פרקים נבחרים מתוך פקודת המכס וסיכום סדרת המאמרים

חשוב שכל יבואן יכיר את מגרש המשחקים בו מבוצעת פעילות היבוא את הכללים, התקנות והאפשרויות העומדות בפניו על מנת לחסוך כסף בהליך היבוא ולפעול על פי דרישות החוק. מאמר אחרון בסדרת המאמרים "יבוא - איך עושים את זה נכון?"


09:25 ,05.01.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

לא כל יבואן חייב להיות סוכן מכס. לא כל יבואן חייב להיות בקיא בכל סעיפי פקודת המכס והתקנות האחרות אך יחד עם זאת חשוב שכל מי שעיסוקו הוא יבוא שיכיר את המגרש בו מבוצעת פעילות היבוא.

 

במאמר זה - האחרון בסדרת המאמרים המפורסמים מזה ארבעה חודשים באתר PORT2PORT - נעסוק בפרקים נבחרים מתוך פקודת המכס - נושאים שחשוב מאד להכיר ולהיות מודע להם.

 

 

מחסן ערובה - מחסן רשוי - בונדד

 

מחסן ערובה הינו מחסן פרטי בבעלות פרטית הפועל על סמך רישוי מטעם רשויות המכס ובפיקוחם. מחסן ערובה מאפשר לאחסן טובין מיובאים לפני שלב התרת המכס. יבואן אשר בוחר להיעזר בשירותי מחסן ערובה עובר תהליך מכס מלא הכולל רשימון יבוא (רשימון כנ"מ – כניסה למחסן ערובה) אולם מבלי לשלם את מסי היבוא.

 

מתוך מחסן הערובה ניתן לשחרר את הטובין בחלקים ולשלם בכל פעם את מסי היבוא רק על החלק שמשוחרר בפועל, זאת בניגוד לשחרור טובין מהנמל אשר בו יש חובה לשחרר את כל שטר המטען  כמקשה אחת.

 

יבואן המאחסן טובין במחסני ערובה חשוב שיבוא בדברים עם סוכן המכס שלו באשר לעלות אותה יגבה סוכן המכס עבור כל פעולת שחרור. ייתכן והטובין המאוחסנים ישוחררו במספר פעימות ויהיה זה לא נכון לשלם לסוכן המכס מחיר מלא עבור כל שחרור בנפרד. חשוב להגיע להסכמה עם סוכן המכס באשר לעלות השחרור הראשוני ועלות נמוכה יותר עבור כל שחרור משני.

 

נוהל קניין רוחני

 

מדינת ישראל חתומה על הסכם ה-TRIPS של ארגון הסחר העולמי. הסכם זה דן בהגנה על זכויות יוצרים וקניין רוחני ועקרונותיו מחייבים כמובן את מדינת ישראל. יישום מחויבותה של מדינת ישראל מקבל ביטוי בנוהל קניין רוחני של המכס. נוהל זה קובע כי במידה והמכס מגלה בבדיקה טובין החשודים כמפרי זכויות רשאי המכס לעכב את אותם הטובין ל-3 ימים ולאחר מכן ל-3 ימים נוספים. על המכס להודיע לבעל הטובין על העיכוב ועל הסיבה לעיכוב.

 

במקביל יודיעו רשויות המכס לבעל הזכויות על הטובין אשר שחרורם עוכב ועל החשד כי אותם הטובין הינם מפרי זכויות, ויבקשו את חוות דעתו האם הטובין אכן מזויפים. במידה והקביעה תהיה כי הטובין אכן טובין מפרים ובעל הזכויות יבחר לתבוע את המפיר יהיה על בעל הזכויות להפקיד בידי המכס ערבות בנקאית בסכום שייקבע ולהגיש תביעה בתוך 10 ימים.

 

הערבות נועדה על מנת למנוע מבעל הזכויות לטעון טענות שווא באשר להיות הטובין מפרי זכויות, ולגרום בכך נזק משמעותי לא מוצדק ליבואן ולמנוע תחרות. חשוב להדגיש כי נוהל זה מתייחס לטובין מזויפים בלבד, ולא ליבוא מקביל של טובין מקוריים. אין שום איסור ליבוא טובין ביבוא מקביל כל עוד מדובר כמובן בטובין מקוריים ולא בזיוף.

 

טובין שנותבו לבדיקה פיזית

 

טובין שנותבו לבדיקה פיזית הם טובין שנציג המכס יהיה רשאי לפתוח לבדיקה אך ורק בנוכחות בעל המטען או נציג מטעמו למעט מקרים חריגים. כמובן שסוכן המכס או מי מעובדיו הם בהחלט נציג קביל מטעם בעל הטובין. מאיזה סיבות מטען עלול להיות מנותב לבדיקה? ייתכנו סיבות שונות בין השאר:

 

  • בדיקה מדגמית אקראית לחלוטין
  • יבואן חדש
  • יבואן עם היסטוריה בעייתית
  • מידע מוקדם שהגיע לרשויות המכס
  • בדיקה ענפית - לעתים המכס מחליט למשך תקופה מסוימת לבדוק משלוחים של ענף מסוים.
  • סנקציה של המכס כנגד סוכן המכס עקב צבר ליקויים שנרשמו לחובתו.

 

ייתכן כמובן שמטען נשלח לבדיקה לבקשת סוכן המכס המבקש להימנע מטעות כלשהי בתהליך ומליקוי שיירשם בעקבותיו.

