הפרלמנט האירופאי אישר הסכם בדיקות תאימות של יצור תרופות

לאחר שישראל אימצה חקיקה אירופאית בתחומי התרופות יוכלו יצרנים לייצר עבור הצד השני. ייצור התרופות הוא הענף הראשון הנכלל בהסכם המסגרת


00:00 ,24.10.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

הפרלמנט האירופאי אישר את הסכם ACAA (Agreement on Conformity Assessment and Acceptance of Industrial Products ) בין ישראל לבין מדינות האיחוד.

ההסכם מאפשר הכרה הדדית בבדיקות תאימות (בדיקות תנאי ייצור נאותים) בין ישראל לאיחוד האירופי. מדובר בבדיקות הנערכות על ידי הרשויות המוסמכות באירופה ובארץ, כשהענף הראשון בו מדובר הינו יצור תרופות.

מדובר בפרוטוקול מסגרת, המאפשר המשך חתימה על נספחים בסקטורים שונים. הסקטור הראשון בו הושלם המהלך והינו חלק מההסכם, המובא עתה לאשרור הפרלמנט של האיחוד האירופי, הינו ענף התרופות. משמעות ההסכם הינה כי יצרני התרופות בשני הצדדים יוכלו להשתמש באישור הניתן להם על ידי הרשות המקומית לצורך יצוא לצד השני. בנוסף, יהיו יצרני תרופות פטורים מבדיקות פיזיות בנמלים לאותם מוצרים.

ההסכם הינו תוצאה של תהליך בן שמונה שנים, במסגרתו אמצה ישראל את החקיקה האירופאית בתחומים הרלבנטיים. התאמת החקיקה בארץ בתחום תקני הייצור של התרופות, עם אישור תקנות הרוקחים החדשות, אושרה בוועדת הכנסת במרץ 2010.בחודש מאי 2010 חתם שר התמ"ת הקודם בנימין בן אליעזר על ההסכם.

יצוין שתעשיית התרופות הישראלית מונה למעלה מ-60 חברות,המעסיקות כ-28 אלף עובדים. היקף הסחר של ישראל עם האיחוד האירופי בתחום הפרמצבטיקה עמד בשנת 2011 על 1.8 מיליארד אירו, המהווים כ-30% מסך סחר התרופות של ישראל. ייצוא מוצרי תרופות מישראל לאיחוד האירופי עמד ב-2011 על כ-0.9 מיליארד אירו וצפוי לעלות לכ-1.2 מיליארד אירו ב-2012, שהינם כ-30% מהייצוא הצפוי של ישראל בענף.

על פי הנתונים החלקיים לשנת 2012, צפוי היקף הסחר הכללי של ישראל עם העולם לרדת בכ-14%. ואולם, היקף הסחר של ישראל עם האיחוד האירופאי בתחום הפרמצבטיקה צפוי לעלות לכ-2 מיליארד הדולר ולהוות כ-40% מסך היקף הסחר הבינלאומי. ישראל מייבאת סחורה בתחום הפרמצבטיקה מהאיחוד האירופי בסכום כולל של כמיליארד דולר, בעיקר מגרמניה, אנגליה, צרפת, והולנד. ישראל נמנית עם חמש המדינות הגדולות ביותר מבחינת ייצוא תרופות לאירופה, יחד עם ארצות הברית, שוויץ, סינגפור וסין.

שר התמ"ת שלום שמחון: "חתימת ההסכם הינה צעד משמעותי ביותר עבור התעשייה הישראלית בכלל ותעשיית התרופות בפרט. ישראל היא המדינה הראשונה מבין המדינות שאינן מועמדות להצטרפות לאיחוד האירופאי, איתה חתם האיחוד על הסכם מסוג זה".