אייל פינקו: התחבורה היא נקודת תורפה והיא בלב האיום הסייברי

סגן אלוף (מיל׳) אייל פינקו, מוביל תחום סייבר ימי, BDO ישראל ציין בכנס אבטחת מידע וסייבר כי לוחמת סייבר היא לוחמה על המידע או שליטה על מידע של היריב. ״אננחו נמצאים בעולם בו הכל מחובר, נתונים נאגרים בהיקפים ובכמויות שלא הכרנו בעבר״


14:02 ,03.06.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

״הכסף הגדול בסייבר נמצא בעולם התחבורה, כי התחבורה היא המחוללת הגדולה של הגלובליזציה, היא מאיצה כלכלות של מדינות. לכן, התחבורה היא נקודת תורפה והיא בלב האיום הסייברי״. כך אמר סגן אלוף (מיל׳) אייל פינקו, מוביל תחום סייבר ימי, BDO ישראל. פינקו דיבר ב- InfoSec19הכנס השנתי לאבטחת המידע והגנת הסייבר.

 

לדברי פינקו, ״בעולם מתקיים תהליך של גלובליזציה, העולם יותר מחובר, כאשר הסחר הימי מהווה 90% מהסחר העולמי: כל שנה שטים 250 אלף כלי שיט בעולם, לעומת 23,600 מטוסי נוסעים ותובלה. יש גידול בסחר הימי. יש דרישה הולכת וגדלה לאנרגיה, כמאה מיליון חביות נפט משונעות ונצרכות מדי יום״.

 

עוד ציין פינקו את ייסודה מחדש של דרך המשי ההיסטורית, תכנית סין לחידוש הדרך שהיוותה בעבר נתיב שחיבר ופתח את סין לעולם. התכנית נהגתה ב-2003 והחלה להתממש לפני כשבע שנים, במסגרתה סין בונה וקונה נמלים ברחבי העולם. ״הם משפיעים חזק על הגלובליזציה״, אמר פינקו והזכיר  את ים סין הדרומי, אזור המהווה מקור למתחים בינלאומיים. ״מרבית האוקיינוסים בעולם הם בבעלות מדינות״, אמר פינקו, ״יש עלייה בהפקת אנרגיה בים, גדל הצורך בשמירה על אתרי הקידוח וההפקה. תופעת הפיראטיות הולכת וגדלה. הייתה הגירה של כמיליון מהגרים מאסיה ומאפריקה לאירופה״.

 

לדבריו, ״לתהליכי הגלובליזציה יש גם היבטים ביטחוניים: תם עידן המלחמות בעצימות גבוהה, יש קיצוצים בתקציבי הביטחון באירופה, ולעומתה, יש מרוץ חימוש במזרח אירופה ובאסיה״. עידן הלוחמה ההיברידית הוא המפתח לשימוש בסייבר״, אמר פינקו, ״זו לוחמה קינטית עם מערכה רכה. המערכה הרכה כוללת כמה היבטים נוספים: ממד כלכלי, למשל במאבק הסחר בין ארה״ב וסין, או במאבק בין ישראל והחיזבאללה או החמאס. ממד נוסף הוא מערכה על התודעה, כולל התערבות בבחירות״.

 

״אנו חווים עולם המשתנה במהירות״, הוסיף פינקו, ״ונמצאים בעולם בו הכל מחובר, נתונים נאגרים בהיקפים ובכמויות שלא הכרנו בעבר״. לדבריו, ״לוחמת סייבר היא לוחמה על המידע או שליטה על מידע של היריב. היריב בלוחמת הסייבר הוא שונה, כאשר למעשה כל אחד יכול להיות היריב: מהעובד הממורמר, דרך המנקה הרוצה להתפרנס, עד האקרים חובבנים, אנרכיסטים, פושעים, ארגוני טרור ומדינות. בעידן הלוחמה ההיברידית, התשתיות הלאומיות הופכות להיות בסיכון, כמו באירוע המתקפה של רוסיה על תשתיות חברת החשמל האוקראיניות ב-2015״.

 

״על מנת להתמודד מול איום הסייבר, ארגונים צריכים להתכונן לקראת מתקפה בשלושה ממדים: העמידות והמוכנות הארגונית; הממד הטכנולוגי והשימוש במערכות אבטחת מידע; הממד השלישי הוא יכולתו של הארגון להתמודד ארגונית בזמן אמת עם התקיפה, להתאושש ולחזור לשגרה, עם נזקים מועטים ככל הניתן״.

 

המענה לכלל אתגרי הסייבר, סיכם פינקו, ״להיות פרואקטיבי, לפתח יכולות הגנה, להכיר וקטורי תקיפה עתידיים ולבצע היערכות משולבת״. לכן, טען פינקו, ״נדרשת מדיניות כלל משקית. עוד נדרש שיתוף פעולה והעברת מידע על איומים והגנות בין מדינות. הממד האחרון הדורש טיפול הוא קידום אמנות בינלאומיות ואכיפה נגד מתקפות סייבר. איום הסייבר אינו בלעדי לסוג מסיים של ארגונים. לאמירות ׳לי זה לא יקרה׳ או ׳יהיה בסדר׳, אין מקום מול איומי הסייבר״.