תעשיינים בכירים מיפן לישראל

לראשונה מזה 20 שנה מבקרים בכירי הכלכלה היפנית בישראל. בראש המשלחת עומדים מנכ"ל התאחדות התעשיינים היפנית והיועץ הבכיר של ראש הממשלה


10:35 ,27.02.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

לראשונה מזה 20 שנה הגיע אתמול (ד') לישראל משלחת תעשיינים בכירים מיפן.

 

בראש המשלחת היפנית עומד מנכ"ל התאחדות התעשיינים יושיו נאקמורה (Yoshio Nakamura) והיועץ הבכיר של ראש ממשלת יפן איסאו איג'ימה (Isao Ijima). המשלחת כוללת תעשיינים מענקיות התעשייה של יפן, כמו טויוטה, מיצובישי, היטאצ'י ועוד.

 

חברי המשלחת הגיעו לביקור בן שלושה ימים בישראל כאורחים של נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים צביקה אורן. ביום הביקור הראשון שלהם הם נפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו; שר התשתיות והאנרגיה סילבן שלום, שר הכלכלה נפתלי בנט והמדען הראשי אבי חסון. בערב השתתפו התעשיינים היפנים בטקס פרס התעשייה תשע"ד 2014 של התאחדות התעשיינים.

 

היום יסיירו האורחים במפעלים שונים ברחבי הארץ ויקיימו דיון כלכלי עם תעשיינים בכירים. מחר הם צפויים לבקר במפעלים של המגזר הערבי, בסיור שאורגן על ידי סניף צפון של ההתאחדות.

 

אורן: "אני רואה בביקור של משלחת יפן בישראל אירוע בעל חשיבות גבוהה. יפן הנה אחת הכלכלות החזקות בעולם ועל ישראל לפעול לפיתוח הקשרים המסחריים בין שתי המדינות".

 

כלכלת יפן הינה הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם, לאחר ארצות הברית, סין והודו. מאז שנת 2008 חוותה יפן משברים קשים, כשירידה חדה בהשקעות ובביקושים העולמיים לתוצרתה דחפו את יפן למיתון במחצית השנייה של השנה. הוצאות ממשלתיות סייעו לכלכלה להתאושש במהלך 2009 ו-2010, אולם כתוצאה מרעידת אדמה קשה והצונאמי שפקדו את המדינה בשנת 2011 התכווצה הכלכלה פעם נוספת.

 

מאז האסון התאוששה כלכלת יפן במידה ניכרת, והממשלה, בהנהגתו של שינטו אבה, פועלת רבות בתחומים כלכליים. בשנת 2012 התל"ג לנפש ביפן היה 35,900 דולר, מקום 36 בעולם, והכלכלה רשמה גידול של 2%, לאחר שנה של ירידה בשיעור של 0.6%. 

 

יפן היא יצרן הרכב השלישי בגודלו בעולם אחרי סין וארצות הברית. למרות איבוד הגמוניה בשווקי האלקטרוניקה, יפן היא עדיין יצרן מוצרי האלקטרוניקה הגדול בעולם. יפן חברה בקבוצת ה–8, קבוצת ה–20, OECD, APEC, WTO. כמו כן צפויה יפן להיכנס למסגרת ה-TPP  ובדרך לחתימה על סדרת הסכמי סחר חפשי. ליפן "בנק חדשנות" בין הגדולים, דבר הנובע מהשקעה קבועה גבוהה במו"פ.

 

עיקר היצוא היפני במוצרים הוא של כלי תחבורה, מוליכים למחצה, מתכות (פלדות), חלקי חילוף לרכב מוצרי פלסטיק, מכשירים ומכונות. היבוא היפני במוצרים מורכב ברובו מדלק, גז נוזלי, ביגוד, מוליכים למחצה, פחם וכימיקלים מסוגים שונים.

 

היקף הסחר בין ישראל ליפן עמד בשנת 2013 על 1.7 מיליארד דולר, מתוכם 670.4 מיליון דולר ייצוא ומעל למיליארד דולר יבוא. עיקר הייצוא מישראל ליפן הוא של מכונות וציוד חשמלי (כ 25% מכלל הייצוא), מכשירים וכלים אופטיים (כ-25% מהיצוא) ומוצרי תעשיות כימיות (כ-19% מהיצוא). עיקר היבוא הישראלי מיפן הוא של כלי רכב וציוד הקשור להובלה (כ-44% מהיבוא), מכונות וציוד חשמלי (כ-25% מהיבוא) ומוצרי תעשיות כימיות (כ-10% מהיבוא).