התאבדויות במקומות העבודה בסין

בכל שנה מתאבדים בסין קרוב ל-300 אלף איש, כאשר שיעור ההתאבדויות במדינה הוא 23 לכל 100 אלף תושבים. שיעור ההתאבדויות בחברת קופסקון המייצרת את מכשיר האייפון של אפל אינו חריג


00:00 ,01.07.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מאת: יעל טראו, מנהלת שיווק הליוס סחר בינלאומי.
 
בכל שנה מתאבדים בסין קרוב ל-300 אלף איש, כאשר שיעור ההתאבדויות במדינה הוא 23 לכל 100 אלף תושבים. שיעור ההתאבדויות בחברת קופסקון המייצרת את מכשיר האייפון של אפל אינו חריג
 
חברת פוקסקון הסינית, קבלנית המשנה המובילה של יצרניות מוצרי האלקטרוניקה המערביות הגדולות, שמייצרת בין השאר גם את מכשיר האייפון עבור אפל, מתמודדת לאחרונה עם גל התאבדויות בקרב עובדיה. המקרים הובילו לביקורת חריפה על הנורמות הנהוגות במפעלי החברה, ופוקסקון הודיעה כי היא שוקלת שורה של שינויים תפעוליים בניסיון להיאבק בתופעה.
 
בתחילת החודש דיווחה המשטרה הסינית על מותו של עובד החברה בן 21, שקפץ מבניין במפעל הייצור הראשי שלה בעיר שנצ'ן. מדובר בניסיון ההתאבדות העשירי, והשמיני שצלח, בקרב עובדי פוקסקון מאז תחילת 2010. דובר החברה ליו קון אמר כי "ב-20 שנות קיומה של פוקסקון מעולם לא נתקלנו בתופעה כזו". ליו אישר כי הנהלת החברה שוקלת לנקוט בשורה של צעדים על מנת לסייע לעובדיה הנתונים במצוקה נפשית.
 
יש לציין כי אחת מסיבות המוות העיקריות בסין, ובעיקר בקרב נשים צעירות, הינה התאבדות. לפי חלק מהמחקרים, בכל שנה מתאבדים בסין קרוב ל-300 אלף איש, כאשר שיעור ההתאבדויות במדינה הוא 23 לכל 100 אלף תושבים. חישוב זה מתבסס על נתונים שפרסמה הממשלה הסינית לגבי השנים 1999-1995. מחקרים אחרים מצביעים על שיעור התאבדויות העומד על 15 לכל 100 אלף בני אדם לשנה.
 
אחד הממצאים הייחודים לסין הוא שיעורן הגבוה של נשים, בעיקר מאזורים כפריים, בקרב המתאבדים. בסין מספר הנשים המתאבדות גבוה ב-25% בהשוואה לגברים. לטענת החוקרים, את ההבדלים בין המינים אפשר לייחס בעיקר למספר המתאבדות הגדול באזורים חקלאיים. באזורים אלה בסין נטיית התושבים להתאבד גבוהה פי שלושה מאשר באזורים עירוניים, כאשר שיעור המתאבדים באזורים החקלאיים של סין הוא הגבוה בעולם. אפיוני ההתאבדות בסין קשורים לאפשרויות הקידום המוגבלות של נשים סיניות הגרות באזורים כפריים וכן לבעיות אוניברסליות המאפיינות נשים בנות מעמד נמוך, כדוגמת נישואין בכפייה, עבודה פיזית קשה וכדומה.
 
ובחזרה למפעל הייצור של פוקסקון בשנצ'ן. המפעל מעסיק כ-300 אלף עובדים, אשר מתגוררים בשטחו והופכים אותו למעשה לעיר קטנה בסדר גודל סיני. פסיכיאטרים מציינים כי שיעור ההתאבדויות באתר אינו גבוה ביחס לשיעור הכללי של מקרי ההתאבדות בקרב כלל האוכלוסייה הסינית, בהנחה שהוא עומד כאמור על 15 לכל 100 אלף בני אדם לשנה כפי שטוענים חלק מהמחקרים. הנהלת המפעל בשנצ'ן דיווחה על 3 מקרי התאבדות "בלבד" של העובדים בשנה שעברה.
 
בניסיון להתמודד עם גל ההתאבדויות והביקורת הקשה כנגד החברה שהתעוררה בעקבותיו, מסרה פוקסקון כי היא  שלחה 100 מעובדיה לעבור הכשרה פסיכולוגית, בתקווה שההכשרה תסייע לעובדים להיות ערים יותר לסימני המצוקה שמגלים עמיתיהם. החברה מסרה עוד כי ארגנה מחדש את שירותי הייעוץ הנפשי לעובדים כך שירגישו נוח יותר לפנות אליהם, ואף ייסדה קו פתוח עבורם, ופתחה ביוזמות חברתיות שנועדו לשפר את הקשרים הבין-אישיים בקרב העובדים. בנוסף, מציעה החברה תמריצים לעובדים שמדווחים להנהלה על סימני אי יציבות נפשית בקרב עמיתים לעבודה.
 

 

לקריאת מאמרים נוספים אודות סין אנא לחץ כאן