קטר הצמיחה של המשק ממשיך במגמת ירידה

על פי מכון היצוא בחודשים אוקטובר-נובמבר חלה ירידה נוספת של כ 1.1% בייצוא הסחורות ללא יהלומים. בניכוי ייצוא ההיי טק חלה ירידה של כ 7%


00:00 ,19.12.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: "הירידה ביצוא היא הגורם העיקרי להאטה בצמיחת המשק. ירידה של מיליארד דולר ביצוא מקטינה את שיעור הצמיחה במשק בכ-0.3% וגוררת בתוך מספר חודשים, לאיבוד של כ-3,000 משרות במשק."

מניתוח נתוני היצוא בחודשים אוקטובר-נובמבר 2011 עולה כי נמשכת המגמה השלילית ביצוא הסחורות. בהשוואה לחודשים אוגוסט-ספטמבר ירד יצוא הסחורות ללא יהלומיםבתקופה זו בשיעור דולרי של 1.1%והסתכם בכ-7מיליארד דולר.

 

בניכוי ייצוא התרופות חלה ירידה של כ 3.1% בייצוא הסחורות, ובניכוי ייצוא ההיי טק כולו חלה ירידה של כ 7%. כך על פי ניתוח אגף כלכלה במכון היצוא.

לדברי רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: "הירידה ביצוא היא הגורם העיקרי להאטה בצמיחת המשק. ירידה של מיליארד דולר ביצוא מקטינה את שיעור הצמיחה במשק בכ-0.3% וגוררת בתוך מספר חודשים, לאיבוד של כ-3,000 משרות במשק."

על פי ניתוח מכון היצוא, מגמת הירידה בייצוא נמשכת לסירוגין מאז חודשים פברואר-מרץ השנה. במהלך תקופה זו נרשמה ירידה מצטברת של כ-5.3% בהיקפי היצוא.

מגמה שלילית מובהקת, בחודשים אוקטובר-נובמבר, בהשוואה לחודשים אוגוסט ספטמבר נרשמה בענפי התעשייה המעורבת-עילית הכוללים בין השאר יצוא הכימיקלים וזיקוקי הנפט, המכונות והציודשבהם נרשמה ירידה של כ-5.5% לכ -2.1 מיליארד דולר היצוא, בענפי התעשייה המעורבת-מסורתית הכוללים גומי ופלסטיקה, מוצרי מתכת וכרייה וחציבה בהם נרשמה ירידה של כ 12% לכ-1.2 מיליארד דולר, ובענפי התעשייה המסורתית הכוללים את הטקסטיל המזון והמשקאות בהם נרשמה ירידה של כ 3.5% לכ -330 מיליון דולר.

יצוא ענפי ההיי-טק רשם תיקוןבחודשים אוקטובר נובמבר לאחר חודשים ממושכים של ירידות, והיקפו חזר לרמה שנרשמה בחודשים יוני-יולי השנה, אך הוא עדיין נמוך בכ-7% בהשוואה להיקף היצוא בחודשים פברואר – מרץ.

סך יצוא ההיי טק בחודשים אוקטובר נובמבר הסתכם בכ- 3.2 מיליארד דולר, עלייה של כ-7% בהשוואה לחודשים אוגוסט-ספטמבר, זאת לאחר ירידה של כ 8% בחודשים אוגוסט - ספטמבר.

העלייה ביצוא ההיי-טק נרשמה ביצוא התרופותשעלה בכ-11% והסתכם בכמיליארד דולר, יצוא הרכיבים האלקטרונים והמחשבים שעלה בשיעור של 9.5% והסתכם בכ-692 מיליון דולר ויצוא כלי הטיס שרשם עלייה של כ-25% והסתכם בכ-260 מיליון דולר. לעומת זאת, יצוא ציוד התקשורת, הבקרה, וציוד רפואי ומדעי נותרו ללא שינוי משמעותי לעומת החודשיים הקודמים והוא הסתכם בכ-1.25 מיליארד דולר.