ירידה של 4% ביצוא התעשייתי ברבעון הראשון של השנה בהשוואה ל-2011

בחודשים ינואר-מרץ הסתכם היצוא הישראלי בכ-3.6 מיליארד דולר בממוצע לחודש. הנתונים מניתוח של אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים


00:00 ,07.05.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי ניתוח נתוני היצוא הריאליים, שנערך באגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים, ברבע הראשון של 2012 התכווץ היצוא התעשייתי בשיעור ריאלי מהיר של כ-4% בהשוואה לרבע האחרון של 2011.

הנסיגה ביצוא חלה לאחר גידול בשיעור דומה (4%+) ברבע האחרון אשתקד, ולאחר שני רבעונים רצופים של נסיגה ביצוא התעשייתי (1.3% ברבע השלישי ו-3.6% ברבע השני).

נסיגת היצוא בשלושת החודשים הראשונים של 2012 נגזרה בחלקה הגדול מנסיגה ריאלית חדה, של כ- 9%, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, בשל נסיגה ניכרת ביצוא כלי הטיס והתרופות, לצד נסיגה של כ-8% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית. מנגד, גידול ריאלי של כ-4% נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית ויציבות שררה ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית.

מניתוח הנתונים עולה שנסיגה ריאלית מחודשת של כ-9% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, שנגזרה מירידה חדה ביצוא כלי הטיס (ירידה של כ- 30%) והתרופות (20%-), שקוזזה בחלקה הודות לגידול ביצוא ענפי ציוד התקשורת, בקרה ורפואי (3%) והרכיבים האלקטרוניים (2%).

במקביל נרשמה נסיגה נוספת, של כ-8%, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, שנגזרה כולה מנסיגה חדה ביצוא ענף הכרייה והמינרלים (31%-), אך קוזזה במידה רבה הודות לגידול ביצוא יתר ענפי הקבוצה: גומי ופלסטיק, עלייה של 7%; תכשיטים, עלייה של 7%; ומתכת, עלייה של 5%.

מנגד, גידול ריאלי מחודש של כ-4% נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, הודות לגידול ביצוא כל ענפי הקבוצה (עץ, ריהוט, נייר ודפוס, 10%; טקסטיל והלבשה, 4%; ומזון ומשקאות, 1%).

עוד עולה, שיציבות נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית, המשקפת גידול ביצוא ענפי הציוד החשמלי (23%) והמכונות וציוד (8%), למול נסיגה ביצוא ענף הכימיה (3%-).