ירידה של 20% ביצוא ההיטק ברבעון השלישי

מניתוח שנערך באגף הכלכלה במכון היצוא עולה שהירידה הושפעה מירידה חדה, של 50%, ביצוא התרופות. סך יצוא השירותים ברבעון יריד ב-4%


00:00 ,16.10.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

נמשכת מגמת הירידה ביצוא ההיטק. כך עולה מניתוח נתוני הייצוא שערך אגף הכלכלה במכון היצוא, על בסיס נתוני הסחר שפורסמו לאחרונה.

מהנתונים עולה, כי יצוא ההיטק ירד ברבעון השלישי של השנה בכ-20% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכם בכ-4.5 מיליארד דולר. במכון היצוא מציינים כי הירידה ביצוא ההיטק הושפעה מהותית מירידה חדה, של כ-50%, ביצוא התרופות, שהסתכם ברבעון השלישי (על פי נתוני הלמ"ס) בכ-995 מיליון דולר, לעומת 1.95 מיליארד דולר ברבעון מקביל אשתקד.

יצוין כי יצוא התרופות הוא ענף תנודתי, הן ברמה רבעונית והן בנתונים שנתיים. בתוך כך, ברבעון השני של 2013 נרשמה ירידה של 17% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2012, זאת לאחר שברבעון הראשון של השנה נרשם גידול חד, של 34%. עם זאת, מתחילת השנה (חודשים ינואר– ספטמבר), נרשמה ירידה דולרית של כ-16% ביצוא התרופות.

במכון היצוא מציינים כי גם בנטרול הענפים הדומיננטיים ביצוא ההיטק - ענף התרופות, כלי הטיס והרכיבים (ענפים המאופיינים בריכוזיות רבה ובמספר מצומצם של חברות הפועלות בהם) - נרשמה ירידה של כ-3% ביצוא ההיטק ברבעון השלישי, בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד. עוד מציינים, כי מדובר בירידה רבעונית שישית ברציפות.

יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי: "הנתונים מדאיגים ומעידים על קשיים הולכים וגדלים בהתמודדות עם התנאים והשינויים בשווקים הבינלאומיים. מגמת הנסיגה נובעת מהירידה המתמשכת בביקוש בשווקים, הקיטון בהיקף הסחר העולמי וההיחלשות של הדולר. היצואנים הקטנים והבינוניים מתקשים להתמודד עם מכלול ההתפתחויות ומשוועים לסיוע ולכלים שיאפשרו להם להתמודד טוב יותר עם המשברים והשינויים בכלכלה ועם התחזקות שער החליפין".

במקביל, על רקע פרסומים בימים האחרונים, לפיהם יפוטרו מאות אנשים בחברות מובילות במשק, ציין גבאי, כי משקלן של החברות הגדולות ביצוא הגיע בשנים האחרונות למסה קריטית. בתוך כך, התפתחות משבר בקרב אחת מהחברות הללו עלול לגרור זעזועים נוספים ביצוא ולהשליך על המשק כולו.

בשאר ענפי ההיטק חלה מגמה מעורבת. יצוא הרכיבים האלקטרונים עלה בשיעור קל, של כ-2%, והסתכם בכ-1.1 מיליארד דולר. יצוא כלי הטיס רשם גם הוא גידול, של כ-5%, להיקף של כ-515 מיליון דולר.

מנגד, בשאר ענפי יצוא העילית (ביניהם ענפי התקשורת, האלקטרוניקה, הציוד הרפואי-מדעי ומערכות המיחשוב), נמשכה המגמה השלילית, עם ירידה נוספת, של כ-8%.

היצוא ביתר הענפים רשם במהלך הרבעון השלישי של 2013 עלייה של כ-1% והתאפיין במגמה מעורבת: יצוא הכימיקלים רשם עלייה של כ-2% (הסתכם בכ-2.5 מיליארד דולר); יצוא הגומי והפלסטיק עלה בכ-5% (הסתכם בכ-450 מיליון דולר); ויצוא תזקיקי הנפט רשם גידול חד, של כ-66% (הסתכם בכ-380 מיליון דולר).

מנגד נרשמו ירידות ביצוא ציוד חשמלי (ירד בשיעור של כ-17%, להיקף של כ-310 מיליון דולר); ביצוא המתכות (ירד בשיעור של כ-32%, להיקף של כ-160 מיליון דולר); ביצוא הטקסטיל (ירד בשיעור של כ-6%, להיקף של כ-180 מיליון דולר); ביצוא מזון ומשקאות (ירד בשיעור של כ-5%, להיקף של כ-230 מיליון דולר); וביצוא מוצרי נייר ודפוס (ירד בשיעור של כ-17%, להיקף יצוא של כ- 100 מיליון דולר). יצוא מכונות וציודנותר ללא שינוי (הסתכם בכ-1.2 מיליארד דולר).

על פי ניתוח מכון היצוא , סך יצוא הסחורות והשירותים ברבעון השלישי הסתכם בכ-12.6 מיליארד דולר, המהווים ירידה של כ-4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.