מכון היצוא: ענפי החקלאות, פלסטיקה, גומי וכימיקליים בעלי שיעור חשיפה גבוה לאיחוד האירופי

רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: "המשך הדרדרות למצב של מיתון באיחוד האירופי בשנת 2012 ישפיע לרעה על כלל היצוא הישראלי".


00:00 ,07.12.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

על רקע ההתרחשויות בכלכלת האיחוד האירופי בחן אגף כלכלה במכון היצוא את מידת החשיפה של ענפי הייצוא לאיחוד האירופי.

על פי הניתוח, הענף בעל שיעור החשיפה הגבוה ביותר למדינות האיחוד הוא ענף הייצוא החקלאי שכ-64% מהיקפו מיועד לאיחוד האירופי.

בחודשים ינואר – ספטמבר הסתכם היקף היצוא החקלאי לאיחוד בכ-643 מיליון דולר, ללא שינוי לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

הענף השני בעל שיעור חשיפה גבוה למדינות האיחוד הוא ענף הפלסטיקה והגומי שכ-50% מהיקפו מיועד לאיחוד האירופי.

בחודשים ינואר – ספטמבר הסתכם היקף יצוא הפלסטיקה והגומי לאיחוד בכ-725 מיליון דולר עלייה של כ-19% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

הענף השלישי בעל שיעור חשיפה גבוה לאיחוד האירופי הוא ענף הכימיקלים ותזקיקי הנפט שכ-46% מהיקפו מיועדים לאיחוד האירופי.

בחודשים ינואר – ספטמבר 2011 הסתכם יצוא ענף הכימיקלים לאיחוד בכ-3.4 מיליארד דולר עלייה של כ-26% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

לדברי רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא, למרות המצב הכלכלי באירופה, היצוא לאיחוד האירופי היווה בחודשים ינואר – ספטמבר 2011 כ 32% מיצוא הסחורות וממשיך להוות שוק חשוב למספר רב של ענפי ייצוא. החשש הוא כי המשך הידרדרות למצב של מיתון באיחוד האירופי בשנת 2012 ישפיע לרעה על כלל היצוא הישראלי.

יו"ר מכון היצוא ציין כי אמנם הורדת דירוג האשראי של מדינה אירופאית אינה מצביעה אוטומטית על הרעה במצבו של הלקוח באותה מדינה, אך השלכות המהלך לצד התפתחות המצב הכלכלי במדינות האיחוד, עלולות להשפיע על מצבן של החברות האירופאיות עמן סוחרים היצואנים מישראל.

"אני מאמין כי מקרה של הורדה בדירוגי האשראי, הממשלה תפעיל, על פי הצורך, כלים נוספים על מנת לסייע ליצואנים בהתמודדות עם עלייה צפויה בפרמיות ביטוחי סחר חוץ, כפי שידעה לעשות במצבי המשבר שנוצרו בטורקיה ומצרים".

על היצואנים לדבריו, לבחון שוב את רמות הסיכון של לקוחותיהם ולפעול על פי ממצאי הבדיקה. כן הזהיר מפני אפשרות של התרחבות התופעה של מתן מנגנוני הגנה לחברות אירופאיות לאי עמידה בתשלומים, כפי שהתרחש לאחרונה באיטליה.

לצד זה קורא יו"ר מכון היצוא להשקיע מאמץ באיתור שווקים חדשים בעיקר בשווקים הצומחים.

דרוג יעדי היצוא לאיחוד האירופי

בתוך כך, על פי נתוני מכון היצוא יעד היצוא העיקרי לאיחוד האירופי בחודשים ינואר – ספטמבר 2011 הוא בריטניה. סך היצוא לבריטניה מהווה כ- 17% מסך יצוא הסחורות לאיחוד האירופי. בסךהכל הסתכם היצוא לבריטניה בתקופה זו בכ- 1.9 מיליארד דולר, גידול של כ- 24% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

הגידול הושפע בעיקר מגידול חד ביצוא בענף התרופות של כ-34% ויצוא הכימיקלים שעלה ב- כ56%.

הולנד הינה יעד היצוא השני בגודלו המהווה כ- 14% מיצוא הסחורות לאיחוד האירופי והסתכם בכ- 1.6 מיליארד דולר, גידול של כ- 20% לעומת תקופה מקבילה.

גרמניה מדורגת במקום השלישי ביעדי היצוא לאיחוד האירופי ומהווה 13% מסך היצוא האירופי לאיחוד האירופי. סך יצוא הסחורות לגרמניה הסתכם בכ- 1.4 מיליארד דולר, גידול של כ- 26% לעומת תקופה מקבילה.

במקום הרביעי ביעדי היצוא לאיחוד האירופי בתקופה זו מדורגת צרפת שעלתה מהמקום החמישי בתקופה המקבילה אשתקד. צרפת מהווה כ - 9% מסך היצוא לאיחוד האירופי עם היקף יצוא של כ-1.1 מיליארד דולר, גידול של כ- 22% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

איטליה ירדה מהמקום הרביעי בינואר- ספטמבר 2010 ,למקום חמישי השנה עם היקף יצוא של כמיליארד דולר, גידול של כ- 5% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. איטליה מהווה כ -9% מסך היצוא לאיחוד האירופי.

ספרד שמרה על מקומה כיעד השישי בדירוג עם היקף יצוא של כ- 750 מיליון דולר, ירידה של כ- 8% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. יצוין כי ספרד מהווה כ-7% מסך יצוא הסחורות לאיחוד האירופי.

קפריסין ירדה למקום השביעי מהמקום השישי בתקופה מקבילה אשתקד. סך היצוא לקפריסין הסתכם ב-כ680 מיליון דולר, גידול של כ- 16% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

בלגיה ירדה מהמקום השביעי למקום השמיני עם היקף יצוא של כ- 650 מיליון דולר, ירידה של כ-1% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

במקום התשיעי מדורגת מלטה שתפסה את מקומה של רומניה היקף היצוא למלטה בתקופה זו הסתכם בכ- 300 מיליון דולר, גידול של כ- 330% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

הגידול כולו נובע מענף הכימיקלים ותזקיקי הנפט שגדל בכ- 350% לכ- 295 מיליון דולר בינואר ספטמבר 2011.

במקום העשירי סוגרת את הרשימה בולגריה,שעלתה מהמקום החמישה עשר בתקופה מקבילה אשתקד, היקף היצוא לבולגריה הסתכם בתקופה זו בכ- 174 מיליון דולר, גידול של כ- 71%.