לפיד ובנט סיכמו על חבילת סיוע ליצואנים

שר האוצר, יאיר לפיד ושר הכלכלה, נפתלי בנט סיכמו על חבילת סיוע ליצואנים בהתמודדות מול סיכונים וכשלי שוק, סיוע במימון השקעות בשיווק בחו"ל והרחבת השווקים ליצוא. יו"ר מכון היצוא ומנכ"ל בססח מברכים


10:04 ,18.02.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

שר האוצר, יאיר לפיד ושר הכלכלה, נפתלי בנט הודיעו הבוקר על כוונתם לפעול לחיזוק היצוא הישראלי במטרה להגדיל את היצוא ולעודד צמיחה במשק.

 

בהודעה משותפת של משרדי האוצר והכלכלה נמסר כי השרים יזמו תכנית משותפת הכוללת מספר צעדים, ביניהם: סיוע ליצואנים בהתמודדות מול סיכונים ומול כשלי שוק, סיוע ליצואנים במימון השקעות בשיווק בחו"ל, הרחבת השווקים ליצוא, ויצירת מקורות וכלים להון צמיחה לחברות בינוניות.

 

כאמור, במסגרת חבילת הסיוע שכוללת התמודדות מול סיכונים ומול כשלי שוק תגדיל המדינה את התקרה לערבויות סחר חוץ באופן ניכר ל- 13.3 מיליארד ש״ח מ- 7.5 מיליארד ש"ח כיום. כמו כן, תבוצע העלאה משמעותית בשיעור הערבויות כאחוז מהתוצר עד לרמה הממוצעת במדינות ה- OECD (עליה של כ- 70% בטווח של שלוש שנים).

 

חבילת הסיוע תכלול בנוסף: מתן אישור מיידי לביטוח עסקאות בגין סיכונים מסחריים ע"י אשרא ; יינקטו צעדים מיידים להנגשת כלי סיוע ליצואנים קטנים ובינוניים ; תינתן ערבות מדינה לביטוח סחר חוץ לטווח בינוני ; סיוע ליצואנים במימון השקעות בשיווק בחו"ל (תוכנית כסף חכם).

 

באשר להגדלת היצוא לשווקי יעד נמסר כי המשרדים יסייעו באופן אקטיבי לחברות ובכוונת משרדי האוצר והכלכלה שבתכנית ישתתפו עד 100 חברות, על מנת להגיע לגידול ביצוא של 50% אצל לפחות כמחצית מהחברות המשתתפות ועוד. עלות התוכנית היא 50 מיליון ש"ח.

 

שר האוצר, יאיר לפיד: "לאחר שישבנו עם היצואנים ולמדנו את האתגרים העומדים בפניהם, החלטנו לבנות חבילת תמריצים שתסייע ליצואנים מול שער הדולר-שקל והתחרות בשווקי העולם. ההאטה בייצוא בחודשים האחרונים היא סימן מדאיג ואנחנו נחושים לבלום אותה. התכנית נועדה, בין היתר, להתיר חסמים שיחזקו את היצואנים, יגדילו את היצוא הישראלי ויפתחו אותו לשווקים חדשים. היצוא הוא הקטר של המשק הישראלי ואנחנו חייבים לעבוד קשה בכדי שהקטר הזה ימשיך לנוע".

 

שר הכלכלה, נפתלי בנט: "המדינה מקטינה ליצואנים את הסיכון שהם לוקחים בעשיית עסקים בחו"ל. מדובר במהלך גדול שיעזור לעסקים קטנים וגדולים כאחד. קשה מאוד לקבוע מהו שער החליפין הנכון ועל כמה יעמוד, אבל אנחנו כן יודעים שצריך וראוי לעזור ליצואנים להקטין את אי הוודאות ולצמצם את הקשיים העומדים בפניהם. אנחנו יוצאים היום לדרך שתסייע באופן ישיר לתעשיינים ותאפשר להם להגיע ביתר קלות ועם פחות סיכון לשווקים בחו"ל".

 

דוד מילגרום מנכ"ל בססח ברך על ההחלטה להגדיל את הערבות של המדינה לעסקאות סחר חוץ. לדבריו, ההחלטה תאפשר לבססח להרחיב ליצואנים ביטוח ומימון עסקאות לטווח בינוני בשיתוף פעולה עם המדינה, אשרא והמערכת הבנקאית.

