ישראל תחתום על הסכם סחר חופשי עם קולומביה

שרי הכלכלה של שתי המדינות חתמו על הצהרה הקובעת שהמשא ומתן בין המדינות הסתיים. על פי ההערכה, ההסכם ייכנס לתוקף בעוד שנה


00:00 ,10.06.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

שר הכלכלה נפתלי בנט חתם הבוקר (ב') עם מקבילו הקולומביאני סרג'יו דיאזגראנדוס על הצהרה הקובעת כי המשא ומתן לכינון הסכם סחר חופשי בין המדינות הושלם.

ההצהרה מתקיימת על רקע ביקורו השבוע בישראל של נשיא קולומביה חואן מנואל סאנטוס. היא מתאפשרת בתום משא ומתן קדחתני, של 15 חודש, בהובלת המינהל לסחר חוץ במשרד הכלכלה ובשיתוף מינהל המכס ומשרדי האוצר, המשפטים, החקלאות והחוץ. לפי הערכות, ההסכם יכנס לתוקף עוד השנה.

נוסף להפחתת מכסים על כל המוצרים התעשייתיים וחלק מן המוצרים החקלאיים בין שתי המדינות, יאפשר ההסכם לחברות ישראליות גישה למכרזים ממשלתיים וכן יקים מנגנוני הגנה על השקעות ושוק חופשי יותר ליצוא שירותים.

בשנה שעברה חנך משרד הכלכלה נספחות מסחרית בבוגוטה, בירת קולומביה, המהווה מקור מידע ראשון במעלה עבור יצואנים המעוניינים לסחור עם מדינה זו.

קולומביה נהנית ממסורת ארוכת-שנים של יציבות כלכלית ובשנים האחרונות פועלת הממשלה המקומית ליישם רפורמות המיועדות להפוך את הכלכלה למודרנית ולתחרותית יותר. ב-2012 רשמה קולומביה שיעור צמיחה של 4% (לעומת צמיחה של 6.6% שנה קודם לכן).

במינהל לסחר חוץ מציינים כי התעשייה הישראלית נהנית כבר היום מיתרון תחרותי ביצוא אל גוש מדינות המרקוסור באמריקה הלטינית, מתוקף הסכם סחר חופשי ייחודי (ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לאמריקה הלטינית שלה הסכם סחר חופשי תקף מול גוש מדינות זה).

בנט: "קיימת חשיבות כפולה להידוק היחסים הכלכליים עם קולומביה, הן מההיבט של פתיחת שווקים חדשים עבור התעשייה הישראלית, והן לאור הצורך בחיזוק מעמדה של ישראל בקרב מדינות אמריקה הלטינית. כלכלתה המתפתחת של קולומביה נחשבת לשלישית בגודלה בדרום אמריקה".

נטלי גוטמן חן, מנהלת המחלקה להסכמי סחר בילטראליים במינהל סחר חוץ, העומדת בראש צוות המו"מ הישראלי: "הסכם הסחר החופשי בין ישראל לקולומביה יפתח בפני יצואני ישראל את אחת הכלכלות המעניינות ובעלות הפוטנציאל בקרב מדינות אמריקה הלטינית ויספק יתרון תחרותי בשוק הקולומביאני, בין השאר בשל העובדה שלקולומביה הסכמי סחר חופשי עם מדינות רבות, בהן ארצות הברית, קנדה, האיחוד האירופי, דרום קוריאה, מקסיקו, צ'ילה ועוד".

על פי נתוני הלמ"ס, ב-2012 הסתכם הייצוא הישראלי לקולומביה ב-143 מיליון דולר (לעומת 102 מיליון דולר ב-2011). ענפי היצוא העיקריים הם ציוד תקשורת, מכונות ומכשירים מכאניים וחשמליים, מינרלים ומוצרים כימיים שונים.