התאחדות התעשיינים: נסיגה ריאלית חדה של כ-4% בייצוא התעשייתי

הרבעון השלישי הסתכם בכ-3.6 מיליארד דולר בממוצע לחודש; נסיגה חדה ביותר, של כ-8% בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית ונסיגה דרמטית של כ-23% בייצוא התרופות


00:00 ,09.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי ניתוח נתוני הייצוא באגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים ברבע השלישי של 2011 נרשמה נסיגה ריאלית חדה, של כ- 4%, בייצוא התעשייתי, בהמשך לירידה של 2.4% ברבע השני של השנה. כך, מאז הרבע השני של 2011, עת חודשו הירידות בייצוא, נסוג הייצוא התעשייתי בשיעור ריאלי מצטבר של כ- 6.5%.

הייצוא התעשייתי הסתכם ברבע השלישי של השנה בכ-3.6 מיליארד דולר בממוצע לחודש.
הנסיגה הריאלית נגזרה ברובה מנסיגה חדה ביותר, של כ-8% בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, לצד ירידה של כ-2% בייצוא קבוצות ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית. ירידות אלו מותנו בחלקן הודות לגידול בייצוא קבוצות ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית (2%) והמסורתית (1%).

בבחינה ענפית נמצא, כי הירידה בייצוא התעשייתי נגזרה בחלקה הגדול מנסיגה דרמטית, של כ- 23%, בייצוא ענף התרופות, לצד ירידה גם בייצוא ענפי הכימיה למעט תרופות (3%-), הרכיבים האלקטרוניים (5%-), הכרייה והמינרלים (5%-) והעץ, נייר ודפוס (7%-).

הנסיגה בייצוא קוזזה בחלקה בעיקר הודות לגידול בייצוא ענפי כלי הטיס (11%) והמכונות והציוד (5%). בנוסף, גידול בייצוא נרשם גם בענפי התכשיטים (9%), המזון והמשקאות (6%), הגומי והפלסטיק (5%) והמתכת (4%).

בתוך כך, מדאיגה העובדה כי למרות הגידול החד בייצוא כלי הטייס, רשמה קבוצת ענפי האלקטרוניקה קיפאון בייצוא בתקופה הנסקרת. יתרה מכך, בנטרול השפעתו החיובית של ענף כלי הטייס, רשמו יתר ענפי האלקטרוניקה נסיגה ריאלית של כ-1.5% בייצוא. נציין, כי בעוד הנסיגה בייצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים צפויה להיות זמנית (עד לסיום שלב ההשקעה של אינטל בציוד חדיש), הרי שהקיפאון בייצוא ענף הציוד האלקטרוני מדאיג, במיוחד כאשר חל לאחר נסיגה חדה (כ- 7%) ברבע השני.

לנתונים הגיב רו"ח אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים ואמר "אשר יגורנו בא לנו. השוק העולמי סוגר את השורות ומקשה את היצוא אליו. חוסר הוודאות הגובר בכלכלה העולמית מגביר את החשדנות ההדדית וגורם ליותר ויותר מדינות לעודד תוצרת מקומית וייצוא ע"י יצירת תנאים המקלים על היצרנים המקומיים תוך הקשחת הייבוא באמצעים שונים. חוסר האיזון במדיניות הממשלתית שלנו, מצביע על חוסר הבנה של המצב. על מקבלי ההחלטות לעודד ולטפח את היצואנים ויפה שעה אחת קודם".