 

 

רמזי גבאי: אני מברך

על רקע הכרזת משרדי האוצר והכלכלה על חבילת הסיוע ליצואנים, אמר רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: "אני מברך על הכרזת שרי האוצר והכלכלה בדבר חבילת הסיוע ליצואנים, צעד הננקט בעקבות ההתמודדות היומיומית והמאתגרת של היצואנים הישראלים בשנתיים האחרונות.

 

נושאי האשראי וביטוח סיכוני סחר חוץ היו ועודם בין החסמים המשמעותיים עבור החברות הישראליות, בייחוד אלו המבקשות לפעול בשווקים המתעוררים, בדרום מזרח אסיה, אמריקה הלטינית ואפריקה. הגדלת הערבויות ומתן הסיוע בתחומים אלה יסייעו בקידום היצוא בשווקים הללו ובמדינות אותן סימנה הממשלה כיעדים אסטרטגיים ליצוא. מכון היצוא, בתיאום עם משרד הכלכלה, שם השנה דגש מיוחד על פעילות יזומה ביבשת אפריקה ומקיים פעילויות ייחודיות לסיוע ליצואנים בפריצה ליבשת זו, לצד המשך פעילויותיו באזור דרום מזרח אסיה.

 

תוכנית "כסף חכם", במסגרתה יסייעו משרדי האוצר והכלכלה לכ- 100 חברות בהיקף של כ-  50 מיליון ₪, מבורכת. כולי תקווה כי התוכנית תישא פרי וכי ינקטו צעדים נוספים לסיוע ליצואנים, ובראשם הגדלת הסכום המוקצה לפעילות זו בעתיד, להיקף של כ- 200 מיליון ₪ על מנת שהתוכנית תסייע למספר רחב יותר של יצואנים.

 

על רקע הנתונים שפורסמו השבוע בדבר הירידה ביצוא הסחורות והשירותים במחצית השניה של שנת 2013, יש לזכור שהייצוא הישראלי הוא מנוע הצמיחה של המשק והכלכלה הישראלית."

 

 

 נשיא התאחדות התעשיינים: כל עזרה מצד הממשלה הנה פעילות מבורכת

נשיא התאחדות התעשיינים ונשיאות הארגונים העסקיים, צביקה אורן, מסר בהתייחס לפרסום חבילת הסיוע ליצואנים: "יש לפעול על מנת להפסיק את מגמת הצטמצמות היצוא ולכן כל עזרה מצד הממשלה הנה פעילות מבורכת. אני מקווה כי הכלים של חבילת הסיוע יהיו נגישים לתעשיינים ויוכלו לשמש מפעלים ותעשייה קטנה ובינונית בפרט, ללא בירוקרטיה מכבידה נוספת.

 

אולם, על מנת לאפשר לכלים הללו להבשיל ואכן לסייע, יש לדאוג, אף בצורה מלאכותית, להעמיד את שער הדולר על 3.8 שקלים. אנו מודעים לפעילות בנק ישראל בנושא ויש אף להגבירה.

 

כמו כן, יש לטפל בצד ההוצאות של התעשייה המקומית הנמצאות באחריות הממשלה - מס הארנונה, תעריפי המים השערורייתיים ותעריפי החשמל. עד שבעיות  אלו לא יטופלו, לא יהיה מענה משמעותי  למצוקת התעשייה המקומית, אשר הולכת ומצטמקת אל מול התחרות בשווקים הבינלאומיים. כל עוד סל ההוצאות של התעשיינים בישראל יהיה גבוה יותר משמעותית מאשר במדינות אחרות בחו"ל, תמשך התופעה של סגירת קווי ייצור ומפעלים בישראל והעתקם לחו"ל- תהליך שאנו עדים לו בכותרות החדשות מדי יום ביומו. המשמעות של תהליכים אלו היא אחת- הצטמצמות היצוא ואובדן מיידי של מקומות עבודה. אני קורא לממשלה להעצים את פעולותיה לעידוד היצוא ולצד ההטבות והמענקים שפרסמה כעת, להפחית בד בבד באופן מיידי, את תשומות התעשייה הנמצאות תחת אחריותה".