יבואנים - שימו לב

עוד לפני העסקה הראשונה שלכם חשוב שתבצעו מספר בדיקות מקדימות כגון בדיקת סיווג המכס של המוצר והאם המוצר עומד בדרישות חוקיות היבוא ובדיקת עלויות. מאמר ראשון בסדרת מאמרים בנושא "יבוא - איך עושים את זה נכון?"


13:39 ,01.09.2016 מאת: חיים פרי

עסקת היבוא הינה עסקה לא פשוטה המהווה למעשה אינטגרציה של כמה וכמה תהליכים. סחר בינלאומי הינו שפה ועל העוסקים ביבוא ויצוא ללמוד את השפה על כל רזיה. במסגרת עיסוקי כיועץ לחברות בנושאי יבוא ויצוא וכמרצה בקורסים רבים בסחר בינלאומי אני נחשף לחוסר רב בידע בתחום - חוסר ידע שקיים אצל מתחילים ולמרבה הפלא גם אצל גורמים העוסקים בתחום תקופה ארוכה.

 

בשבועות הקרובים נפרסם באתר PORT2PORT סדרת מאמרים אשר יסבירו צעד אחר צעד איך עושים זאת נכון, ומהם השלבים אותם יש לעבור מה הדרך הנכונה לפעול בה על מנת לבצע את עסקת היבוא הבאה שלכם באופן נכון יותר, באופן מקצועי יותר באופן יעיל יותר ובאופן חסכוני יותר.

 

המאמר המתפרסם היום, הראשון בסדרת המאמרים, הינו מאמר מבוא המפרט כיצד להיכנס באופן נכון לתהליך היבוא, ומהן הבדיקות הראשוניות אותם יש לבצע על מנת להבטיח את הצלחתה של העסקה.

 

כניסה נכונה לתהליכי יבוא כמוה ככניסה לכל עסק חדש וקיימות בדיקות מקדימות אותן יש לבצע על מנת לבחון את ההיתכנות להצלחתו הכלכלית של העסק, ולבחון את היתרון היחסי שיש למוצרים אותם בכוונתנו לייבא על פני מתחרים  בענף. כמובן שיש לבדוק כי העסק ערוך לתהליך בכל הקשור לתשתיות להם יזדקק בעתיד בהן התשתיות הפיננסיות, תשתיות השיווק, התשתיות הלוגיסטיות וכדומה. בסדרת מאמרים זו נתמקד אך ורק  בבדיקות הרלוונטיות לתהליך הייבוא עצמו.

 

בדיקות טרום התהליך אותן יש לבצע הן:

 

  1. בדיקת דרישות חוקיות היבוא באשר למוצר אותו אנו מתכננים לייבא ובדיקה כי אותו מוצר אכן עומד בדרישות חוקיות היבוא. למה הכוונה? האם קיימת חובת רישוי, דרישת תקן,  דרישות סימון מסוימות או דרישה של כל רשות מוסמכת אחרת. מוצרי מזון, קוסמטיקה, תקשורת וצעצועים הם רק חלק מהמוצרים עליהם חלה דרישת חוקיות כזו או אחרת. במקרה שנתקלתי בו לאחרונה עסק סיטונאי בענף כלי הבית החליט לייבא בעצמו מערכות כלי אוכל מקרמיקה, אך לא העלה בדעתו כי לכלי שולחן מקרמיקה יש דרישת תקן. כאשר בבדיקת מכון התקנים התברר כי תכולת העופרת בכלים גבוהה עשרות מונים מזו המותרת בישראל נאלץ אותו יבואן להשמיד – על חשבונו כמובן – תכולה של שתי מכולות 40 רגל. מקרה זה ממחיש את חשיבותה של בדיקה מקדימה.

 

  1. תמחור מוקדם של עלות המוצר לאחר שהועמסו עליו בצורה נכונה כל העלויות הכרוכות בתהליך היבוא עד הגעת המוצר למחסני היבואן. מדובר בצעד חשוב נוסף ואין להתייחס אליו בקלות ראש.

