במהלך כנס PORT2PORT שהתקיים בשבוע שעבר בגני התערוכה תל אביב, בהשתתפות אלפי מבקרים, נערך פאנל מרתק בהשתתפות טיקו גדות, מנכ״ל בפועל של חנ״י, ד״ר רון מלכא, יו״ר חברת נמל חיפה, ושאול שניידר, יו״ר דירקטוריון נמל אשדוד, תחת הכותרת ״ משנים כיוון - האם נמלי ישראל ערוכים לעידן החדש?״. אודי סגל, מנחה הפאנל, תהה האם באמת יש צורך בחמישה נמלים במדינת ישראל וביקש לדעת מה החזון של משתתפי הפאנל למשק הישראלי בתחום זה.
לצפייה בפאנל:
הנוכחים התייחסו למשבר בים האדום בעקבות התקפות החות׳ים מתימן. שאול שניידר, יו״ר חברת נמל אשדוד ציין כי בהתחלה ההתמודדות היתה קשה, אך ציין כי בעקבות המסלול החדש של האניות דרך כף התקווה הפעילות חזרה לשגרה כאשר האניות מגיעות לנמל אשדוד לאחר הפלגה ארוכה יותר והן מגיעות עם קיבולת גדולה יותר.
טיקו גדות, מנכ״ל בפועל של חנ״י, ציין כי יבשת אירופה נפגעה בצורה משמעותית מהמשבר בים האדום ואמר כי הפגיעה של החות׳ים בישראל היא בעיקר מורלית עקב הצלחתם לשבש ולשתק פעילות של נמל במדינת ישראל אך הדגיש כי מעבר לכך המטענים ממשיכים להגיע למדינת ישראל – אומנם בדרך ארוכה יותר – אך הם מגיעים בכל זאת. הוא הוסיף כי עלויות ההובלה מושתתות בסופו של דבר על הצרכן הסופי וכי זוהי בעיה אך ציין כי הנמלים נתנו בסופו של דבר פתרון לבעיה והם ממשיכים לשרת את המשק הישראלי. ״זה כואב ברמת המדינה, וברמת המשק – זה עולה כסף״.
גדות התייחס לשאלה ״כמה נמלים מדינת ישראל צריכה?״ ואמר כי חנ״י מביטה תמיד אל מעבר לאופק שכן בניית תשתית נמלית אורכת מספר שנים וכי תכניות החברה מביטות קדימה כעת עד לשנת 2054 כאשר לחברה יש תכניות פעולה עבור תקופת שלום שהינה תקופת שגשוג. לדבריו, הנמלים הקיימים יכולים לתת מענה לביקושים עד לשנת 2030 אך הזכיר כי אוכלוסיית מדינת ישראל גדלה וצפויה להכפיל את עצמה תוך שני עשורים ולכן חנ״י בוחנת תכניות להקמת נמל חדש.
רון מלכא ציין כי בעיית החות׳ים הצליחה לקדם את חזון פרויקט IMEC - India–Middle East–Europe Economic Corridor בכך שכולם מדברים על פרויקט זה כי מבינים את חשיבות מציאת פתרונות. ״זה אותו חוט מקשר שיקשר בין מזרח ומערב ועובר דרך מדינת ישראל ובעצם עוקף את הים האדום. בעקבות התקיפות של החות׳ים יש הבנה אצל כלל הגורמים שצריך לקדם את הפרויקט הזה בהקדם״.
שאול שניידר, יו״ר חברת נמל אשדוד, הדגיש את חשיבותו של נמל בבעלות המדינה בעת שגרה ובייחוד בעת חירום כאשר מטענים בטחוניים מגיעים לישראל בתדירות גבוהה. יחד עם זאת הוא ציין כי הנפקה חלקית של חברת הנמל תאפשר לה לגייס כספים על מנת להרחיב את ההשקעות הנדרשות בתשתיות הנמליות
הפאנל היה חלק מרכזי בוועידת PORT2PORT בהנחיית העיתונאי אודי סגל, שנמשכה לצד תערוכה רחבת היקף בה הציגו חברות מתחום שרשרת האספקה בישראל, בהן חברות נמל, הובלה אווירית ושילוח. האירוע משך אלפי מבקרים והוכתר כהצלחה מסחררת על ידי המשתתפים.