ועדת הכלכלה: אושרה לקריאה שנייה ושלישית הרפורמה בדואר

ועדת הכלכלה סיימה להכין לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים לחוק הדואר. מנכ״לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין: הרפורמה שאושרה מקדמת אותנו לפתיחת השוק לתחרות – ויחד עם ההפרטה תאפשר לתת לצרכנים שירותי דואר מעולים ומתקדמים


12:48 ,28.02.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ מיכאל ביטון, אישרה אתמול לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את חוק הדואר. התיקון נועד בעיקרו ליישם את המלצות ועדת רוזן, שהמליצה בין היתר לפתוח את תחום הדואר לתחרות, לבצע רפורמה בענף החבילות מחו״ל ולהרחיב את סמכויות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת והשר. כבר בפתח הדיון הודיע היו״ר ביטון כי בכוונתו לסיים את הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, וציין כי לבקשת הוועדה נוספו להצעת החוק סעיפים נוספים שיעגנו את הדאגה לכך שהפעולה במרכזי החלוקה תתבצע בהוגנות כלפי כל הצדדים.

 

בפתח הדיון שבה הוועדה לעסוק בסעיף שיאפשר לדואר לתת הנחות ללקוחות עסקיים. מנכ״ל דפוס בארי, בן סוכמן, התייחס לכך ואמר כי הסעיף יאפשר לדואר לתת מחיר שונה ללקוחות עסקיים בפריפריה לעומת לקוחות במרכז, ואמות המידה למתן הנחה הן אמורפיות ולא יאפשרו למשרד התקשורת לבצע פיקוח ובקרה על שרירותיות ההנחות. היועץ המשפטי של חברת דואר ישראל, עו״ד דן כרמלי, אמר מנגד כי לא יעלה על הדעת שהדואר לא יוכל להתחרות בשוק עסקי, שהמונופול בו הוא של דפוס בארי וחברת מסר.

 

בעקבות החשש, שהועלה גם בישיבות קודמות, ולבקשת הוועדה תוקן הסעיף שנועד לטפל בכך. מנכ״לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, התייחסה לטענות ואמרה כי סעיף ההנחות נועד לתת מענה לחשש שהדואר יפעל באופן לא תחרותי. היא ציינה כי משרד התקשורת לא חושב שנכון שהדואר יפרסם טבלת הנחות מפורטת, כי היא תאפשר לשחקנים לחשב את המחיר שהוא נותן במכרז, אך הוסיפה כי היא לא מתנגדת להוסיף כי ההנחות שיינתנו בהתאם לאמות המידה יינתנו באופן בלתי מפלה.

 

יו"ר חברת דואר ישראל, מישאל וקנין, ביקש לדעת מדוע גם חברות דואר פרטיות, כמו מסר, לא יחויבו למסור אמות מידה. היו"ר ביטון השיב כי הצעת החוק לא עוסקת ברגולציה על חברות פרטיות, ואם נראה שהן מנצלות את מעמדן ניתן יהיה לפנות לרשות התחרות.

 

בנוסף לכך אושרו סעיפי העיצומים הכספיים, שהזניקו את העיצומים מ-28,680 שקלים להפרות חמורות ל-400 אלף שקלים, ומ-13,570 שקלים לעבירות הפחות חמורות ל-200 אלף שקלים. בהקשר זה נקבע, בין היתר, כי מתן הנחה שלא בהתאם לאמות המידה תחשב להפרה חמורה והעיצום עליה צפוי לעמוד על 400 אלף שקלים, בעוד שאי פרסום אמות המידה או אי מסירתן לשר יחשבו להפרה במדרג הנמוך יותר והעיצום עליהן צפוי לעמוד על 200 אלף שקלים.

 

בנוסף אושר הסעיף שקובע כי אם עד 31 בדצמבר 2026 לא ימולאו כל התנאים להפיכת חברת בנק הדואר לבנק, אז יבוטל התיקון המבקש להפוך אותו לבנק עצמאי והמצב הקיים ישמר. סמנכ״ל לביאן הסביר כי בהתאם לדרישת המפקח על הבנקים כדי לקבל רישיון בנקאי המדינה צריכה להחזיק פחות מ-50% בבנק הדואר. לכן, הוסיף לביאן, מטרת הסעיף היא לאפשר למי שירצה לקנות את חברת הדואר בתהליך ההפרטה לבצע את ההפרדה, ולקבל רישיון בנקאי, אך לתחום זאת בזמן עד לסוף שנת 2026.

 

לאחר מכן דנה הוועדה בסעיף שביקש משרד התקשורת להוסיף להצעה שנועד לטפל בכניסה למרכזי החלוקה שמפעילה חברת הדואר. מנכ״לית משרד התקשורת, אבישר בן חורין, הסבירה כי מרכזי החלוקה מחזיקים 22-27 אחוז מהכתובות בישראל ומהווים כשמינית מהדואר הכמותי.

 

אבישר בן חורין הציגה מודל המבקש, לדבריה, לנטרל את היתרון התחרותי של הדואר, כך שמחיר החלוקה במרכזים יהיה מפוקח ומבוסס עלות. גם תקני השירות יהיו אחידים ואם הדואר ירצה לשפר את השירות ללקוחותיו, הוא יצטרך לתת את אותו שירות לכולם. עוד אמרה המנכ״לית, כי אם המתחרים ירצו לתת שירות טוב יותר הם יוכלו להגיע להסכמה עם הדואר על המחיר, ובמקרה שלא יצליחו יקבע השר את המחיר. מנכ״לית משרד התקשורת, אבישר בן חורין, אמרה כי הסעיף נועד לנטרל את היתרון התחרותי של הדואר.

 

היו"ר ביטון ביקש לוודא שהממשלה אכן תביא פתרונות, ובעקבות זאת התקבלה הצעתו לפיה בעוד שנה יציג המשרד לוועדה את המודל שהוא מבקש ליישם. כמו כן, נקבע כי אם לא תהייה הפרטה ולא יהיה מודל אחר התיקון שאושר היום בעניין מרכזי החלוקה יפקע בעוד 4 שנים.

 

בתום הדיון ביקשה המנכ״לית אבישר בן חורין לברך את היו״ר ביטון וחברי הוועדה, ואמרה כי נעשה צעד דרמטי נוסף במהפכה בשוק הדואר בישראל, והוסיפה: ״הרפורמה שעברה היום בוועדת הכלכלה מקדמת אותנו לפתיחת שוק הדואר לתחרות, תוך שחרורו מעודף הרגולציה מחד והרחבת כלי אכיפה מאידך. הרפורמה בשוק הדואר לצד תהליך ההפרטה של חברת הדואר יתנו מענה הוליסטי לאתגרים כיום, ויביאו לצרכן הישראלי שירותי דואר מעולים ומתקדמים״.