קיפאון בהיקף יצוא ההיטק התעשייתי

ב-2012 רשם יצוא ההיטק הישראלי ירידה דולרית של כ-1%, לראשונה מזה עשר שנים. הנתונים מניתוח שנערך באגף הכלכלה של מכון היצוא


00:00 ,12.02.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

לראשונה מזה עשור שנים נרשם קיפאון בהיקף יצוא ההיטק התעשייתי, קטר הצמיחה של הייצוא הישראלי. כך עולה מניתוח שערכו כלכלני מכון היצוא.

בשנת 2012 רשם יצוא ההיטק התעשייתי ירידה בשיעור דולרי של כ-1% בהשוואה לשנה הקודמת, והסתכם בכ-21 מיליארד דולר. הירידה חלה לאחר שבשנים 2011 ו-2010 עלה היצוא בשיעור דולרי של 7% ו-של 12% בהתאמה.

במכון היצוא ציינו שמאז משבר ההיטק בשנים 2001–2002 לא נרשמה ירידה בייצוא ההיטק. עוד צוין שגם בשנת 2009, שנת המשבר הכלכלי העולמי, שהתאפיינה בירידה חדה ביתר ענפי הייצוא, שמר ייצוא ההיטק על צמיחה בשיעור של 5%.

יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי: "הנתונים מדאיגים. אם תמשך מגמה זו, יהיו לה השלכות חמורות על הכלכלה הישראלית. המשבר הכלכלי באירופה וההאטה במשק האמריקאי, לצד תחרות עזה המתפתחת מצד חברות במזרח הרחוק, משפיעים באופן ישיר על יצוא מוצרי ההיטק הישראלי. המגמה של הגדלת מכירת חברות הזנק לחברות זרות, תוך הפיכתן למרכזי מו"פ במקרה הטוב, פוגעת בפיתוח תעשיית ההיטק הישראלית וביצירת מקומות עבודה בישראל, בעוד שמי שנהנה מכך הינן חברות זרות המייצרות בעזרת הטכנולוגיה הישראלית, מקומות עבודה מחוץ לישראל".

סמנכ"ל כלכלה במכון היצוא שאולי כצנלסון מסביר שהירידה בייצוא ציוד ההיטק השנה נבעה בעיקר מירידות ביצוא התרופות, ביצוא ציוד התקשורת, וביצוא מערכות למיחשוב. ללא הגידול ביצוא הרכיבים אלקטרוניים, הנובע מהפעלת המפעל החדש של חברת אינטל בקרית גת, היה רושם יצוא ציוד ההיטק אשתקד ירידה דולרית של 2.5%. עם זאת, ציין כצנלסון שלצד הירידות בייצוא ציוד ההיטק, נרשם גידול ביצוא שירותי תכנה ומיחשוב ושירותי מו"פ.

בתוך כך, יצוא התרופות רשם השנה נסיגה של כ-6% בהיקפי היצוא והוא הסתכם בכ-6.8 מיליארד דולר (כ-32% מסך יצוא ההיטק). יצוא ציוד התקשורת ירד בכ-6% והסתכם בכ-2.6 מיליארד דולר (כ-12% מסך יצוא ההיטק) ויצוא מערכות המיחשוב רשם ירידה של כ-2% השנה להיקף של כ-930 מיליון דולר (כ-5% מסך יצוא ההיטק).

מנגד, גדל יצוא הרכיבים האלקטרונים בשיעור של כ-13%, להיקף של כ-3.9 מיליארד דולר, כשבהתאם עלה משקלו לכ-18% מסך יצוא ההיטק. יצוא כלי הטייס עלה בשיעור של כ-4% (הסתכם בכ-2.1 מיליארד דולר, כ- 10% מסך יצוא ההיטק) ויצוא הציוד האלקטרוני עלה בשיעור של כ-2%, לכ-3.45 מיליארד דולר, כ-16% מסך היצוא).

יצוין כי ענף הציוד האלקטרוני הושפע השנה מהותית מפעילותן של החברות הביטחוניות, כאשר ללא חברות אלו היה רושם גם ענף זה ירידה בהיקפי היצוא. יצוא הציוד הרפואי-כירורגי נותר ללא שינוי בהשוואה לשנה שעברה והוא הסתכם בכ-1.45 מיליארד דולר (כ-7% מסך יצוא ההיטק).