 

 

סיווג המכס – בדיקת מפתח

 

המפתח לביצוע הבדיקות הנ"ל הינו בדיקת סיווג המכס של המוצר. סיווג המכס הינו קוד מספרי הקיים לכל מוצר ומורכב על פי שיטת הסיווג המתואמת המורכבת מ-8 ספרות ובנוסף ספרת ביקורת. שש הספרות הראשונות הן מספור בינלאומי אחיד הנקרא HS Code  (Harmonized System) וכן שתי ספרות נוספות המיועדות לצורכי המכס המקומי.

 

דרישות חוקיות היבוא וחבות מסי היבוא נגזרים מסיווג המכס של המוצר, ולכן, הפעולה הראשונה אותה יש לבצע הינה בדיקת סיווג המכס של המוצר אותו מבקש היבואן לייבא לישראל. דבר זה ניתן לעשות בעזרת סוכן מכס.

 

צו יבוא חופשי – מה זה?

 

היבוא לישראל מתבצע היום תחת אסופה של צווים, תקנות ופקודות המכונים בשם הכולל "חוקיות היבוא". הצו המרכזי שעל פיו מתבצע היבוא לישראל הינו צו יבוא חופשי.

תיאור פשטני למהותו של צו היבוא החופשי הינו כי היבוא לישראל הינו יבוא המשוחרר מחובת רישוי וממגבלות רגולציה נוספות, למעט היוצאים מן הכלל. אותם יוצאים מן הכלל – והם רבים - מפורטים בין השאר בתוספת הראשונה והשנייה לצו היבוא החופשי.

 

תוספות אלה מפרטות את המוצרים (על בסיס סיווגי המכס של אותם המוצרים) אשר חייבים בחובת רישוי או דרישה רגולטורית אחרת. התוספת הראשונה לצו מפרטת את המוצרים החייבים בחובת רישוי, ואילו התוספת השנייה מפרטת את המוצרים אשר על מנת לייבא אותם לישראל יש לעמוד בדרישה של רשות מוסמכת כלשהי כגון דרישת תקן, דרישות של משרד הבריאות, דרישות של משרד החקלאות וכיו"ב על פי סיווג המוצר. ישנם מוצרים העשויים להופיע בשתי התוספות במקביל. כמו כן, ישנם מוצרים שעשויים להיות מחויבים בעמידה ביותר מדרישת תקן אחת.

 

המלצה: לפני שייחתם הסכם הרכישה עם הספק, או במילים אחרות, לפני שתיחתם עסקת היסוד, יש לבדוק מה הן דרישות חוקיות היבוא עבור אותם המוצרים ולוודא כי המוצר המיובא אכן עומד בדרישות אלה.

 

כמה מס נשלם?

 

בדיקה חשובה נוספת שתבוצע על בסיס סיווג המכס של המוצר הינה שיעור מסי היבוא החלים על המוצר, וזהו תנאי הכרחי לצורך תמחור נכון של עלויות היבוא. חבות מסי היבוא מפורטת בצו תעריף המכס. חבות המכס בלבד הינה בכפיפות לתנאי הסכמי הסחר עליהם חתומה מדינת ישראל. כדי לבדוק את עלות המוצר עלינו לדעת את עלויות ההובלה הראשית והוצאות השילוח כמו גם העלויות הנוספות הכרוכות בתהליך. בנוסף, עלינו לבחון את השפעת הסכמי הסחר עליהם חתומה מדינת ישראל על חבות מסי היבוא. נושאים אלה ונוספים יפורטו במאמרים הבאים.

 


 

חיים פרי הינו מומחה בנושאי יבוא, יצוא וסחר בינלאומי ומייעץ מזה כ-20 שנה לחברות כיצד לחסוך בעלויות היבוא והיצוא. זהו מאמר ראשון בסדרת מאמרים בנושא תחום היבוא שתתפרסם באתר PORT2PORT בימי חמישי. מאמרים נוספים יעסקו בתנאי ה-INCOTERMS, ביטוח מטענים, שיטות תשלום שונות ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר www.multisphera.com