מכון היצוא: לראשונה מזה חצי שנה חלה ירידה בייצוא הסחורות

בחודשים אפריל-מאי חלה ירידה של כ-3.5% בייצוא הסחורות, לאחר עלייה ממוצעת של כ-5.5% בששת החודשים האחרונים. הייצוא הסתכם בכ-7.4 מיליון דולר. הירידה באה לידי ביטוי בכל ענפי הייצוא


00:00 ,03.07.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ורדה אלשיך, אישרה את בקשת אגרקסקו לצו הקפאת הליכים. על פי החלטת השופטת, היא החליטה לייתן לחברה צו הקפאת הליכים חלקי עד ליום ה-4 ליולי, שאז יתקיים דיון במעמד כל הצדדים.

אגרקסקו הגישה ביום חמישי האחרון, בקשה למתן צו הקפאת הליכים לתקופה של 60 יום במטרה לאפשר לחברה לייצב את עסקיה, לשקמה ולאפשר לה לצאת לדרך חדשה. לדברי החברה, בבקשתה לבית המשפט, ביקשה החברה למנות את ד"ר, עו"ד ורו"ח שלמה נס לתפקיד נאמן החברה, אשר יפעל לגיוס משקיע שיזרים הון לחברה, ובמקביל, יפעל לגבש הסדר מול בעלי העניין הנוכחיים של החברה.

על פי החלטת השופטת אלשיך, היא אישרה את מינויו של נס לנאמן החברה שיפקיד התחייבות אישית בסך מיליון שקלים. על פי ההחלטה, סמכויותיו של נס יהיו בתקופה בה הוא נאמן- לחתום בשם הנהלת החברה, לחתום על כל הוצאה כספית או כל מסמך אחר, לאחר הוראה מבית המשפט. עוד יגבש נס תכנית הבראה בעבור החברה והסדר נושים ויהיה אמון על הניהול השוטף והפיננסי של אקרקסקו.

מאגרקסקו נמסר כי, היועצים המשפטיים של מחזיקי אגרות החוב של אגרקסקו לומדים את בקשת הקפאת ההליכים שהגישה החברה לבית המשפט. הגופים המוסדיים השקיעו באגרות החוב של אגרקסקו מתוך ידיעה כי החברה נמצאת בבעלות ממשלת ישראל וגופים ממשלתיים כמו מועצת הצמחים וכפועל יוצא מכך מנוהלת על ידי נושאי משרה מטעם המדינה ובהסתמך על דרוג גבוה שניתן להנפקה על ידי חברת מדרוג.

מאבקם של הגופים המוסדיים הוא על מנת לשמור על כספם של העמיתים ולהגן על כספי הפנסיה. מול עיניהם של קופות הגמל, קרנות הפנסיה והגופים המוסדיים האחרים עומד רק האינטרס של העמיתים, שכספם מושקע באגרות החוב של החברה. הדרישה של אגרקסקו למחיקה של חלק מהשקעתם של  המשקיעים המוסדיים באגרות החוב, משמעותה פגיעה ישירה בחוסכים הפנסיוניים ובעמיתים.

בינתיים, הפגינו עובדי אגרקסקו וחקלאי אגרקסקו שוב הבוקר מול משרד ראש הממשלה בירושלים במהלך ישיבת הממשלה השבועית. בהפגנה השתתפו למעלה מ-150 חקלאים, המשווקים את תוצרתם באמצעות חברת אגרקסקו, אשר מחו על התנערות הממשלה מהאחריות המוטלת עליה, כבעלים העיקריים של חברת אגרקסקו, להזרמת סיוע בהול בסך 8.5 מיליון יורו לחברה.

רני בר נס, יו"ר ענף הפירות, שהשתתף בהפגנה אמר כי "אגרקסקו היא העוגן של החקלאות, גם בישראל וגם בעולם. אם לא תהיה אגרקסקו יהיה כאן כאוס שלם. עשרות אלפי משפחות במעגלים שונים של עשייה, מתפרנסות מפעילות החברה. כל אלה ייפגעו קשות ואז הממשלה תשב ותחשוב איפה טעינו?! רק שאז כבר יהיה מאוחר מדי.

אנחנו קוראים למדינה לקבל אחריות על החברה שבבעלותה. אנחנו קוראים למדינה לזכור את ערכיה. מאוד עצוב לנו כחקלאים להבין שערכי היסוד של המדינה הולכים ונשחקים. אין שר במדינה שמקבל אחריות על המצב. זה פשוט נורא."

יו"ר ועד העובדים, שאול צבעוני, אמר ל-Port2port כי ועד העובדים מתנגד לזהות הנאמן אותו מבקשות החברה ורשות החברות הלאומיות למנות, שלמה נס. יו"ר ועד עובדי אגרקסקו הדגיש כי, ועד העובדים לא מתנגד לתכניתה הבראה "אבל המו"מ מורכב ואנחנו רוצים שהתכנית תתנהל באופן מסודר מולנו".

צבעוני ציין עוד כי, "עובדי אגרקסקו במצב הנמוך ביותר ברמת הפיצויים בחברה, לכן החלטנו שכל מה שקשור בהליך המשפטי בזהות הנאמן תייצג הגברת גלילה הורנשטיין, עורכת הדין שלנו". צבעוני הביע חשש שהנאמן יפגע בעובדים ויעמוד רק לצד ההנהלה בתכנית ההבראה.

נזכיר כי, מחר יתקיים לצד דיון המשך בבקשת הקפאת ההליכים לחברה בבית המשפט המחוזי בת"א, במהלכו צריכה להינתן תשובת המדינה להזרמת כסף, דיון במשבר בחברה גם בוועדת הכספים, לבקשת עובדי אגרקסקו.