 

סב"ן

 

טובין מיובאים אשר לא נדרשו ע"י היבואן בפרק הזמן שנקבע בתקנות יוגדרו כסב"ן ( סחורה בלתי נתבעת), וניתן יהיה להוציאם למכירה פומבית. בנמל אווירי יוגדרו טובין כסב"ן לאחר 45 יום. בנמל ימי לאחר 90 יום ובמחסן ערובה לאחר שנה.

 

החזר מכס ששולם

 

בפקודת המכס מצוינים מקרים בהם ניתן לקבל  החזר על מכס שכבר שולם. בין המקרים בהם ניתן לדרוש החזר:

 

  • הטובין אבדו או ניזוקו כשהיו בפיקוח המכס או לפני שהגיעו לפיקוח המכס
  • הטובין שוחררו מהמכס ותוך 6 חודשים התגלה ליקוי או אי התאמה ובלבד שהתביעה הוגשה מיד עם גילוי הליקוי וכי לא נעשה כל שימוש בטובין. במידה ונעשה שימוש כלשהו השימוש היה זה שהביא לגילוי הליקוי שאלמלא אותו השימוש הליקוי לא היה מתגלה.
  • טובין המיוצאים מישראל בתוך 6 חודשים מיום שהותרו מהמכס ולא נעשה בהם שימוש במדינת ישראל, או שנעשה שימוש אך הוא היה זה שהביא לגילוי ליקוי או פגם במוצר. במקרה כזה ניתן לקבל  החזר של עד 90% מסכום המכס ששולם.
  • (א) התגלע סכסוך בנוגע לסכום המכס או לשיעור המכס אותו נדרש היבואן לשלם רשאי בעל הטובין לשלם אגב מחאה את הסכום הנדרש על ידי גובה המכס, 
  • (ב)   בעל הטובין רשאי, תוך שלושה חדשים מיום התשלום, להגיש תובענה להחזרת הסכום ששילם כאמור, כולו או מקצתו.
  • (ג)    אין להגיש תובענת החזר אלא אם לפני התשלום נכתבו ברשימון הטובין המלים "שולם אגב מחאה" ונחתמו בידי בעל הטובין או בידי סוכן המכס.

 

חשוב להדגיש כי על פי חוק מסים עקיפים גם אם יוכח כי צדק בעל הטובין בטענותיו וכי הוא אכן זכאי להחזר, ההחזר יבוצע רק במידה ויוכח כי סכום המס שנגבה ביתר לא גולגל על הצרכן. במידה ובעל הטובין עדכן את מחיר המכירה וכלל בו את המס ששולם ביתר הרי שמס זה לא יושב.

 

פקודת המכס כוללת כמובן פרקים רבים נוספים ומפרטת כללים רבים של תהליך המכס אך אין זה המקום לפירוט מלא. הנושאים בהם התמקדנו הינם נושאים שכיחים איתם קיימת התמודדות יום-יומית בעת תהליך שחרור הטובין מפיקוח המכס.

 

 

סיכום הדברים

 

במשך ארבעת החודשים האחרונים פרסמתי בפלטפורמה המכובדת של אתר PORT2PORT סדרת מאמרים לה קראתי "יבוא - איך עושים את זה נכון?".

 

גורמים רבים העוסקים ביבוא עובדים פעמים רבות מתוך פרדיגמות של עשייה, מבלי להכיר באמת את כל הכללים, התקנות והאפשרויות העומדות בפניהם, ואת כל הדרכים בהם ניתן לחסוך כסף בתהליך היבוא - ואפילו הרבה מאד כסף.

 

בפעילויות הייעוץ שלי לחברות העוסקות ביבוא ויצוא, כמו גם בהדרכות ובקורסים שאני מלמד במסגרות שונות, אני נתקל לא פעם בחברות העוסקות בתחום, חלקן אף עוסקות ביבוא וביצוא מזה שנים רבות אך גם בחברות אלה שניסיונן רב, אני מוצא טעויות בהתנהלות, אי דיוקים וחוסר ידע, הגורם לעלויות מיותרות ורבות, ברוב המקרים אפילו מבלי שיש מודעות לכך שהתהליך היה מלווה בעלויות חריגות אותן ניתן היה לחסוך.

 

מטרתה של סדרת המאמרים הייתה לעשות סדר בדברים, להסביר ולפרט צעד אחר צעד, שלב אחר שלב, את כל תהליך היבוא בדרך הנכונה המקצועית והחסכונית.

 

אני כולי תקווה כי קוראינו הרבים אכן החכימו מקריאת המאמרים הפנימו את הדברים ואף יקפידו ליישם אותם. אני מאחל לכל היבואנים והיצואנים שיעשו עסקים רבים וטובים, ושיעשו אותם באופן מקצועי, חסכוני ונכון.

 

למאמר זה, האחרון בסדרה, אני מצרף את כתובת המייל שלי. קוראים הנתקלים בדילמה מקצועית כזו או אחרת מוזמנים לפנות ולשאול. אשתדל לענות ולסייע ככל שאוכל. הצלחה רבה לכל הקוראים.

חיים פרי

[email protected]

 


חיים פרי הינו מומחה בנושאי יבוא, יצוא וסחר בינלאומי ומייעץ מזה כ-20 שנה לחברות כיצד לחסוך בעלויות היבוא והיצוא. זהו מאמר נוסף בסדרת מאמרים בנושא תחום היבוא שמתפרסמת באתר PORT2PORT בימי חמישי. מאמרים שהתפרסמו בסדרה זו עסקו בתנאי ה-INCOTERMS, ביטוח מטענים, שיטות תשלום שונות ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר www.multisphera.com