מניתוח מיוחד שערך אגף כלכלה במכון היצוא, לפיו נבחנו יעדי הייצוא העיקריים של ישראל בשנים 2007 - 2011 עולה כי יצוא הסחורות ללא יהלומים לסין עלה בשיעור הגבוה ביותר. בתקופה זו, צמח היצוא לסין בכ 162%, מסך של כ 870 מיליון דולר בלבד בשנת 2007 להיקף של כ 2.3 מיליארד דולר בשנת 2011.
עיקר הגידול בייצוא לסין בשנים אלו מוסבר בגידול הייצוא של ענף הרכיבים האלקטרוניים שעלה בכ 330% וייצוא ענף הכרייה והחציבה שעלה בכ % 315. שני ענפים אלו מהווים כיום כ- 56% מיצוא הסחורות לסין.
עם זאת יצוין כי היצוא לסין גדל בכל ענפי הייצוא, כך למשל הסתכם היקף היצוא בענף המזון והמשקאות בשנת 2011 בכ- 33 מיליון דולר (ברובו רכז הדרים) ורשם גידול מצטבר של כ-50% בשנתיים האחרונות.
עוד עולה מניתוח מכון היצוא כי סין עלתה בדרוג יעדי היצוא של ישראל מהמקום ה-10 בשנת 2007 למקום השלישי בשנת 2011. מספר היצואנים לסין הגיע בשנת 2011 לכ 500 יצואנים.
רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא : "סין ממשיכה לקבע את מעמדה כיעד היצוא היציב והצומח של ישראל באסיה, אך המספרים עדיין נמוכים בהשוואה לפוטנציאל הקיים. עם זאת, סין מפתחת בשנים האחרונות רמת חדשנות המאיימת על יתרונה של ישראל בשווקים הבין – לאומיים. חובה עלינו לנקוט צעדים משמעותיים להמשך פיתוח רמת החדשנות במשק ובייצוא הישראלי "
במקום השני בשיעור הגידול בייצוא הסחורות ללא יהלומים בשנים 2007 – 2011 נמצאת הודו.
בתקופה זו צמח היצוא להודו בכ- 99% מהיקף של כ 725 מיליון דולר בלבד בשנת 2007 לכ 1.4 מיליארד דולר בשנת 2011.
עיקר הגידול בייצוא להודו בתקופה זו מוסבר בגידול הייצוא בענף כרייה וחציבה שעלה בכ 117% ובייצוא ענף כימיקליים שעלה בכ % 150.
עוד עולה מניתוח מכון היצוא כי הודו עלתה מהמקום ה-12 ביעדי היצוא של ישראל בשנת 2007 למקום השביעי בשנת 2011. מספר היצואנים להודו בשנת 2011 הגיע לכ 460.
בריטניה מדורגת במקום השלישי בשיעור גידול ייצוא הסחורות בתקופה האמורה. סך יצוא הסחורות ללא יהלומים לבריטניה עלה בכ 90% מכ -1.6 מיליארד דולר בשנת 2007 לכ-3.1 מיליארד דולר בשנת 2011. הגידול כולו מוסבר בגידול חד בייצוא התרופות מ 161 מיליון דולר בשנת 2007 לכ-1.8 מיליארד דולר בשנת 2011, שעור גידול מצטבר של % 994.
בניכוי ייצוא התרופות, ירד יצוא הסחורות ללא יהלומים לבריטניה בשיעור של כ- 10%. בשנת 2007 דורגה בריטניה במקום ה-3 ביעדי היצוא ובסיכום שנת 2011 מדורגת בריטניה במקום השני לאחר ארה"ב ולפני סין.
במקום הרביעי בשעורי הגידול נמצאת טורקיה, אליה צמח הייצוא מכ-1.2 מיליארד דולר בשנת 2007 לכ - 1.8 מיליארד דולר בשנת 2011, גידול מצטבר של כ 58%. הגידול כולו מוסבר מעלייה חדה של כ 115% בייצוא כימיקליים ותזקיקי נפט המהווים כיום כ- 68% מייצוא הסחורות לטורקיה.
במכון היצוא מציינים כי בניכוי הגידול בייצוא הכימיקלים לא השתנה היקף הייצוא לטורקיה מאז 2007. בשנת 2011 דורגה טורקיה במקום ה-6 ברשימת יעדי היצוא של ישראל, עלייה של מקום אחד לעומת דירוגה בשנת 2007.
יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי סיכם ואמר כי סין ממשיכה לקבע את מעמדה כיעד היצוא היציב והצומח של ישראל באסיה וכיעד היצוא הגדול ביותר ביבשת זו אך המספרים עדיין נמוכים בהשוואה לפוטנציאל הקיים. לצד העלייה בייצוא ובמספר היצואנים הפעילים בשוק, הולכת ועולה גם רמת החדשנות בסין בעוד ששכר העבודה, גם לאחר שעלה בשנים האחרונות, עדיין נותר נמוך בהשוואה למדינות המפותחות.
לדבריו, "סין מפתחת רמת חדשנות המאיימת על יתרונה של ישראל, כמו גם של מדינות מפותחות אחרות, בשווקים הבין – לאומיים וחובה עלינו לנקוט צעדים משמעותיים להמשיך ולפתח את רמת החדשנות במשק ובייצוא הישראלי. לצד זה חשוב ליזום שיתופי פעולה חכמים עם תאגידים סיניים הפועלים בשווקים הבינלאומיים"
לדברי רמזי גבאי, לצד המאמץ להרחבת הייצוא לשוק הסיני יש לפעול גם להרחבת הייצוא למדינות צומחות אחרות כגון: הודו, דרום קוריאה וברזיל. המשך גידול בייצוא הישראלי לאורך זמן מחייב הקטנת תלות היצוא בשווקים המסורתיים במערב אירופה וארה"ב תוך הגדלת משקלם של השווקים הצומחים באסיה ובאמריקה הלטינית".
עוד ציין, כי בכוונת המכון למקד את מירב המאמצים לסייע ליצואנים בקידום ופיתוח היצוא בשוק הסיני.