למעלה ממחצית החברות שנרכשו על ידי חברות זרות הפסיקו את פעילותן בישראל

נתונים מדאיגים מניתוח של כלכלני מכון היצוא. בשנת 2013 קיזז יצוא השירותים, זו השנה השנייה ברציפות, את הירידה ביצוא הסחורות


11:28 ,26.01.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

בשנת 2013 חל גידול דולרי של כ-8% ביצוא השירותים של ישראל, שהסתכם בכ-33.5 מיליארד דולר ובכך קיזז את הירידה שנרשמה השנה ביצוא הסחורות.

 

יצוא השירותים ללא חברות הזנק עלה ב-2013 בכ-5% והסתכם בכ-31.5 מיליארד דולר. כך עולה מניתוח כלכלני מכון היצוא.

 

יצוין, כי זה השנה השנייה ברציפות בה יצוא השירותים קיזז את הירידה ביצוא הסחורות, וכך מנע נסיגה בהיקף היצוא הכולל של ישראל.

 

על פי הניתוח, יצוא השירותים העסקיים ללא חברות הזנק, המהווה כ-63% מסך יצוא השירותים, גדל בשנת 2013 בהשוואה לשנה שעברה בכ-6.5% והסתכם בכ-21 מיליארד דולר. יצוא שירותי התיירות עלה בשיעור של 2% לעומת אשתקד, והסתכם בכ-5.6 מיליארד דולר. יצוא שירותי התחבורה גדל בכ-1% והסתכם בכ- 4.6 מיליארד דולר.

 

במכון היצוא מציינים כי במהלך שנת 2013 הוכפל היצוא בסעיף מכירת חברות ההזנק מכ-1.1 מיליארד דולר ב-2012 ללמעלה מ-2 מיליארד דולר השנה, והיה גורם מרכזי לעלייה שנרשמה בייצוא השירותים. עיקר העלייה כתוצאה מרכישות ענק שביצעו השנה חברות זרות במשק הישראלי, בהיקף של כ-6.5 מיליארד דולר. תרומת מרכיב יצוא ההזנק לעליה בייצוא השירותים נאמד השנה בלמעלה מ-40%.

 

אמר מנכ"ל מכון היצוא עופר זקס: "על פי ניתוח נתוני רכישות חברות הזנק שנעשה על ידי מכון היצוא, למעלה ממחצית החברות שנרכשו על ידי חברות זרות הפסיקו את פעילותן בישראל ומוזגו לתוך החברות הרוכשות. כ- 30% מהחברות הפכו למרכזי מו"פ לחברות הזרות הרוכשות וכ- 14% בלבד המשיכו בפעילות עצמאית בישראל. מהנתונים עולה כי רכישת חברות ישראליות תורמת רק מעט לפיתוח הכלכלה המקומית ולתוספת מקומות עבודה בטווח הארוך".

 

זקס הוסיף ש"עסקת מכירת Waze ל-Google, בה דרשו מנהלי החברה להשאיר את מרכז הפיתוח בישראל והשארת כל העובדים הישראלים במקומם, מהווה מקרה חריג, האמור לשמש אמת מידה לכל החברות הישראליות המנהלות מו"מ לרכישתן על ידי חברות זרות.

 

"החדשנות והעניין בחברות הישראליות שבאה לידי ביטוי בנתוני יצוא השירותים בשנת 2013 מעודדת מחד, אולם ההשפעה המועטה על שוק העבודה עקב מגמת היציאה מישראל דורשת חשיבה מערכתית מאידך".

 

עוד עולה מהניתוח, כי יצוא שירותי המיחשוב והתוכנה גדל בכ-7% והסתכם בכ- 8.6 מיליארד דולר. יצוא השירותים המקצועיים (שירותי ייעוץ משפטי, הנדסי, חשבונאי-פיננסי, אדריכלי ושירותי ניהול שונים) גדל בכ-24%, והסתכם  בכ-3.3 מיליארד דולר. יצוא השירותים לענפי התעשייה ירד בכ-12% והסתכם בכ-1.5 מיליארד דולר. יצוא שירותי הבנקאות והפיננסים ירד בכ-5% והסתכם בכ-660 מיליון דולר. יצוא שירותי התקשורת, גדל בכ-5% והסתכם בכ-260 מיליון דולר.