סקר מכון הייצוא: צפי לפגיעה בייצוא

74% מהיצואנים סבורים כי יתפתח מיתון בארה"ב ובאירופה. 69% מהיצואנים צופים פגיעה בייצוא בשנה הקרובה וכ-60% צופים פגיעה ברווחיות הייצוא


00:00 ,22.08.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

סקר מיוחד של מכון הייצוא העוסק בהלך הרוח של היצואנים בימים אלו נערך בקרב מדגם מייצג של 404 יצואנים. הסקר בוצע על ידי מכון המחקר 'שווקים-פנורמה' באמצע החודש הנוכחי. לפי הסקר 74% מהיצואנים חוששים מהתפתחות מיתון בארה"ב ובאירופה. 69% מהיצואנים צופים כי תחול ירידה בייצוא בעקבות המשבר הכלכלי הפוקד את אירופה והורדת דרוג האשראי של ארה"ב.

לדברי אבי חפץ, מנכ"ל מכון הייצוא, תוצאות הסקר מחזקות את הערכות המכון המוקדמות לפיהן יש לכוון את פעילויות הייצוא לשווקים בדרום מזרח אסיה, האסטרטגיה לפיה פועל המכון בשלוש שנים האחרונות. גם נתוני היצוא של חודשים מאי-יוני 2011 מדאיגים ומצביעים על בלימת מגמת הגידול המתמשך ביצוא הסחורות וירידה רצופה ביצוא החל מחודש אפריל.

על פי ממצאי הסקר, 74% מהיצואנים חוששים מהתפתחויות מיתון בארה"ב ואירופה, כאשר כ-31% "מאוד חוששים" וכ-43% מהיצואנים "די חוששים".

64% מ היצואנים מזהים את 'משבר החובות' באירופה כמאיים הרבה יותר על היצוא מההשלכות הכלכליות של הורדת דירוג האשראי של ארה"ב, לעומת 19% מהיצואנים המזהים את הורדת דרוג האשראי של ארה"ב כמשפיע יותר על היצוא הישראלי.

על רקע החשש ממיתון, החלו חלק מהיצואנים להיערך לצמצום הפגיעה: כ-12% מהיצואנים מתכוונים להכניס שינויים בתוכניות העבודה ולקצץ בתקציב השנתי.יותר מ-16% מהיצואנים דיווחו כי יורידו או יקפיאו את שכר העבודה. 10% מהיצואנים דיווחו כי יקטינו את מספר העובדים המועסקים בחברה.

43% מהיצואנים חוששים כי האירועים הכלכליים יובילו לכך שחלק מלקחותיהם יידרשו להוריד את מחירי הסחורות או השירותים אותם הם מייצאים. מעבר לכך, כ- 36% ממשתתפי הסקר חוששים כי חלק מלקוחותיהם בחו"ל ייקלעו לקשיים פיננסיים ויתקשו לשלם עבור סחורות ושירותים שכבר סופקו. 18% מהיצואנים צופים קשיים בקבלת אשראי מהבנקים. על רקע הדברים כ-60% מהיצואנים צופים ירידה ברווחיות הייצוא.

הנושא שנמצא בראש רשימת הנושאים המטרידים את היצואנים היה החשש מירידה בביקושים/ אי יציבות במכירות בעקבות הזעזועים הכלכליים בעולם, כך ציינו למעלה מ-50% מהיצואנים בימים אלו. הנושא הבא אחריו, אותו ציינו כ-15% ממשתתפי הסקר, כמטריד ביותר הוא הפגיעה ברווחיות היצוא.

מבדיקת "מצב הרוח העסקי" של היצואנים עולה כי : כ-50% בחרו במילה "חשש" כמתארת בצורה הטובה ביותר את הרגשתם בימים אלה כיצואנים ישראלים, כ-11% בחרו במילים "תיסכול" ו"ייאוש".

לעומתם כ-13% דיווחו שהם אדישים למצב, וכ-20% בחרו במילה "תקווה" לתאר את תחושתם.

על רקע המחאה החברתית המתרחשת בארץ בימים אלו, כ-30% מהיצואנים הביעו חשש כי הממשלה עלולה לקצץ בתקציבים המיועדים לסייע ליצואנים בפיתוח שווקים חדשים והרחבת היקפי היצוא.

חפץ סיכם ואמר "מצב היצוא יוצר צורך מיוחד להרחבת פעילויות לקידום היצוא ולהכנת תוכניות נוספות לשיווק בשווקים הבינלאומיים כולל כניסה לשווקים נוספים בדרום מזרח אסיה. מכון היצוא ממשיך בפעילויותיו בסין, הודו וברזיל ובכוונת המכון לדבריו, ליזום פעילויות ממוקדות בארצות יעד נוספות כמו דרום קוריאה, מקסיקו וויאטנם כדי להוות עוגן להגדלת הייצוא הישראלי בשנים הקרובות."