמוכה עד למדינות בעלות הכנסה ממוצעת יכולות לשפר את החסר ב-15% ולהיטיב עם חברות וצרכנים באמצעות מחירים נמוכים יותר ושירות איכותי וטוב יותר".