מכון היצוא: ירידה של 4% ביצוא הסחורות בדצמבר-ינואר

מגמה שלילית מובהקת במרבית ענפי הייצוא למעט ביצוא ההיי-טק שרשם בתקופה זו עלייה קלה


00:00 ,14.02.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

המגמה השלילית ביצוא הסחורות נמשכת בחודשים דצמבר 2011 – ינואר 2012, והחל מהרבעון השני של 2011 היצוא הישראלי מתקשה להתאושש ולחזור למגמת צמיחה החל מהרבעון השני של שנת 2011, כך עולה מנתוני אגף הכלכלה במכון היצוא.

בהשוואה לחודשים אוקטובר-נובמבר בשנת 2011, ירד יצוא הסחורות ללא יהלומים במונחים דולריים בחודשים דצמבר - ינואר בכ-4% והסתכם בכ- 7.3 מיליארד דולר. הירידה בחודשים אלו הושפעה מירידה חדה ביצוא התרופות, עם זאת גם בניכוי התרופות נרשמה ירידה של כ-0.5%.

לדברי רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: "הירידה בהיקפי היצוא נובעת בעיקר מהירידה ברמת הביקושים ובהיקפי היבוא של יעדי הייצוא העיקריים של ישראל באיחוד האירופי ומהתמתנות הביקושים בארה"ב. שווקים אילו הינם שוקי היצוא המסורתיים של ישראל ומהווים כ- 60% מסך היצוא הישראלי. עם זאת, גם בהיקפי היבוא של השווקים באסיה ניכרת התמתנות בחודשים האחרונים".

יצוא ענפי ההי-טק רשם בחודשים דצמבר-ינואר עלייה דולרית של 0.7% והוא הסתכם בכ-3.6 מיליארד דולר . היצוא בסקטור זה הושפע רבות מירידה חדה ביצוא התרופות (הנתון לתנודתיות רבה), בשיעור דולרי של כ 21% בהשוואה לחודשים אוקטובר - נובמבר והוא הסתכם בכ 990 מיליון דולר.

למעט יצוא התרופות נרשמו עליות בכל יתר ענפי ההיי טק:

יצוא הרכיבים האלקטרוניים עלה דולרית בכ- 3% בהשוואה לתקופה הקודמת והסתכם בכ- 710 מיליון דולר. יצוא ציוד התקשורת, בקרה, רפואי ומדעי עלה דולרית בכ-1.5% והסתכם בכ- 1.4 מיליארד דולר. יצוא כלי הטייס, הנתון גם הוא לתנודתיות רבה, עלה דולרית בכ-90% עקב עסקאות חריגות שנרשמו בחודש דצמבר והסתכם בכ- 460 מיליון דולר.

בשאר ענפי היצוא נרשמה מגמה שלילית מובהקת בחודשים דצמבר-ינואר בהשוואה לתקופה הקודמת: בענפי התעשייה המעורבת-עילית הכוללים את יצוא הכימיקלים וזיקוקי הנפט, המכונות והציוד, נרשמה ירידה דולרית של 7% לכ-2 מיליארד דולר. היצוא בענפי התעשייה המעורבת-מסורתית הכוללים את ענפי הגומי ופלסטיקה, מוצרי מתכת כרייה וחציבה נרשמה ירידה דולרית של כ-11.5% לכמיליארד דולר, ובענפי התעשייה המסורתית הכוללים את הטקסטיל המזון והמשקאות, נרשמה ירידה דולרית של 6.5% לכ-355 מיליון דולר.

יצוין כי בחודש אוקטובר 2011 העריך אגף כלכלה של מכון היצוא בתחזית שפרסם כי בשנת 2012 ירשם קיפאון ביצוא הישראלי.