מדינת ישראל תסייע לחברות ישראליות בפעילות בשווקי הודו וסין

משרדי האוצר והתמ"ת משיקים תכנית ייעודית לחיזוק קשרי המסחר עם הודו וסין בהיקף כולל של 100 מיליון שקלים. סין והודו נחשבים יעדי הייצוא הגדולים של ישראל למזרח


00:00 ,07.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה המשותפת למשרדי האוצר והתמ"ת להגברת הייצוא למזרח אסיה בראשות מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, גיבשה תכנית ייעודית לחיזוק קשרי הסחר עם סין והודו והקצאת תקציב ממשלתי לנושא.

סין והודו מהוות את שני יעדי הייצוא הגדולים של ישראל במזרח. שתי המדינות רשמו בשנה האחרונה גידול מרשים בהיקפי הייצוא (כאשר בסין הוכפל היקף הייצוא הישראלי). עם כינון היחסים הדיפלומטיים ב-1992 המסחר הכולל בין סין לישראל עמד על כ-50 מיליון דולר בלבד. בשנת 2001 עבר סכום המסחר הכולל את מחסום המיליארד דולר, והשנה כבר מגיע המסחר הכולל בין סין וישראל לכשבעה מיליארד דולר. היקף הסחר בין ישראל להודו עמד בשנת 2009 על כשלושה מיליארד דולר ללא יהלומים, מתוכן כ-1.8 מיליארד יצוא וכ-1.2 מיליארד יבוא.

ממשרד התמ"ת נמסר כי, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה את משרדי האוצר והתמ"ת לבחון דרכים להגברת הייצוא למזרח אסיה, בהתאם להנחיה זו, משיקים משרדי התמ"ת והאוצר בימים אלה, תכנית תלת שנתית, בהיקף כולל של כ-100 מיליון שקלים, שייעודה לסייע לממש את הפוטנציאל המסחרי הטמון בשווקי סין והודו.

מטרת התכנית היא להגדיל את מספר היצואנים הישראלים הפועלים בשווקי הודו סין, לגוון את הרכב הייצוא הישראלי ולייצר אפיקי צמיחה ברי קיימא אשר יחזקו את התעשיה הישראלית ויגבירו את חוסנה אל מול האתגרים העומדים בפניה בשנים הקרובות.

עוד נמסר כי, מדיניות סחר החוץ של ישראל כוללת את הגדרתן של סין והודו כמדינות יעד במדיניות סחר החוץ של ישראל, בין היתר, בגין הצמיחה הכלכלית המואצת שלהן, הטומנת בחובה הזדמנויות אדירות עבור המשק הישראלי, והמהווה פוטנציאל עצום עבור החברות הישראליות. לשם ניצול הפוטנציאל נדרש מהחברות הישראליות מחויבות ניהולית ארוכת טווח, המגובה במשאבים רבים מצד החברה.

משרד התמ"ת קיים התייעצות מקיפה עם נציגים מהתעשיה במהלך החודשים האחרונים על מנת לבנות את התכנית כך שתגשר על קשיים וכשלים המרכזיים בפעילותן של חברות ישראליות מול שווקים אלה. התכנית מיועדת לחברות קטנות ובינוניות, שיוכיחו מצוינות וחדשנות בתחומי פעילותן ומדובר בחברות בעלות פוטנציאל גבוה להוות ראש חץ לתעשייה הישראלית בהודו ובסין התוכנית כוללת שני מרכיבים מרכזיים: סיוע במימון הקמת נציגות שיווקית של חברות ישראליות בהודו ובסין והשתתפות במימון התקנת מערכות/ פתרונות ישראליים הנדרשים להוכחת יכולת בשוק היעד.

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, התייחס לתכנית החדשה באומרו כי "התכנית החדשה תספק לחברות קטנות ובינוניות כלים וגב כלכלי שיאפשר לאלו להגביר את פעילות הייצוא הישראלי לשיווקי מזרח אסיה וללא ספק תחזק את קשרי הסחר עם שווקים אלו."

חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר הוסיף: "התכנית המוצגת היום מהווה מרכיב ראשון בסדרת צעדים שיתמכו בהגברת הסחר עם סין והודו, מתוך תפיסה כלכלית אסטרטגית של מקומן במפת הכלכלה העולמית. במסגרת הצעדים הבאים נדגיש את יתרונותיה היחסיים של ישראל, בתחומי החדשנות, ההשכלה הגבוהה והיזמות הישראלית."

עוד צוין כי, מנכ"ל התמ"ת יפרסם במהלך החודש הקרוב את הוראת המנכ"ל אשר תסדיר את תהליכי ההשקה וההטמעה של התכנית אשר צפויה להביא לגידול במספר החברות הפעילות בסין ובהודו, כמו גם להעמקת החדירה של החברות אל שווקים אלה. משרד התמ"ת שם דגש רב על עיבוי מערכי הסיוע לתעשיה הישראלית בשווקים אלה. מאמצים אלו כוללים הרחבת מערך הנספחים המסחריים, חתימה על הסכמי מו"פ, תוכנית שביט שהופעלה על ידי מכון הייצוא וכללה תקציב ייעודי בסך של 30 מליון שקלים.