כחלק מהמאבק בנזקי העישון: הועלה המס המוטל על טבק וסיגרים

‏העלאת המס הינה בהמשך להחלטת הממשלה מיום 29 במאי 2011, להטיל על שר האוצר לבחון את המלצות הוועדה הציבורית לצמצום העישון ונזקיו


00:00 ,13.12.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, חתם אמש על צו לתיקון תעריף המכס ומס קניה לפיו יועלה החל מהיום שיעור מס הקנייה המוטל על טומבק - הטבק המשמש לעישון נרגילה ועל טבק למקטרת ויושווה למס החל על טבק לעישון סיגריות. ‏העלאת המס הינה בהמשך להחלטת הממשלה מיום 29 במאי 2011, להטיל על שר האוצר לבחון את המלצות הוועדה הציבורית לצמצום העישון ונזקיו. כמו כן, הועלה במסגרת הצו מס הקניה החל על סיגרים והושווה המס המוטל סיגרלות למס המוטל על סיגריות.

מאז הוטל בשנת 2002 ועד היום, חל על טומבק וטבק למקטרת מס קניה בגובה של 50 ש"ח לק"ג. זאת, כאשר על טבק לא מעובד לסיגריות חל מס בגובה של 241.48 ש"ח לק"גועל טבק מעובד לסיגריות חל מס קניה בגובה של 279.56 ש"ח לק"ג.

לאור העובדה ששני המוצרים (טומבק וטבק למקטרת) הינם בעלי השפעות חיצוניות שליליות ולאורהשאיפה למיסוי אחיד על כלל מוצרי הטבק, הוחלטלקבוע כי מס הקניה על כל סוגי הטבק לעישון יהיה אחיד בגובה של279.56 ש"ח לק"ג.

בנוסף, על מנת לצמצם את צריכת הטבק ולהפנים את ההשפעות החיצוניות השליליות, המתבטאות, בין השאר, בנזקי בריאות למעשנים עצמם ולאנשים הסובבים אותם, הועלה במסגרת הצו גם מס הקניה החל על סיגרים ל-65%, אך לא פחות מ-50 שקלים חדשים לק"ג. על יבוא סיגרים הוטל עד כה מס קניה בשיעור של 54% אך לא פחות מ- 40 שקלים חדשים לק"ג.

מעבר לכך הוחלט, להשוות את מס הקנייה, על יבוא סיגרילות שמשקלן ללא מסנן אינו עולה על 1.3 גר' לזה המוטל על סיגריות היות ומוצרים אלה דומים עד זהים לסיגריות במשקל, באורך ובקוטר, ומחירם נמוך ומהווה תחרות לצריכת סיגריות.

תוספת ההכנסות ממסים מצעדים אלה מוערכת בכ- 120 מיליון שקלים חדשים.