קיפאון ביצוא בשנת 2013

סיכום ראשוני של נתוני השנה החולפת על ידי אגף הכלכלה במכון היצוא מעלה שיצוא הסחורות והשירותים מישראל הסתכם ב-92.5 מיליארד דולר, ללא שינוי, זו השנה השנייה ברציפות


12:47 ,05.01.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

מסיכום ראשוני של נתוני היצוא לשנת 2013, שנערך על ידי אגף כלכלה במכון היצוא, עולה כי גם בשנה זו נמשכה מגמת הקיפאון ביצוא, זו שנה שנייה ברציפות.

 

על פי הניתוח,  סך היקף יצוא הסחורות והשירותים מישראל, בנטרול מכירת חברות הזנק, הסתכם בשנת  2013 בכ-92.5 מיליארד דולר, ללא שינוי לעומת שנת 2012.

 

יצוא הסחורות ללא יהלומים (כולל התאמות בגין פרויקטים מתמשכים שטרם יצאו מגבולות המדינה) ירד בשיעור דולרי של כ-2.5%, לסך של כ-52.5 מיליארד דולר. יצוא היהלומים  ב-2013 הסתכם בכ-9 מיליארד דולר, עלייה של כ-8% לעומת 2012.

 

יצוא השירותים ללא מכירת חברות הזנק עלה בכ-4%, לסך של כ-31 מיליארד דולר. יצוא השירותים כולל חברות הזנק הסתכם בכ-33.5 מיליארד דולר, עלייה של כ-8% לעומת השנה הקודמת. יצוין כי ב-2013 נרשמה עלייה חדה, של כ-110%, בסעיף יצוא שירותי חברות הזנק, המהווה כ-7% מסך יצוא השירותים של ישראל. סעיף זה משקף את העלייה שנרשמה בשנה החולפת במכירת חברות סטארט-אפ לגורמים זרים, שחלקה נרשמת בסעיף.

 

יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי: "נתוני הסיכום הראשוניים של היצוא בשנת 2013 משקפים את  ההתמודדויות הקשות שעמדו בפני היצואנים. אני תקווה כי בשנת 2014 ינקטו מקבלי ההחלטות במשרד האוצר ובבנק ישראל בכל האמצעים הנדרשים על מנת לבלום את המשך התיסוף הריאלי בשער החליפין של השקל מול סל המטבעות, לאחר שזה הגיע לשפל של למעלה מעשור".

 

עוד ציין גבאי, כי מכון היצוא יתמקד בשנת 2014 בהמשך המאמץ לסייע לחברות לפעול בשווקים המסורתיים ולחדור לשווקים צומחים באסיה ובמדינות אפריקה.

 

מניתוח נתוני יצוא הסחורות (ללא יהלומים) על פי גושי סחר עיקריים עולה כי:  היצוא לארצות הברית הסתכם בשנת 2013 בכ-10.2 מיליארד דולר, ירידה דולרית של כ-5% בהשוואה ל-2012, בעיקר בעקבות נסיגה בהיקף יצוא התרופות למדינה. היצוא לארצות הברית היווה בשנת 2013 כ- 22% מסך יצוא הסחורות ללא יהלומים, לעומת 23% בשנה קודמת.

 

היצוא לאיחוד האירופאי הסתכם בכ 15.3 מיליארד דולר, עלייה דולרית של כ-8% בהשוואה לשנה קודמת.  במכון היצוא מציינים כי העלייה בהיקפי היצוא לאיחוד האירופאי נובעת בעיקר מגידול חד ביצוא הכימיקלים ותזקיקי הנפט. בנטרול ענף זה, הגידול הסתכם בשיעור זניח, שהושפע בעיקר מהתחזקות שער הדולר מול האירו. היצוא לאיחוד האירופאי הווה בשנת 2013  כ-32% מסך יצוא הסחורות הישראלי (ללא יהלומים).

 

היצוא לאסיה הסתכם בכ-10 מיליארד דולר, גידול של כ-4% בהשוואה לשנה קודמת, בהמשך  לשיעור גידול של כ-5% בשנת 2012. במכון היצוא מציינים כי הגידול ביצוא לאסיה הושפע מהמשך גידול בענפי היצוא לסין (למעט רכיבים אלקטרוניים) ולסינגפור, ומנגד מירידות מהותיות ביצוא להודו, יפן ודרום קוריאה. היצוא לאסיה היווה כ-21% מסך היצוא.

 

היצוא למדינות אמריקה הלטינית הסתכם בכ-2.7 מיליארד דולר, עלייה של כ–2% לעומת שנה קודמת. היצוא הושפע מהגידול החד ביצוא לקוסטה ריקה (רובו ככולו יצוא רכיבים אלקטרונים) ומצמיחה יציבה לשווקי קולומביה וצ'ילה. מנגד חלה ירידה ביצוא כימיקלים ומינרלים לברזיל וכן ירידה ביצוא למקסיקו. היצוא לאמריקה הלטינית היווה כ-6% מסך היצוא.

 

היצוא למדינות אפריקה הסתכם בכ-1.3 מיליארד דולר, ירידה דולרית של כ-8% לעומת שנה קודמת, והיווה כ-3% מסך היצוא.

 

יצוין כי התפלגות זו אינה משקפת את החלוקה הגיאוגרפית של כלל היצוא, שכן מרבית יצוא השירותים מופנה לארצות הברית ולאיחוד האירופאי.

 

להערכת סמנכ"ל כלכלה במכון היצוא שאולי כצנלסון: "שנת 2014 היא השנה הראשונה מזה שלוש שנים, בה צפויה התאוששות משמעותית בשיעורי הצמיחה בו זמנית בכלכלות המפותחות המובילות (ובעיקר בארצות הברית ובאיחוד האירופאי), המהוות כ-60% מיעדי היצוא. ההתאוששות עשויה להשפיע לחיוב על היצוא הישראלי. עם זאת, שער הדולר הוא עדיין גורם בלתי צפוי, שהמשך היחלשותו מול השקל עלולה לקזז השפעות חיוביות אלו. היחלשות זו, לצד ההתייקרויות בשכר ובתשומות השקליות האחרות, שוחקות משמעותית את רווחיות היצואנים ולפיכך פוגעת בכושר התחרות שלהם".