לראשונה זה שש שנים: ירידה ביצוא השירותים ב-2015

מנתוני מכון היצוא עולה שירידה של 2.8% נרשמה בכל ענפי השירותים, מלבד יצוא שירותי המיחשוב והתוכנה שעלה ב-3% והסתכם ב-10.5 מיליארד דולר


11:13 ,30.03.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

בשנת 2015 ירד יצוא השירותים ב-2.8% והסתכם ב-34.4 מיליארד דולר. היתה זו הירידה הראשונה ביצוא השירותים מזה שש שנים. כך עולה מניתוח היחידה הכלכלית במכון היצוא.

 

 משקל יצוא השירותים גדל בשנת 2015 והוא עומד על 37.4% מסך היצוא הישראלי, לאור הירידה החדה ביצוא הסחורות, שהתכווץ ב-9% לעומת היקפו אשתקד, ועומד על 62.6% מסך היצוא. יצוין כי בשנת 2015 הסתכם יצוא הסחורות והשירותים ב-92 מיליארד דולר.

 

עיקר הירידה ביצוא השירותים מוסברת בסקטור התיירות, שירד בשיעור של 6% והסתכם ב-5.4 מיליארד דולר. יצוא התיירות, המתקשה להתאושש מאז מבצע "צוק איתן", סבל בשנה זו מביקושים חלשים ומירידת ערכם של האירו והרובל מול השקל, שפגעו משמעותית בתיירות הנכנסת מרוסיה ומהאיחוד האירופאי (בעיקר מאיטליה). נתונים אלו עולים בקנה אחד הן עם נתוני כניסות התיירים לישראל והן עם נתוני פדיון המלונות מתיירים שהצביעו על ירידה בהשוואה לאשתקד.

 

ירידה נוספת נרשמה ביצוא שירותי התחבורה, אשר הושפע גם השנה לשלילה מהיחלשות הסחר העולמי והסתכם בשנת 2015 ב-4.2 מיליארד דולר, ירידה של 4% לעומת השנה הקודמת.

 

יצוא השירותים העסקיים, הכולל את יצוא שירותי ההייטק (שירותי מו"פ, שירותי מיחשוב ותוכנה וכו') ירד ב-2% לעומת היקפו בשנה שעברה והסתכם ב-24.8 מיליארד דולר. ירידה זו נבעה בעיקר מקיטון חד ביצוא שירותי המו"פ, שירד בשיעור של 11% והסתכם ב-3.8 מיליארד דולר. בנטרול שירותי המו"פ, יצוא השירותים העסקיים נשאר ללא שינוי לעומת שנת 2014. יצוין כי יצוא השירותים העסקיים מהווה למעלה מ-72% מסך יצוא השירותים.

 

בניגוד למגמה השלילית הכללית, יצוא שירותי המיחשוב והתוכנה עלה ב-2015 בשיעור של 3% והסתכם ב-10.5 מיליארד דולר. יצוא ענף זה כולל, בין השאר, מכירת שירותי פיתוח תוכנה לחו"ל, הכנסות של מרכזי מו"פ תוכנה הפועלים בישראל, שירותי מיחשוב ומיקור חוץ- IT  והוא מהווה כיום למעלה מ-30% מסך יצוא השירותים של ישראל.  ביצוא ההזנק נרשם גידול של 6% להיקף כולל של 530 מיליון דולר.

 

מנכ"ל  מכון היצוא עופר זקס: "יצוא השירותים צמח בשנים האחרונות בקצב מהיר יחסית, והיה הגורם העיקרי לצמיחת היצוא בתקופת הקיפאון המתמשך ביצוא הסחורות. העלייה ביצוא שירותי המיחשוב והתוכנה הינה אחת מנקודות האור היחידות, המדגישה את חשיבותה ותרומתה המכרעת של סקטור ההייטק ליצוא ולמשק הישראלי ומעידה כי מגזר חשוב זה ממשיך לייצר סקרנות ועניין רב בעולם ".