תעלת סואץ: צעדים להרחבת תנועת הסחר מסין

הנהלת התעלה הודיעה כי תעניק לספינות סיניות תמריצים והנחות הנהוגות למכליות נפט וגז ולספינות בעלות גוף כפול. בשנת 2005 היוו המטענים מסין 12.1% מכלל המטענים שחצו את התעלה


00:00 ,22.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הנהלת התעלה הודיעה כי תעניק לספינות סיניות תמריצים והנחות הנהוגות למכליות נפט וגז ולספינות בעלות גוף כפול. בשנת 2005 היוו המטענים מסין 12.1% מכלל המטענים שחצו את התעלה

תעלת סואץ מבקשת לקבל נתח מהעלייה התלולה בהיקף הסחר עם סין ומגבירה את יכולת התחרות שלה על מעבר האוניות מהמזרח.
 
גלאל אלדיב, יועצו של ראש רשות התעלה, הודיע כי הוחלט לנקוט בצעדים שיאפשרו להגביר את מהירות מעבר סחורות מסין ויתנו לאוניות שמקורן במדינה זו עדיפות בשיירות החוצות את התעלה והנחות בדמי מעבר.
 
היקף הסחורות שמקורן בסין אשר עברו בתעלת סואץ בשני הכיוונים בשנת 2005 הגיע ל-81.3 מיליון טון, אשר היוו 12.1% מכלל המטענים שחצו את התעלה בשנה שעברה. אלדיב מסר כי הנהלת התעלה תעניק עדיפות לספינות מטען שמקורן בסין מיד עם הגעתן לכניסה הצפונית או הדרומית של התעלה.

אלדיב הוסיף כי ההחלטה להעניק עדיפות לאוניות מסין תחייב ביצוע שינויים בסדרי המעבר בתעלה וזירוז תנאי החצייה. כיום, חוצות את התעלה שלוש שיירות ביום: שתיים מצפון לדרום ואחת מדרום לצפון. הנהלת התעלה בוחנת את הגברת מהירות המעבר בשיירה המגיעה בממוצע ל-14 עד 16 שעות. הנהלת תעלת סואץ הודיעה לחברות הספנות כי ביכולתה לקלוט את כל סוגי ספינות המטען בכל הגדלים ולאפשר את מעברן בתעלה.
 
במקביל, הודיעה הנהלת התעלה כי תעניק לספינות הסיניות את התמריצים וההנחות הנהוגות למכליות נפט וגז ולספינות בעלות גוף כפול. סין נחשבת ליבואן הגדול בעולם של חומרי גלם ממדינות הצפון והיקף היבוא של חומרי גלם לסין דרך התעלה הגיע לכדי 8.6 מיליון טון.
 
בתוך כך מסר בכיר ברשות תעלת סואץ כי נרשמה עלייה בכמויות הנפט הגולמי שעברו בתעלת סואץ ברבעון השלישי של השנה לכדי 4.1 מיליון טונות, ובמקביל נרשמה ירידה במספר מכליות הנפט שחצו את התעלה באותו רבעון. סך כל האוניות שחצו את תעלת סואץ ברבעון השלישי של שנת 2006 הגיע ל-4,741 ספינות מתוכן 886 מכליות נפט.

הבכיר המצרי מסר כי העלייה בכמויות הנפט סייעה לתעלה לרשום את היקף ההכנסות הגבוה ביותר מאז פתיחתה ברבעון האחרון בהיקף של 997.8 מיליון דולר. מכליות הנפט מהוות 21% מהמטענים החוצים את התעלה בשנה ותופסות את המקום השלישי בהובלת מטענים לאחר אוניות המכולה ואוניות המובילות סחורות בצובר.
 
תעלת סואץ שמה לה למטרה למשוך 64% מהצי העולמי של מכליות הנפט וזאת לאחר השלמת תוכניות העמקת התעלה לכדי 66 רגל לעומת 62 רגל כיום.