ישראל וקולומביה חתמו על הסכם סחר חופשי

לאחר אשרור ההסכם בידי הכנסת ובידי הפרלמנט הקולומביאני, יהיה 84% מהיצוא הישראלי כיום לקולומביה פטור ממכס באופן מיידי


00:00 ,01.10.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

 אתמול (ב') חתמו ישראל וקולומביה על הסכם סחר חופשי.

לפי ההערכות, ההסכם, שנחתם במעמד במעמד שר הכלכלה נפתלי בנט ושר התעשייה והמסחר של קולומביה סרג'יו דיאז-גראנאדוס, צפוי להיכנס לתוקף עד סוף 2013, לאחר שיעבור את תהליכי האשרור הנדרשים בכנסת ובפרלמנט הקולומביאני.

החתימה על ההסכם יצאה לפועל לאחר ניהול משא ומתן קדחתני בהובלת מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, בשיתוף מינהל המכס ומשרדי האוצר, המשפטים, החקלאות והחוץ.

במסגרת ביקור בזק בישראל יקיים שר התמ"ס הקולומביאני גם פגישת עבודה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, שמונה על ידי ראש הממשלה לרכז את המאמץ הבינמשרדי להרחבת היחסים הכלכליים עם מדינות אמריקה הלטינית.

במסגרת ההסכם יוסרו המכסים החלים על כלל מוצרי התעשייה ועל חלק ממוצרי החקלאות והמזון הנסחרים בין ישראל לקולומביה.

עם כניסתו של ההסכם לתוקף, 84% מהיצוא הישראלי כיום לקולומביה יהיה פטור ממכס באופן מיידי, ואילו על שאר המוצרים יופחת המכס באופן הדרגתי בתוך עשר שנים. בנוסף יביא ההסכם להפחתת מכסים חלקית גם בענפי החקלאות והמזון.

ההסכם יאפשר יבוא לישראל של מזון טרי ומעובד ללא מכסים ויפתח את השוק הישראלי לשוקולד, פירות וירקות, פרחים ומוצרי מזון נוספים מקולומביה.

ממינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה נמסר מניסיון עם הסכמי סחר קודמים, יש צפי שההסכם יגדיל את היצוא הישראלי לקולומביה ביותר מ-50%.

לצד הפחתות המכסים, ההסכם פותח את שוק הרכש הממשלתי בקולומביה לחברות ישראליות ולהיפך, מגביר את הליברליזציה בסקטור השירותים ומכיל פרק הגנה על השקעות של גופים ישראליים בקולומביה ולהיפך, ובאמצעות כך מעודד השקעות הדדיות של גופים עסקיים בין המדינות.

המשא ומתן לקראת ההסכם החל בחודש מרץ 2012 והושלם בזמן מהיר יחסית, של שנה ושלושה חודשים. מעמד החתימה התקיים בהמשך לביקורו בישראל של נשיא קולומביה חואן מנואל סאנטוס בחודש יוני האחרון ופגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך הביקור הצהירו ישראל וקולומביה על סיום המשא ומתן.


בנט: "הסכם הסחר החופשי בין ישראל לקולומביה מהווה נדבך נוסף במדיניות משרד הכלכלה לסלול את הדרך עבור היצואן הישראלי לשווקים הבינלאומיים. ההסכם יוצר סביבה עסקית נוחה יותר להידוק קשרי הסחר והכלכלה בין שתי המדינות".

לוקר: "מדינת ישראל רואה בקידום היחסים עם מדינות אמריקה הלטינית פוטנציאל ממשי למקור צמיחה עבור המשק הישראלי. קולומביה היא ידידת אמת של ישראל וחתימת הסכם הסחר החופשי בין המדינות מהווה צעד חשוב בהעמקת קשרי המסחר במימוש פוטנציאל הצמיחה של שתי המדינות וקידום השקעות הדדיות".

סמנכ"ל סחר חוץ במינהל הכלכלה אוהד כהן: "קולומביה הינה כלכלה השואפת לתחרותיות, יזמות, חדשנות והתייעלות. במסגרת זו היא מנהלת מדיניות של פתיחות למסחר בינלאומי. ישראל רואה במדיניות זו מנוף להגדלת היצוא הישראלי, המתבסס על מאפיינים של חדשנות ויזמות. לראשונה חותמת ישראל על הסכם אזור סחר חופשי רחב במהותו, הכולל, בין השאר, פרקים המסדירים לעומקם את תחום הסחר בשירותים, השקעות, ורכש ממשלתי. הסכם זה מעצים את התחרותיות הישראלית באמריקה הלטינית הצומחת והמתפתחת".

קולומביה הינה הכלכלה השלישית בגודלה בדרום אמריקה והיא צמחה בשנת 2012 ב-4% במונחי תמ"ג (משמעותית גבוה יותר מהממוצע באמריקה הלטינית) וצפויה לצמוח ב-4.5% בשנת 2013.

הסחר הישראלי עם קולומביה עמד בשנים האחרונות על כ-770 מיליון דולר בממוצע לשנה, כאשר ישראל מייצאת בסכום של כ-200 מיליון דולר ומייבאת בסכום של כ-570 מיליון דולר. כיום יש 404יצואנים ישראלים לקולומביה ו-113 יבואנים של סחורות קולומביאנית לארץ.

ענפי היצוא העיקריים הם ציוד תקשורת, מכונות ומכשירים מכאניים וחשמליים, טקסטיל והנעלה, מינרלים ומוצרים כימיים. היבוא מקולומביה מתרכז רובו ככולו בפחם (97%), קפה וסוכר.