"למדתי את הלקח כיזם היטק"

שר הכלכלה חתם על הסכם לשיתוף פעולה תעשייתי למו"פ עם פרובינציית גואנדונג בסין. ב-2012 עמד היצוא הישראלי לפרובינציה על 600 מיליון דולר


00:00 ,17.04.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

שר הכלכלה נפתלי בנט חתם היום (ד') על הסכם לשיתוף פעולה תעשייתי במחקר ובפיתוח בין ממשלת ישראל לבין ממשלת פרובינציית גואנדונג שבדרום סין.

במעמד החתימה קיבל בנט את הזמנת הסינים להגיע לביקור עבודה מקצועי במחוז. בנט: "כיזם היטק נכנסתי לכל השווקים, חוץ מלשוק הסיני. הלקח שלי הוא שאנחנו חייבים להסיר חסמי בירוקרטיה, בכדי לאפשר את הפריצה לשוק הסיני. הגדרתי היום את שיתוף הפעולה עם סין כיעד אסטרטגי עליון עבור משרד הכלכלה. היעד הוא שמאות חברות ישראליות יפעלו בשוק הסיני מהר ככל האפשר. התפקיד שלי כשר הכלכלה הוא לא ליצור עסקים, אלא לאפשר עסקים".

ההסכם קודם על ידי הנספחות המסחרית של משרד הכלכלה בגואנגז'ו. הוא יהווה פלטפורמת תמיכה, בסיוע המדען הראשי במשרד הכלכלה, לחברות ישראליות וסיניות המעוניינות לפתח יחדיו מוצרים ושירותים בעלי רמת חדשנות טכנולוגית גבוהה. לפי הערכות, ממשלת סין תשקיע השנה 220 מיליארד דולר במו"פ.

כלכלת פרובינציית גוואנדונג נחשבת לגדולה יותר מזו של הונג-קונג, טייוואן וסינגפור. סך התמ"ג של הפרובינציה הסתכם ב-2012 ב-900 מיליארד דולר בקירוב. יצוין כי במהלך שנת 2013 מתכננת ממשלת סין להוציא לפי הערכות 220 מיליארד דולר על מו"פ (לעומת 160 מיליארד דולר ב-2012).

ההסכם מתווסף להסכם קיים לשיתוף פעולה במו"פ תעשייתי בין ישראל לבין משרד המדע הסיני של הממשלה המרכזית, וכן לשורת הסכמים מקומיים של ישראל מול פרובינציות ג'יאנגסו ושנדונג והערים שנגחאי ושנז'ן, שמופעלים על ידי לשכת המדען הראשי.

המדען הראשי אבי חסון: "הפעילות המשותפת של משרדנו מול סין הולכת וגוברת כתוצאה מהביקוש הרב לכך בתעשייה. תמיכת המדען הראשי בפרויקטים במו"פ עם סין צומחת בקצב המהיר ביותר ואנו תומכים בעשרות בפרויקטים בכל שנה".

דני טל, הנספח המסחרי של משרד הכלכלה בגואנגז'ו, בירת פרובינציית גואנגדונג: "לאור גודלה הגיאוגרפי של סין וחשיבות הפעילות הכלכלית בה, קידום תחום המו"פ התעשייתי עימה מתנהל הן מול הממשל המרכזי והן מול ערים ופרובינציות נבחרות. במסגרת תוכנית החומש של פרובינציית גואנגדונג, עד 2015 יקודמו מיזמים בתחומים האנרגיה, בפרט יעילות אנרגטית, טיפול בפסולת ומי שפכים, אלקטרוניקה, מיחשוב ענן, תקשורת, תעופה, ורכב. מדובר במעל ל-50 מיליארד דולר שממשלת הפרובינציה עתידה להקצות לטובת המיזמים הללו. הפיתוח המואץ הקיים והמתוכנן הופכים את שיתופי הפעולה המו"פיים מול גואנגדונג, להזדמנות גדולה עבור החברות הישראליות".

נתוני סחר בילטראלי עם פרובינציית גואנגדונג: היצוא של ישראל לפרובינציה בשנת 2012 עמד על כ-600 מיליון דולר, בעוד שהיבוא מהפרובינציה עמד על כ-1.5 מיליארד דולר.

מרבית היבוא לישראל המגיע מדרום סין מיוצר בפרובינציית גואנגדונג והוא כולל מגוון גדול של מוצרים עתירי ידע ומסורתיים, כגון ביגוד ואביזרי לבוש, מיזוג אוויר, מוצרי פורצלן, רהיטים ואביזרים לרהיטים, טלוויזיות ומכשירי חשמל אחרים, ציוד אלקטרוניקה ומחשבים וכדומה. מוצרים המיוצאים מישראל כוללים, ציוד אלקטרוני, חומרה, רכיבי תקשורת ומכונות התומכות בתהליכי יצור, רכיבים אלקטרוניים, יהלומים וכימיקלים ועוד.