משרד הכלכלה: ביקור רשמי של שר המדע והטכנולוגיה הסיני

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן נועד עם שר המדע והטכנולוגיה הסיני, שהגיע לביקור רשמי ראשון בישראל במטרה לחזק את שיתופי הפעולה בין סין לישראל בתחום החדשנות והטכנולוגיה. זהו ביקור הכנה לקראת ביקורו הקרב של סגן נשיא סין


09:24 ,20.08.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן נפגש אתמול עם שר המדע הסיני וואנג ז׳יגאנג (Wang Zhigang) והמדען הראשי ויו״ר רשות החדשנות, ד״ר עמי אפלבום בכדי לדון באפשרויות לחזק את שיתופי הפעולה הטכנולוגים בין חברות סיניות לחברות וסטארטאפים מישראל. 

 

ביקורו של השר ז׳יגאנג מגיע כהכנה לקראת הגעתו לארץ של סגן נשיא סין, העומד בראש ועידת החדשנות הבין-ממשלתית, ביקור שצפוי ״לשבור שיא״ נוסף ביחסי ישראל-סין ולהיות הביקור הבכיר ביותר של נציג הממשל סיני בישראל.

 

ממשרד הכלכלה נמסר כי תחום החדשנות הטכנולוגית מהווה תחום ליבה בעיסוק של הממשל בסין, וכי באוגוסט 2016 הכריז הממשל על תכנית חדשה לקידום החדשנות במדינה והפיכתה של סין למעצמה עולמית בתחום הטכנולוגיה והמדעים. לתכנית חשיבות עליונה מאחר וחדשנות וקידמה טכנולוגית נחשבים למנוע הצמיחה החדש של סין בימים בהם עלויות הייצור בסין עולות. 

 

בשנים האחרונות, חברות ותאגידים וכן אנשי ממשל מסין החלו להציב את ישראל כיעד הראשון במעלה בכל הקשור לנגישות לטכנולוגיות חדשות ולהזדמנויות השקעה. דוגמא מובהקת לכך ניתן למצוא בהכרזה של הנשיא הסיני, שי ג'ינפינג על ״שותפות כוללת בחדשנות״ עם ישראל, שניתנה במסגרת ביקורו של ראש הממשלה בסין במרץ 2017. הכרזה זו נתנה רוח גבית לחיזוק שיתופי הפעולה בין שתי המדינות.

בסין פועלות 6 נספחויות מסחריות של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה במגוון שיתופי פעולה במחקר ופיתוח בהובלת רשות החדשנות.

 

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן אמר בהמשך לביקור כי ״סין היא אחת משותפות הסחר החשובות לישראל. נוכח הפוטנציאל הרב הגלום ביחסי הסחר בין שתי המדינות, משרד הכלכלה והתעשייה פועל על מנת לחזק את שיתופי הפעולה עם הממשל בסין וכן עם תאגידים וחברות סיניות״.

 

המדען הראשי ויו״ר רשות החדשנות, ד״ר עמי אפלבום: ״ביקור ראשון של שר מדע סיני בישראל הוא בבחינת ציון דרך ביחסי ישראל סין. משרד המדע והטכנולוגיה הוא השותף המשמעותי ביותר של רשות החדשנות בהובלת שיתופי פעולה בתחומי החדשנות והטכנולוגיה והשת״פ עמו מהווה מטריה למגוון יוזמות שת״פ. נוסף להסכם הדו לאומי בין ישראל לסין במו״פ תעשייתי לקידום מיזמים משותפים בטכנולוגיה וחדשנות, מפעילה הרשות  8 הסכמי שת״פ נוספים עם פרובינציות וערים נבחרות ובכך מתאפשר מרחב פעולה לחברות ישראליות לייצר שיתופי פעולה במו"פ טכנולוגי עם חברות ברחבי סין. 

 

ממשרד הכלכלה נמסר כי היקף הסחר בסחורות (ללא יהלומים וללא הונג קונג) בין סין לישראל בשנת 2017 עמד על 9.67 מיליארד דולר, כאשר כ-67% מהסחר הוא יבוא סחורות מסין וכ-33% ליצוא מישראל לסין. ביחס לשנה קודמת נרשמה עלייה של 7% בהיקף הסחר, זאת בעיקר עקב עלייה של כ-630 מיליון דולר ביבוא מסין לישראל. עם זאת, במחצית הראשונה של 2018 נרשם גידול משמעותי בהיקף היצוא לסין שעמד על כ-2.8 מיליארד דולר, שזה גידול של כ-73% בהשוואה למחצית הראשונה של 2017, זאת בעיקר עקב גידול ביצוא רכיבים אלקטרונים לסין.

 

בתחום  הסחר בשירותים לסין, בשנת 2017 חברות ישראליות ייצאו לסין שירותים עסקיים בהיקף של כ-753 מיליון דולר אשר ביניהם שירותי תקשורת ומחשוב, הנדסה, סחר, פרסום ועוד. נתון זה מציין גידול של כ-15% לעומת שנה קודמת. יש לציין שהנתונים אינם כוללים שירותים כגון תיירות, תחבורה, ביטוח וטלקומוניקציה.