מכון היצוא: שינויים בעשירייה המובילה של יעדי הייצוא ברבעון הראשון השנה

על פי נתוני מכון הייצוא, הולנד התקדמה למקום השני, טורקיה עלתה מהמקום התשיעי למקום השלישי, הודו ירדה מהמקום השני למקום השמיני, ספרד יצאה מהעשירייה הראשונה ואת מקומה תפסה קנדה


00:00 ,30.05.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

מניתוח נתוני יעדי הייצוא מתברר כי, ברבעון הראשון של שנת 2011 חלו שינויים בדרוג יעדי הייצוא העיקריים של ישראל. כך מסר אבי חפץ, מנכ"ל מכון הייצוא על פי ניתוח היחידה הכלכלית במכון הייצוא.

על פי ניתוח מכון הייצוא, במקום הראשון נותרה ארה"ב שייצוא הסחורות (ללא יהלומים) אליה הסתכם ברבעון הראשון בכשלושה מיליארד דולר- עלייה דולרית של כ-10% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. אחריה נמצאת הולנד שעלתה למקום השני מהמקום השלישי ומהווה את יעד הייצוא הגדול ביותר של ישראל באירופה. למרות דרוגה הגבוה חלה ירידה קלה בהיקפי הייצוא להולנד כאשר העלייה בדירוג באה על חשבון הודו ובריטניה. הייצוא להולנד הסתכם בכ-517 מיליון דולר, ירידה דולרית של כ-3% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

טורקיה מזנקת למקום השלישי מהמקום התשיעי. יצוא הסחורות ללא יהלומים אליה הסתכם בכ-500 מיליון דולר, עלייה של כ-73% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד. יצוין כי, הייצוא לטורקיה רשם את העלייה הגבוהה ביותר בתקופה זו. העלייה החדה בייצוא לטורקיה נובעת בעיקר מהגידול בענף כימיקלים וזיקוקי נפט שעלה בשיעור של כ-57% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד והסתכם בכ-260 מיליון דולר.

במקום הרביעי מדורגת גרמניה לאחר שעלתה מהמקום השישי בתקופה מקבילה אשתקד. יצוא הסחורות ללא יהלומים לגרמניה הסתכם בכ-473 מיליון דולר, עלייה דולרית של כ-22% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. במקום החמישי מקבעת סין את מעמדה כיעד יצוא יציב וצומח וכיעד הייצוא הגדול ביותר של ישראל באסיה. יצוא הסחורות ללא יהלומים לסין הסתכם בכ-443 מיליון דולר, עלייה דולרית של 12% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

במקום השישי מדורגת איטליה לאחר שעלתה מהמקום השביעי בתקופה מקבילה אשתקד. סך הייצוא ללא יהלומים לאיטליה הסתכם בכ-351 מיליון דולר, עלייה דולרית של כ-5%. במקום השביעי מדורגת בריטניה שירדה מהמקום ה-4 בתקופה מקבילה אשתקד. סך ייצוא הסחורות ללא יהלומים לבריטניה ירד בשיעור של כ-15% לעומת תקופה מקבילה אשתקד והסתכם בכ-340 מיליון דולר. יצוין כי, ברבעון הראשון של שנת 2010 גדל הייצוא לבריטניה בשיעור של 26% בהשפעת יצוא התרופות שזינק בשיעור של כ-190%.

ברבעון הראשון של שנת 2011 חזרו היקפי יצוא התרופות לרמה סבירה. הודו אשר דורגה בתקופה המקבילה אשתקד במקום השני מבין יעדי הייצוא יורדת שישה דרוגים למקום השמיני. הייצוא אליה הסתכם בכ-336 מיליון דולר. ירידה דולרית של כ-45% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

עוד ציינו במכון הייצוא כי, הירידה נובעת בעיקר מגידול חריג בייצוא להודו שנרשם ברבעון הראשון אשתקד. ענפי הייצוא שהביאו לירידה החדה היו טלקומוניקציה שירד בשיעור של כ-45% להיקף של כ-108 מיליון דולר וייצוא כלי טיס שהושפע מעסקה חד פעמית ב-2010 וירד מהיקף של 100 מיליון דולר ל-0.

צרפת מהווה את יעד הייצוא התשיעי לאחר שירדה מהמקום השמיני בתקופה מקבילה אשתקד. יצוא הסחורות ללא יהלומים הסתכם בכ-335 מיליון דולר, עלייה דולרית של כ-7% בהשוואה לרבעון הראשון של 2010.

קנדה מדורגת במקום העשירי ביעדי הייצוא ותופסת את מקומה של ספרד שהידרדרה בדירוג המדינות למקום ה-14. יצוא הסחורות ללא יהלומים לקנדה הסתכם בכ-267 מיליון דולר, עלייה של 46% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.